سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ اسفند ۱۳۹۳ در ۲:۳۱ ب.ظ چاپ مطلب

نظر کارگردان «کیف انگلیسی» درباره سینمای دینی

dorri

سید ضیاءالدین دری در حاشیه جشنواره «رویش» درباره فیلم‌های دینی و آخرین وضعیت تولید سریال حضرت زینب (س) گفتگو کرد.

سید ضیاءالدین دری در حاشیه جشنواره «رویش» درباره فیلم‌های دینی و آخرین وضعیت تولید سریال حضرت زینب (س) گفتگو کرد.

سوره سینما – به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، سید ضیاءالدین دری درباره آخرین وضعیت سریال حضرت زینب(س) گفت: چند ماه قبل از پایان دوره ریاست عزت‌الله ضرغامی پیشنهاد ساخت سریال حضرت زینب(س) را طرح کردیم و گفتیم آمادگی داریم این سریال را برای صداوسیما بسازیم. بعد از تغییر و تحولات در صداوسیما امکان تشکیل جلسه وجود نداشت. من با دکتر پورحسین قائم مقام معاونت سیما صحبت کردم و قرار شد بررسی شود ساخت سریالی درباره حضرت زینب(س) در اولویت هست یا نیست. بعد از بررسی‌ها اگر موافقت شود مرحله اول کار که مرحله تحقیق و نگارش هست آغاز می‌شود.

کارگردان «کیف انگلیسی» درباره وضعیت سریال های دینی و تاریخی در صداوسیما و میزان استقبال مردم از این سریال ها خاطرنشان کرد: فیلم ساز ایرانی بر اساس مسائل اعتقادی، شرعی و عرف اخلاقی جامعه ایرانی فیلم و سریال می‌سازند و به سمت امکانات مادی که در فیلم های غربی استفاده می‌شود، نمی‌روند و این کاری بی سابقه در جهان است. به همین دلیل ما نباید فیلم‌ها و سریال های ایرانی را با فیلم های غیرایرانی مقایسه کنیم.

دری در ادامه تصریح کرد: طوری وانمود می‌شود که هر کاری ساخته می‌شود باید ۸۰ میلیون ایرانی آن را ببینند. چنین چیزی اصلا شدنی نیست. رسانه‌ها طوری وانمود می‌کنند و به تولیدات صداوسیما یورش می‌برند که چرا اثر شما را همه مردم نمی‌بینند. مگر همه بیکارند که از صبح تا شب تلویزیون ببینند؟

کارگردان «کلاه پهلوی» افزود: آمریکا ۳۰۰ میلیون جمعیت و ۳ هزار شبکه تلویزیونی دارد؛ هنگامی که یکی از سریال هایشان ۲۰ میلیون مخاطب ثابت پیدا می‌کند برایش جشن می‌گیرند. این طوری نیست که وقتی یک سریال در آمریکا پخش شود صد میلیون نفر بدون از دست یک قسمت آن را تماشا کنند. ما باوری را عکس این واقعیت درست کرده‌ایم. زمان و چگونگی پخش و خبررسانی درباره سریال نقش بسیاری مهمی در دیده شدنش دارد. باید تعریفمان از میزان موفقیت یک سریال را عوض کنیم و به هنرمندان حمله کنیم که چرا سریال تو را ۳۵ نفر نگاه نمی‌کنند.

وی با تاکید بر ایجاد توهمی عجیب و باوری غلط برای مردم  که هر سریالی  که ساخته می شود باید برای خودش «بن هور» باشد بیان کرد: ما در حال تخریب هنرمندان‌مان هستیم. باید بیشتر احترام  هنرمندانی که با کمترین امکانات مادی و معنوی در حال کار هستند و سعی در انتقال مفاهیم انسانی و دینی دارند را نگه داریم. اصلا خیال نکنید مردم برنامه‌های تلویزیون خودمان را نگاه نمی‌کنند. خیلی از کسانی به سریال های صداوسیما حمله می‌کنند همان سریال ها را با ولع نگاه می‌کنند و به دروغ می‌گویند نگاه نمی‌کنیم.

این کارگردان باسابقه صداوسیما گفت: مگر ما در طول ۱۴۰۰ سال گذشته چند درام نوشته ‌ایم که الان می‌خواهیم آن را جبران کنیم. حالا شما انتظار دارید یک کارگردان سی ساله که سریال می سازد تمام جذابیت‌های ممکن در داستان را لحاظ کند. بهانه‌ای درست شده که چون شبکه‌های ماهواره‌ای هستند باید حتما با آن ها رقابت کنیم و آن ها را به زمین بزنیم.

نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش از امروز ۵ تا ۷ اسفندماه در پردیس سینمایی آزادی تهران و مراسم اختتامیه آن ۸ اسفند در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>