سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ اسفند ۱۳۹۳ در ۹:۰۲ ق.ظ چاپ مطلب

نغمه‌خوانان باغ هنر که به دیار باقی شتافتند

dargozashtegan-honar-1393

یادآوری خاطره هنرمندان از دست رفته سنتی نیکو در جامعه ایرانی است.

یادآوری خاطره هنرمندان از دست رفته سنتی نیکو در جامعه ایرانی است.

سوره سینما دست تقدیر هرسال با برچیدن گل وجود هنرمندانی از درخت ادب و هنر کشور جامعه هنری را با غم و اندوه فقدان آنها روبرو می‌کند. در سال ۹۳ هم هنرمندان بسیاری در عرصه‌های گوناگون به دیار باقی شتافتند که در واپسین روزهای سال ۹۳ یادی از آنها می‌کنیم. روحشان شاد.

حمید مهرآرا – بازیگر قدیمی تئاتر، سینما و تلویزیون روز ۸ فروردین در سن ۷۱ سالگی درگذشت. این بازیگر به مدت هشت سال به بیماری دیابت مبتلا بود، در سال ۹۱ بر اثر این بیماری، یک پای خود را از دست داد و بعد از آن، در دی ماه سال گذشته بر اثر نداشتن تحرک، پزشکان مجبور به قطع پای دیگرش شدند. مهرآرا در ‌آثاری چون «تاراج»، «امیر کبیر»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «آرایشگاه زیبا»، «روزگار جوانی» و … بازی کرده بود.

Hamid-mehr-ara

ناصر گیتی جاه – هنرمند سینما و تلویزیون هم در تاریخ ۲۰ فروردین از دنیا رفت .او در مجموعه ها و فیلم های سینمایی بسیاری به ایفای نقش پرداخته بود . گیتی‌جاه دارای مدرک آموزش بازیگری‌ زیر نظر رفیع حالتی‌، مهدی نامدار‌ و اسماعیل مرتاش بود و سال ۱۳۳۷ با فعالیت در «جامعه باربد» و تلویزیون خصوصی و اجرای نمایش زنده، کار هنری‌اش را آغاز کرد. گیتی جاه در کنار آثاری جدی که در آنها ایفای نقش کرده بود بخوبی در نقش های کمیک نیز ظاهر می شد و یکی از وجوه بارز و نقاط قوت او در بازی صمیمیت در اجرای کاراکترها بود که بخوبی برای مخاطب قابل لمس می نمود . وی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر بدلیل بازی در فیلم سینمایی « خوابم می آد » به کارگردانی رضا عطاران موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد شد .

giti-jah

باقر صحرارودی – تحصیلات خود را در دانشکده ادبیات فسا و شیراز و دانشکده ادبیات و دانشکدهٔ هنرهای زیبای تهران به انجام رسانید . وی از سال ۱۳۳۴ فعالیت هنری خود را آغاز کرد و از آن هنگام در حرفه هنری خود که بخش اعظم آن شامل کارهای تلویزیونی بود در مقام بازیگر، تهیه کننده، نویسنده و کارگردان به ایفای نقش پرداخت صحرا رودی هم بازیگری بود که بخوبی در نقش های طنز ظاهر می شد و مخاطبان او را در آثار طنز زیادی به یاد دارند .وی با کارگردانان مطرح زیادی در تئاتر ، سینما و تلویزیون کار کرد . «گیرنده»، «کلانتری غیرانتفاعی»، «ملک سلیمان» و «ازدواج به سبک ایرانی» از جمله فیلم‎های سینمایی اخیر صحرارودی است. وی در تلویزیون نیز در آثاری چون «راه در رو»، «کوچه اقاقیا» و «سیر و سرکه» با سعید آقاخانی، رضا عطاران و غلامرضا رمضانی همکاری کرده بود .

sahra-roodi

سیمین بهبهانی – شاعر و ترانه سرای کشورمان ، زاده‌ سال ۱۳۰۶ در تهران بود . وی که در سال ۱۳۳۷ وارد دانشکده حقوق شد، سال‌ها در آموزش و پرورش با سمت دبیری کار کرد و در طول حیات ادبی خود به خاطر سرودن غزل فارسی در وزن‌های تازه به «نیمای غزل» معروف شد . «سه‌تار شکسته»، «جای پا»، «چلچراغ»، «مرمر»، «رستاخیز»، «خطی ز سرعت و از آتش»، «دشت ارژن»، « گزینه اشعار»، «آن مرد، مرد همراهم»، «کاغذین‌جامه»، «کولی و نامه و عشق»، «عاشق‌تر از همیشه بخوان»، « شاعران امروز فرانسه»، «با قلب خود چه خریدم؟»، «یک دریچه آزادی»، «مجموعه اشعار» و «یکی مثلا این‌که» از جمله کتاب‌های منتشرشده توسط این شاعرند . وی از ۱۵ مرداد ماه به کما رفت و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شد و حدود دو هفته بعد دار فانی را وداع گفت.

اکبر خواجویی – در سال ۱۳۲۶ در اصفهان متولد شد و در دهه ۱۳۴۰ به عنوان بازیگر پا به حوزه سینما و تلویزیون گذاشت . سریال ‘پدرسالار’ یکی از پرمخاطب ترین کارهای اکبر خواجویی بود که بواسطه آن مخاطبان بسیاری در دهه هفتاد جذب تلویزیون می شدند . این سریال در دهه ۷۰ از شبکه دوم تلویزیون ایران پخش می‌شد و داستان یک پدر سنتی و مواجهه‌های او با فرزندانش را روایت می‌‎کرد . او در آخرین گفتگویش با سوره سینما هنوز هم «پدرسالار» را اثری نو و تازه می دانست . فیلم سینمایی «محیا» با بازی شهاب حسینی و الهام حمیدی هم آخرین اثر سینمایی خواجویی در مقام کارگردان بود که مورد توجه قرار گرفت . اکبر خواجویی یک هفته پیش از درگذشتش در بیمارستان بستری بود. او در سال‌های پایانی عمرش مشکلات جسمی جدی داشت . وی به دنبال عارضه قلبی در ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ در تهران درگذشت . مراسم تشییع جنازه وی از مقابل خانه سینما انجام شد.

khajouee

مرتضی پاشایی – یکی از خوانندگان محبوب پاپ بود که خبر درگذشت او بازتاب های فراوانی را در میان هوادارنش داشت . او متولد سال ۱۳۶۳ و دانشجوی رشته گرافیک بوده و از کودکی به موسیقی علاقه داشته است . موسیقی را از سن چهارده سالگی با نواختن گیتار آغاز کرد . پاشایی در واپسین روزهای عمر خود با وجود ابتلا به بیماری ترانه «نگران منی» را برای برنامه ماه عسل به تهیه‌کنندگی و اجرای احسان علیخانی اجرا کرده بود که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت . خبر درگذشت پاشایی مردم زیادی را شوکه کرد و همین با عث ازدحام جمعیت در روز خاکسپاری این خواننده پاپ شده بود . خیل طرفداران مرتضی پاشایی از روزی که او در بیمارستان بستری شده بود در مقابل ساختمان حضور داشتند . مرگ این خواننده جوان پاپ باعث شد یکی از شلوغ ترین مراسم تشییع برای یک هنرمند در سالهای اخیر اتفاق بیفتد و جمعیتی که در خیابان های اطراف تالار وحدت و پس از آن در حوالی قطعه هنرمندان حضور داشتند غیر قابل پیش بینی و عجیب بود .همین اتفاقات تا مدت ها موضوع بحث محافل مختلف شده بود .پاشایی پس از تحمل یک دوره بیماری سخت سرطان ، روز ۲۳ آبان در بیمارستان بهمن تهران دار فانی را وداع گفت.

pashaee

مجید بهرامی – یکی از بازیگران مستعد و جوان تئاتر و سینما بود که در سالهای اخیر توانایی های خود را بیش از پیش به نمایش گذاشته بود . او سالها با بیماری مهلک سرطان مبارزه کرد و چندین نوبت پس از عمل های جراحی مختلف به روی صحنه بازگشت و شجاعانه و با روحیه منحصر به فرد کار و حرفه اش را دنبال کرد ، اما سرانجام پس از یک دوره بستری شدن در بیمارستان پارس روز ۲۵ آبان تسلیم این بیماری مهلک شد و جمع دوستان هنرمند خود را ترک کرد . وی در نمایش های بسیاری از جمله «سیاها» ، «خانه در گذشته ما » و «عجایب المخلوقات» به ایفای نقش پرداخته بود و با فیلم های سینمایی «گیلانه» و «بدرود بغداد» هم حضور در سینما را تجربه کرده بود.

majid-bahraami

عظیم جوانروح – هنرمند ارزنده سینما متولد سال ۱۳۲۴ در اردبیل بود . او در طول حضور خود در عرصه فیلمبرداری آثار خاطره انگیزی را از خود بر جای گذاشت . وی در زمینه مستندسازی نیز فعالیت های چشمگیری داشت و همچنین در دوره ای مسئولیت هایی نیز در شبکه‌های تلویزیونی کشور داشت .جوانروح به واسطه کارهای تلویزیونی مطرحی چون «قصه های مجید» ، «مختارنامه» ، «معصومیت از دست رفته» و «کیف انگلیسی» در میان مخاطبان تلویزیون شناخته شده بود . همچنین در سالهای آخر عمر خود بواسطه همکاری دیگری با داوود میرباقری در شبکه نمایش خانگی بار دیگر توانایی های خود را به اثبات رساند. مجموعه «شاهگوش» به کارگردانی داوود میرباقری و با مدیریت فیلمبرداری جوانروح مخاطبان بسیاری را به سوی خود جلب کرد و با موفقیت روبرو شد . «هفت ترانه» (۱۳۸۰) ، «یکی بود یکی نبود» (۱۳۷۹) ، «قصه‌های کیش» (اپیزود اول، کشتی یونانی) (۱۳۷۷) ، «بیقرار» (۱۳۷۳) ، «آخرین خون» (۱۳۷۲) ، «پرواز از اردوگاه» (۱۳۷۲) ، «ترانزیت» (۱۳۷۲) ، «روز فرشته» (۱۳۷۲) ، «صبح روز بعد» (۱۳۷۱) ، «آواز تهران» (۱۳۷۰) ، «مجنون» (۱۳۶۹) ، «در انتظار شیطان» (۱۳۶۶) برخی دیگر از آثار این مدیر فیلمبرداری با سابقه سینما و تلویزیون کشور بود که ۵ آذر بدلیل ابتلا به بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.

azim-javanrooh

انوشیروان ارجمند – ۲۳ آذر بود که خبر درگذشت این هنرمند و بازیگر با سابقه و با اخلاق سینما ، تئاتر و تلویزیون جامعه هنری را به سوگ نشاند . انوشیروان ارجمند متولد سال ۱۳۲۰ بود و در طول نیم قرن سابقه حضور در عرصه بازیگری آثار درخشان بسیاری را از خود بر جای گذاشته بود . ارجمند در مجموعه های پرطرفدار بسیاری همچون «امام علی(ع)» ، «روزی روزگاری» و «مختارنامه» خوش درخشید و یکی از بازیگرانی بود که در آثار تاریخی به خوبی ظاهر می شد و مردم با نقش های او ارتباط برقرار می کردند . انوشیروان ارجمند برادر بزرگتر داریوش ارجمند از دیگر بازیگران با سابقه سینما و تلویزیون و همچنین پدر برزو و بهاره ارجمند بازیگران جوان سینما و تلویزیون کشور بود .وی در آثار سینمایی مانند «دوئل» ، «کیفر» ، «محیا» ، «قاعده بازی» و «قارچ سمی» نیز به ایفای نقش پرداخته بود . زنده یاد ارجمند به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان پارسیان تهران بستری شده بود و ظهر روز یکشنبه ۲۳ آذر جان به جان آفرین تسلیم کرد .

arjmand

مرتضی احمدی – وی یکی از با سابقه ترین و تواناترین هنرمندانی بود که در حوزه های مختلف بازیگری ، دوبلاژ ، نویسندگی فعالیت داشت و کارنامه پرباری را از خود بر جای گذاشته بود . زنده‌یاد احمدی در سال ۱۳۰۳ در تهران به دنیا آمد . برای تحصیل ابتدا به مکتب و سپس به دبستان منوچهری در میدان گمرک رفت و بعد از آن به دبیرستان شرف و دبیرستان روشن رفت . زنده یاد احمدی از طرفداران پر و پاقرص ورزش فوتبال بود و حتی دوره ای در تیم فوتبال راه‌آهن تهران و پس از آن در باشگاه راه‌آهن بعنوان بازیکن و مربی فعالیت داشت . بسیاری از مردم علاوه بر وجوه هنرمندانه او بدلیل همین ویژگی فعالیت های او را دنبال می کردند . احمدی از طرفداران تیم فوتبال پرسپولیس تهران بود . هنر آواز و همچنین تحقیق و پژوهش درباره فرهنگ عامیانه تهران قدیم از دیگر فعالیت ها و هنرهای مرحوم احمدی بود که حاصل آن چندین جلد کتاب و همچنین آلبوم هایی بود که روانه بازار کرده بود . مجموعه تلویزیونی «آرایشگاه زیبا» در میان کارنامه پربار او می درخشد و مخاطبان هیچگاه حضور او را در این مجموعه از یاد نخواهند برد ، ضمن اینکه در حوزه دوبلاژ هم کار صدایی روی شخصیت «روباه مکار» او ر در میان مخاطبان ماندگار کرد . احمدی بیش از ۱۰۰ اثر تلویزیونی ، سینمایی و نمایش از خود بر جای گذاشت و بی تردید یکی از هنرمندانی بود که در فرهنگ کشور تاثیر بسزایی داشت .« من و زندگی» و «کهنه های همیشه نو» نیز از کتاب هایی است که از این هنرمند فقید به جای مانده است . مرتضی احمدی سرانجام پس از ۹۰ سال بدلیل ابتلا به بیماری ریوی و بستری شدن در بیمارستان و خانه دار فانی را وداع گفت و جامعه هنری را به سوگ هنرمندی ماندگار نشاند .

morteza-ahmadi

زاون قوکاسیان – وی در سال ۱۳۲۹ در اصفهان متولد شد . او از منتقدان و پژوهشگران و همچنین اساتید برجسته سینمای کشور بود که سالها تالیفات و مطالب او مورد مطالعه قرار گرفت . زاون سال ۱۳۵۰ فیلمسازی آماتوری را در سینمای آزاد آغاز کرد و مدتی سرپرست سینمای آزاد اصفهان بود و در طول عمر خود وابستگی و تعلق خاطر بسیاری به جوانان علاقمند به سینما در زادگاهش داشت . از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به نشر کتاب‌های سینمایی اشاره کرد . زاون قوکاسیان کار تحقیق و تألیف کتاب‌های سینمایی را از سال ۱۳۵۰، با نگارش کتابی درباره فیلم «چشمه» ساخته آربی آوانسیان، شروع و حدود ۲۴ کتاب درباره سینماگران مختلفی همچون جمشید ارجمند، ارحام صدر، جعفری جوزانی، کیمیایی، کیارستمی، فرمان‌آرا، سینایی، گلاب آدینه، فاطمه معتمدآریا ، مجید انتظامی تألیف و تدوین کرد . ۲۰ کتاب درباره سینماگرانی چون بیضایی‌، کیمیایی‌، کیارستمی‌، فرمان‌آرا‌، سینایی‌، گلاب آدینه‌، رضا ارحام صدر‌، فاطمه معتمد آریا‌ ، مجید انتظامی‌ و کتابی با نام «بردی از یادم» درباره لورتا نوشین‌ از جمله تالیفات او محسوب می شود . وی پس از ابتلا به سرطان معده مدت چهار ماه در بیمارستانی در وین اتریش تحت عمل جراحی و درمان قرار گرفت و پس از بازگشت به کشور و بستری شدن در منزل ، سرانجام در روز ۱ اسفند جان به جان آفرین تسلیم کرد .

zaaven

بهرام ریحانی – او از هنرمندان جوان و مستعد در حوزه پانتومیم بود که در نمایش های بسیاری توانایی های خود را به اثبات رسانده بود . ریحانی با وجود ابتلا به بیماری سرطان معده در جشنواره سی و سوم تئاتر فجر مدتی برنامه شیمی درمانی خود را متوقف کرد و با حضور در نمایش «بی لالا» به کارگردانی یاسر خاسب اراده و هنر خود را به نمایش گذاشت و تماشاگران را به تحسین واداشت . بهرام ریحانی متولد سال ۵۷ بود که در طول سال‌های فعالیتش در حیطه پانتومیم تجربیات متفاوتی همچون اجرای پانتومیم بر قله دماوند، اجرای طولانی‌ترین پانتومیم جهان را داشت . ریحانی روز ۵ اسفند در واپسین روزهای سال ۱۳۹۳ جامعه تئاتری را سوگوار کرد و دار فانی را وداع گفت .

bahram-reihani

احمد رسول زاده ، حامد خسروی ، حسن رضیانی ، صادق ماهرو و محمد حسین پور از جمله هنرمندان دیگری در عرصه های دوبلاژ، بازیگری و کارگردانی بودند که در سال ۱۳۹۳ دست تقدیر آنها را از جامعه هنری برچید و به دیار ازلی ابدی شتافتند.