سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اسفند ۱۳۹۳ در ۶:۴۷ ب.ظ چاپ مطلب

حرف‌های امیر جعفری و فرهاد قائمیان درباره «تعبیر وارونه یک رویا»/ پشت صحنه مجموعه جیرانی

tabire-varoone1

امیر جعفری «تعبیر وارونه یک رویا» را مجموعه‌ای جاسوسی و فارغ از نگاههای سیاسی و جناحی می‌داند.

امیر جعفری «تعبیر وارونه یک رویا» را مجموعه‌ای جاسوسی و فارغ از نگاههای سیاسی و جناحی می‌داند.

سوره سینما –  صبح چهارشنبه ۶ اسفندماه محمد احسانی مدیر شبکه یک به همراه جمعی از اهالی رسانه و مطبوعات از پشت صحنه مجموعه تلویزیونی «تعبیر وارونه یک رویا» بازدید کردند. گروه تولید سریال تازه فریدون جیرانی این روزها در لوکیشن پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فن آوری هستند و تا چند روز آینده نیز در این مکان حضور خواهند داشت. بعد از آن به گفته کارگردان صحنه‌های خارجی و بخش های سختی همچون تصویربرداری در مکان های شلوغ و پرواز با هلی کوپتر و … تصویربرداری می‌شود. «تعبیر وارونه یک رویا» یک تریلر جاسوسی است که فیلمنامه آن بر مبنای اطلاعات واقعی و ماجراهای اتفاق افتاده در ایران، نوشته شده، البته مجموعه به هیچ وجه قصد ندارد اطلاعات خشک و مستندات ارائه کند و درواقع بار اصلی بر دوش درام است.

محمد احسانی گپ و گفتی خودمانی با بازیگران داشت و در خلال صحبت هایش با پانته‌آ بهرام یکی از بازیگران این مجموعه از بازی وی در فیلم «مرگ ماهی» و جشنواره گفت. وی در ادامه بازدید ساخت مجموعه ای در رابطه با مساله جاسوسی را قابل توجه عنوان کرد و گفت: تلویزیون این روزها به متن خوب و پرداخت درست نیاز دارد و از این جهت جای پرداختن به موضوعات حساس با علم درست خالی بود.

عوامل این مجموعه در حضور مدیر شبکه اول به تمرین و ضبط سکانسی پرداختند که پانته‌آ بهرام و فرهاد قائمیان قرار بود جلوی دوربین ظاهر شوند.

احسانی درباره تاریخ پخش این مجموعه گفت: غجله ای برای پخش مجموعه نداریم و ترجیح می‌دهیم کار با تامل و دقت پیش برود تا احتمالا بعد از ماه مبارک رمضان که بقیه سریال ها هم آماده شد، تصمیم‌گیری کلی درباره زمان پخش آنها داشته باشیم. این کار یک ملودرام خانوادگی با ویژگی های منحصر به فرد است که در بسترش یک مضمون معمایی، جاسوسی هم نهفته است. از این رو جزو مضامین پرمخاطب هم در ایران هم خارج از کشور محسوب می شود. با توجه به سوابقی که از فریدون جیرانی داریم این کارگردان آثاری قصه گو و گرم و مخاطب پسند می‌سازد که از این حیث حایز اهمیت است.

tabire-varoone2

پانته آ بهرام، فرهاد قائمیان، امیر جعفری و قاسم زارع بازیگران حاضر در صحنه بودند. قائمیان علت حضور خود را اول فیلمنامه خوب و بعد همبازی شدن با هنرمندانی چون امیر جعفری، پانته‌ آ بهرام، داریوش ارجمند، قاسم زارع، فرزین صابونی، الهام کردا و …عنوان کرد. او در این رابطه گفت: تک تک کسانی که در این پروژه حضور دارد نام و سابقه شان درخشان است. برای بازیگر مهمترین اتفاق همین است که بتواند با گروه خوب و فیلمنامه قوی کار کند.

امیر جعفری هم با اشاره به اینکه تمایلی به توضیح نقش خود ندارد گفت: اولین موردی که همیشه مرا برای کار ترغیب می کند متن خوب است. در این سال‌ها فعالیتی در تلویزیون نداشتم چون فیلمنامه هایی که به دستم می‌رسد نه تنها جالب نیستند، حتی حرفی هم برای گفتن ندارند. «تعبیر وارونه یک رویا» یک سریال جاسوسی است و به هیچ وجه موضع گیری سیاسی و جناحی ندارد. اگر اینگونه بود هرگز بازی در این نقش و این پروژه را قبول نمی‌کردم. پیش از این هم فیلمنامه های زیادی به من پیشنهاد شد که من صرفا به خاطر جناحی بودنشان بازی در آنها را نپذیرفتم.

فریدون جیرانی درباره فیلمنامه و نوع کار خود گفت: ما در این مجموعه به مساله جاسوسی و خرابکاری پرداختیم. این موضوع شاید قبلا هم مورد توجه فیلمسازان بوده اما پرداخت به شیوه ای که ما در این سریال با آن روبرو هستیم برای اولین بار است. مطمئن هستم که پیش از این چنین روایتی را ندیده‌اید. این سریال در ۲۰ قسمت ۵۰ تا ۵۵ دقیقه‌ ای آماده پخش می‌شود که تیتراژ اول ندارد. تیتراژ آخر دارد و به صورت سیاه و سفید از شبکه یک پخش خواهد شد. به اینکه رنگی پخش نشود هم اصرار داشتم چون این ژانر زبان تصویری خاص خود را دارد.

tabire-varoone3

جیرانی گفت: خوشبختانه توانستیم صحنه های خارج از کشور در ارمنستان را زودتر فیلمبرداری کنیم. با توجه به روایت قصه بازیگران روسی و ارمنی هم در این مقطع به جمع ما اضافه شدند که امیرجعفری بیشتر در این صحنه ها در نقش مامور امنیتی حضور داشت و او به زبان ارمنی صحبت می‌کرد. زمان پخش کار دوبله نخواهد شد و احتمالا بهار سال آینده روی آنتن می‌رود. تولید این مجموعه، کار سختی است و صحنه‌های تعقیب و گریز دارد که باید بتوانیم تا اواخر امسال آنها را تمام کنیم. اگر فصل عوض شود و ما فضا را از دست بدهیم دچار مشکل خواهیم شد.

در حاشیه این بازدید فرهاد قائمیان در جمع عکاسان و خبرنگاران حاضر شد و ضمن گفتگوهای خودمانی با اهالی رسانه، با آنها عکس یادگاری گرفت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>