سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ بهمن ۱۳۹۱ در ۹:۳۴ ق.ظ چاپ مطلب
در حاشیه اختتامیه جشنواره فیلم فجر/

وقتی سیمرغ بلورین به ستاره‌ها می‌رسد

Ekhtetamieh Fajr31_027

اهدای تندیس سیمرغ بلورین به ستاره‌های سینمای ایران از ویژگی‌های سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر بود.

اهدای تندیس سیمرغ بلورین به ستاره‌های سینمای ایران از ویژگی‌های سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر بود.

سوره سینما – نامزدهای بخش طراحی صحنه و لباس را در تصاویر لاله اسکندری معرفی می کند و ملک جهان خزاعی روی سن می آید تا نام برگزیده را بخواند. خزاعی از این که فرصت طراحی صحنه مراسم را داشته از برگزارکنندگان جشنواره تشکر می کند و نام آتوسا قلمفرسایی را می خواند تا برای طراحی صحنه «حوض نقاشی» سیمرغ بلورین را دریافت کند. نکته جالب این است که خزاعی پس از اهدای تندیس و جایزه نقدی به همکارش، از ایرج رامین فر یکی دیگر از نامزدها یاد می کنند و ابراز تاسف می کند که چرا او جایزه را دریافت نکرده است.

شبنم مقدمی بازیگر تئاتر و سینما نامزدهای بخش چهره پردازی را معرفی می کند، مهری شیرازی روی سن می آید و نام امیر اسکندری را می خواند. این تنها سیمرغی است که نصیب «رسوایی» مسعود ده نمکی می شود. اشکان خطیبی معرفی کننده نامزدهای بهترین تدوین است. حسین زندباف لبخندزنان روی سن می رود و نام بهرام دهقانی را می خواند که برای «آسمان زرد کم عمق» و «استرداد» سیمرغ بلورین و جایزه نقدی را به خانه می برد.

در بخش بهترین فیلمبرداری، علیرضا زرین دست روی سن می آید، فیلمبرداری که به اندازه ستاره های سینمای ایران محبوب است و سالن تشویقش می کند. وله ها با زرین دست همراه نیستند و زمانی که او از استعداد جوان ها می گوید نام هومن بهمنش فیلمبردار «دربند» روی پرده دیده می شود. بهمنش را دوستانش به آغوش می کشند و کمی زمان صرف می شود که روی سن بیاید. محمود کلاری و تورج منصوری اولین افرادی هستند که به بهمنش تبریک می گویند. سام قریبیان که در ردیف پشت سر این فیلمبردار جوان نشسته، می ایستد و او را تشویق می کند.

هومن بهمنش پس از دریافت جایزه اش می گوید که اضطراب دارد و هیجان زده شده: لحظه باشکوهی است. به ویژه که در کنار اساتید بزرگوارم این جایزه را دریافت می کنم، نمی دانم لایق این جایزه هستم یا نه، آقای کلاری عزیز، آقای منصوری و آقای آلادپوش اساتید من در این حرفه هستند و از آنها بسیار آموختم، فرشاد محمدی دوست من یکی از فیلمبرداران خوب سینما است و پیمان شادمانفر جوانی تازه نفس است. خوشحالم که جایزه ام را از دست آقای زرین دست می گیرم. از آقای شهبازی به خاطر اعتمادش سپاسگذارم و این سیمرغ را به برادرم فرهید بهمنش تقدیم می کنم که سینما را با من شروع کرد و شاید اگر آن را ادامه می داد الان به جای من روی سن بود.

یکتا ناصر معرفی کننده نام نامزدهای نقش مکمل زن است، ساره بیات روی سن می آید و با کمی تعلیق نام پگاه آهنگرانی را می خواند که برای «دربند» سیمرغ و جایزه نقدی دریافت می کند. هنگامه قاضیانی در تصاویر نام نامزدهای دریافت سیمرغ نقش اول زن را می‌خواند و روی سن می آید تا جایزه را اهدا کند، قاضیانی برای معرفی هانیه توسلی می گوید: این جایزه به بانوی «شبهای سپید» هانیه توسلی اهدا می‌شود. توسلی که برای «دهلیز» جایزه را دریافت کرد گفت: از عوامل فیلم، بهروز شعیبی، محمود رضوی  و علی سرابی تشکر می‌کنم و خوشحالم که سیمرغ را برای «دهلیز» دریافت می‌کنم.

حبیب رضایی در تصاویر نام نامزدهای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را می خواند و سعید راد روی سن می آید تا جایزه را اهدا کند. راد می گوید: بازهم سن مقدس صنعت سینمای ملی. این سینما با تلاش نسل های مختلف به این نقطه رسیده، یاد این دوستان را گرامی می داریم. من نام برنده را زودتر از این که روی سن بیایم، خواندم. خوشحالم که این جایزه را به یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران تقدیم می کند. بازیگری که زمانی به خاطر یکی از بهترین بازی هایش به او تلفن کردم و تبریک گفتم: حمید فرخ‌نژاد.

طلسم می شکند و فرخ نژاد که باید در ادوار قبلی برای فیلم های مختلف سیمرغ بلورین را به دست می آود روی سن رفت تا سیمرغ بلورین را برای «استرداد» دریافت کند. تشویق بی امان حاضران نشان دهنده محبوبیت این بازیگر است. فرخ نژاد با طنز همیشگی گفت: بخت من هم باز شد! تشکر عمیق و ویژه دارم از علی غفاری کارگردان «استرداد»، این فیلم یکی از تولیدات مهم سال بود و می بینید که در همه رشته ها نامزد شده، فقط در بخش بازیگر نقش مکمل زن نامزدی نداشتیم که اصلا نقش مکمل نداشتیم و نقش اولمان هم که اجنبی بود. از آقایان محمود کلاری، محسن علی اکبری، ایرج رامین فر و دوستانم در این پروژه ممنونم. اگر فیلم «زندگی مشترک آقا و خانم محمودی» ساخته روح الله حجازی که به ناحق از جشنواره کنار گذاشته شد، بود قطعا در نام برگزیدگان تغییر های اساسی می دیدیم.  قطعا داوران می خواستند از یک استعداد جوان حمایت کنند و گرنه امشب آقای کلاری سیمرغ را به دست آورد.

مریلا زارعی در تصاویر نام نامزدهای دریافت سیمرغ نقش مکمل مرد را با شیطنت و شوخی با محمدرضا شریفی نیا می خواند، محمد متوسلانی روی سن می رود و نام همبازی اش در «گناهکاران» را می خواند. رامبد جوان که روی سن تئاتر است غایب است، سام قریبیان برای دریافت تندیس روی سن می آید. شهیدی فر از او به عنوان جوان آراسته و خوش تیپ سینمای ایران نام می برد، متوسلانی سام را در آغوش می گیرد و با خنده می گوید: به جای رامبد تو را می بوسم. سام تشکر رامبد جوان را اعلام می کند و خبر می دهد که تئاتر باعث غیبت او در اختتامیه شده است.

ادامه دارد…