سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ اسفند ۱۳۹۳ در ۸:۵۴ ق.ظ چاپ مطلب

نمایش وضعیت شیعیان قزاقستان در «غربتستان»/ «مذاکره» سفارشی نیست

soheil-karimi

مستند «غربتستان» ساخته سهیل کریمی درباره وضعیت شیعیان در قزاقستان است.

مستند «غربتستان» ساخته سهیل کریمی درباره وضعیت شیعیان در قزاقستان است.

کریمی به سوره سینما گفت: مجموعه «مذاکره» مراحل آخر تدوین و ترجمه خود را می گذراند. من ترجیح می دادم نتیجه مذاکرات معلوم شود و ما با یک پایان بندی بهتر اثر را به سیما فیلم تحویل بدهیم اما گویا دوستان عجله دارند. قرار است ۵ قسمت نیم ساعته برای تلویزیون و یک قسمت هفتاد و پنج دقیقه ای به صورت یک فیلم بلند از این مجموعه آماده شود که تفاوت ورژن سینمایی و تلویزیونی آن در این است که آن فیلم تک قسمتی با بیان صریح تر و خاص به بیان حقایق می‌پردازد.

وی افزود: پروژه «مذاکره» از ابتدا پروژه خاصی بود چون تا پیش از آن، هیچکس این دغدغه را پیدا نکرده بود که چنین مقطع خاصی از تاریخ سیاست خارجی کشور را ثبت و ضبط کند. من این کار را شروع کردم و با توجه به اعتباری که نزد دوستان در وزارت خارجه و شورای ملی داشتم، کار جلو رفت، البته این فیلم، حاصل نگاه شخصی من به ماجراست و ابدا یک اثر سفارشی نام نمی‌گیرد، این ویژگی با تماشای فیلم ثابت می‌شود.

کریمی درباره ویژگی های خاص فیلم مستندش توضیح داد: اتفاق جالبی که در جریان تولید برای ما رخ داد این بود که حتی افراد ضد انقلاب و مخالف نظام که در سفرها با آنها برخورد می‌کردیم، نسبت به دنبال کردن کار ما کنجکاو می شدند و حتی افراد پشت دوربین هم برای آنان جالب توجه جلوه کرده بودند. برای مثال همسرم که یک خانم چادری است، در کنارم حضور داشت و صرف همراهی او، برای برخی از افراد سوالاتی را ایجاد کرده بود تا حدی که با هم همکلام می‌شدیم و بخشی از این هم صحبتی ها در فیلم هم موجود است. نماینده کشورهای آسیای جنوب شرق در اروپا با ما گفت و گویی داشت و خواست مواضع ایرانی ها را در جریان مذاکرات هسته ای بداند. وقتی همه چیز را برایش شرح دادم به قدری تحت تأثیر قرار گرفت که به گریه افتاد.

سهیل کریمی ادامه داد: برای ما خیلی هیجان انگیز بود که حتی افرادی که مواضع ضد انقلابی داشتند از جمهوری اسلامی در مسئله هسته ای و مذاکرات دفاع می کردند و این حق را برای ایران قائل می‌شدند که به فناوری هسته‌ای مجهز باشد. برای مثال، دبیر سروس خبر اروپا در یورو نیوز یک ایرانی است که از ایران مهاجرت کرده و تعلق خاطری به این نظام ندارد، اما مصاحبه ما با او که در فیلم هم موجود است نشان می‌دهد تا چه حد برای موفقیت ایران در این مذاکرات، مشتاق است.

این مستندساز درباره دیگر فعالیت های خود گفت: دو ماه قبل برای ساخت فیلمی به قزاقستان سفر کردم و این مسافرت برای ما خیلی دردسرساز شد. وزارت خارجه با ما مخالفت داشت و به همین دلیل دستیارم دستگیر شد و من هم از آن کشور اخراج شدم. با این همه، دو هفته است که این فیلم آماده شده و به زودی آن را در اردبیل رونمایی می‌کنیم. موضوع این مستند که «غربتستان» نام دارد، روایت زندگی جمعی از شیعیان قزاقستان است و احتمالا تا قبل از نوروز ۹۴ برای اولین بار آن را به نمایش در می آوریم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>