سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ اسفند ۱۳۹۳ در ۸:۴۹ ب.ظ چاپ مطلب

فیلم‌های دینی باید صاحب‌نظر باشند

hadi-moghadam-doost

هادی مقدم‌دوست معتقد است فیلم‌های بالغ و کمال یافته دینی باید صاحب‌نظر باشند و فقط صورت مسئله را طرح نکنند.

هادی مقدم‌دوست معتقد است فیلم‌های بالغ و کمال یافته دینی باید صاحب‌نظر باشند و فقط صورت مسئله را طرح نکنند.

سوره سینما – به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، هادی مقدم دوست کارگردان و فیلنامه نویس امروز پنجشنبه ۷ اسفندماه در کارگاه تخصصی فیلم نامه به عوامل شعارزدگی در فیلم پرداخت. مقدم دوست در ابتدای این کارگاه بیان کرد: ما به تاثیر در فیلم محتوا می گوییم و در ناخوشایندترین حالت پیام گفته می شود. این پیام از ارکان اصلی ساخت اثر هنری است و این محتوا و پیام خودآگاه یا ناخودآگاه در شکل گیری اثر نقش دارد.

کارگردان فیلم «سر به مهر» گفت: زبان فیلم باید مثل موسیقی بر روی مخاطب تاثیر احساسی بگذارد. در مدیوم فیلم نمی توان با کاغذی که روی آن جمله ای نوشته شده حرف زد. یکی از دریچه های شعارزدگی نداشتن تسلط بر زبان فیلم و فیلنامه نویسی است. سینما یک زبان است. شعارزدگی در فیلم به جای اینکه حسی را در مخاطب ایجاد کند با یک سیاق دیگری با مخاطب حرف می زند.

 تاثیر با قصه به وجود می آید 

مقدم دوست خاطرنشان کرد: راه درمان شعارزدگی حذف محتوا و پیام نیست و وقتی پیام را از دستان حذف می کنیم دیگر نمی توانیم فیلم بسازیم چون قصه بدون معنی می شود. حذف محتوا و پیام از داستان، فیلم را به یک فیلم پاره خطی و بدون نظر که برشی از یک چیز را نشان می دهد تبدیل می کند و هیچ اظهار نظری ندارد، در فیلم تاثیر با قصه به وجود می آید. هر چقدر بیشتر با قصه دمخور شویم و با روند ترجمان معنی به قصه آشنا باشیم موفق تر خواهیم بود.

وی درباره اینکه چرا فیلم شعارزده می شود، تصریح کرد: چون نسبت به موضوع دانا نیستیم فیلم مان شعارزده می شود. اگر در فیلم نظر داریم ولی نسبت به موضوع دانا نباشیم نمی توانیم مثلا درباره نیکی و محبت به همنوع حرف بزنیم چه برسد بخواهیم فیلمی با این مضامین بسازیم.  فقط یک نظر داریم که عقبه فکری و دنایی ندارد و ناگزیر درگیر شعارزدگی می شویم و داستان ما بر اساس دانایی شکل نمی گیرد و برای ساخت فیلم به ساده ترین روش ها متوسل می شویم.

وی اضافه کرد: اینچنین میانه و سازوکار رسیدن به پایان در فیلم نامه گم می شود. مسیری در فیلم وجود ندارد که تماشاگر را اقناع کند و مخاطب فرجام شخصیت ها را نمی پذیرد. اینگونه اصل فیلنامه نویسی را رعایت نکرده ایم و میانه و تحول شخصیت را از دست می دهیم و فیلم عناصر لازم برای داستانگویی را از دست می دهد.

شایان ذکر است اختتامیه نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش روز جمعه هشتم اسفند ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>