سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اسفند ۱۳۹۳ در ۱۱:۲۶ ق.ظ چاپ مطلب

نباید تک بعدی به سینمای دینی نگاه کرد/ پیوند اخلاق و سینمای دینی

shoja-noori

یک بازیگر سینما معتقد است اگر فیلمساز فیلمی بسازد که انسانیت را ترویج دهد و اخلاق را زیر پا نگذارد اثر دینی ساخته است.

یک بازیگر سینما معتقد است اگر فیلمساز فیلمی بسازد که انسانیت را ترویج دهد و اخلاق را زیر پا نگذارد اثر دینی ساخته است.

سوره سینما- به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، علیرضا شجاع نوری بازیگر فیلم‌های «روز واقعه» و «محمد (ص)» درباره سینمای دینی گفت: قبل از هر چیز باید به تعریف و هماهنگی درستی درباره سینمای دینی برسیم. به نظرم اگر یک فرد دینی فیلم بسازد، فیلم دینی می‌شود چرا که بر اساس اعتقادات خود سعی می‌کند تا قدمی مثبت در زمینه انسان سازی بردارد اما اگر فقط نگاه‌مان این است که آنچه را که در کتاب‌های دینی خوانده‌ایم، بسازیم و صرفا فقط آن‌ها فیلم دینی هستند قطعاً نمی‌توانیم پیشرفتی در این زمینه برای سینمایمان داشته باشیم، بلکه باید بسیار فرا‌تر از آنچه که هست به موضوعات سینمای دینی نگاه کنیم.

شجاع نوری ادامه داد: اگر تک بعدی به این مسئله نگاه کنیم، بیشتر به سینمای تاریخی می‌پردازیم چون با انتظاری که ازسینمای دینی داریم، متفاوت است و اگر با نگاه‌های بسته و تعاریف غلط، به این مسئله بپردازیم، بدون شک به سینمای دینی و فیلم جفا کرده‌ایم و باید این انتظار را داشته باشیم به جای اینکه مخاطبان را با سینمای دینی آشنا کنیم آن‌ها را از این مقوله دور می‌کنیم.

وی در مورد رعایت اخلاقیات گفت: اگر فیلمساز فیلمی بسازد که انسانیت را ترویج دهد و اخلاقیات را زیر پا نگذارد و تاثیر خوبی روی بیننده بگذارد حتما شاهد یک فیلم دینی هستیم. همه انسان‌ها ذاتاً می‌خواهند فیلم خوب و تاثیر گذار بسازند و ما نیز از این قاعده مستثنا نیستیم.

وی در ادامه گفت: برخی فیلم‌ها، به اسم فیلم دینی ضد دین عمل می‌کنند، از یک طرف هم باید گفت که اگر شاهد فیلمی باشیم که موارد دینی را آموزش می‌دهد نمی‌توان به یقین گفت که حتما با فیلمی دینی مواجه هستیم باید دید در آخر، فیلم چه دستاوردی برای مخاطب دارد. بعضی مواقع همین فیلم‌ها موجب دلزدگی مخاطب می‌شوند و نمی‌توانند چهره زیبایی از دین نشان دهند که این مسئله، آزار دهنده است و موجب می‌شود که فیلم در برخی مواقع ضد دین عمل کند. باید بسیار با دقت عمل کرد. نباید به فیلم‌های دینی نگاه تک بعدی داشته باشیم و آن را منحصر به فیلم‌های تاریخی کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>