سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ بهمن ۱۳۹۱ در ۹:۵۴ ق.ظ چاپ مطلب
در حاشیه اختتامیه جشنواره فیلم فجر/

سیمرغ بلورینی که نصف شد

Hoz-Hiss

اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نظر تماشاگران به «حوض نقاشی» و «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» از نکات جالب سی و یکمین جشنواره فیلم فجر بود.

اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نظر تماشاگران به «حوض نقاشی» و «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» از نکات جالب سی و یکمین جشنواره فیلم فجر بود.

سوره سینما – در بخش پایانی مراسم اختتامیه اعضای هیئت داوری جشنواره فیلم فجر روی سن آمدند تا جوایز اصلی این دوره در بخش کارگردانی و فیلم اهدا شود. پس از قرائت بیانیه هیئت داوری جشنواره فیلم فجر توسط مهدی فخیم زاده، جایزه بهترین فیلمنامه اهدا شد. بهنام بهزادی پس از دریافت سیمرغ این بخش از اعضای داوران عنوان کرد: یاد کنم از دوست عزیزم که از مشاوره وی در این فیلمنامه استفاده کردم؛ محمدحسن شهسواری. همچنین دیگر دوستان حمیدرضا لبافی و علیرضا محمودی. من امشب این جایزه را به دو تن از عزیزانم تقدیم می کنم که در تمام این سال‌ها از من حمایت کردند و به من راه درست و غلط را یاد دادند. به من امکان تجربه کردن را دادند. درست است که من از ۱۸ سالگی از آنها جدا شدم اما همیشه حمایت آنها را داشته ام و این جایزه را به پدر و مادرم تقدیم می کنم و دستان آنها را می بوسم.

نوبت به پرویز شهبازی رسید تا  روی سن برود و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم تازه اش دریافت کند. وی گفت: از هیات داوران تشکر می‌کنم. من شاگرد همه آنها بودم. یاد می کنم از همکارم امیر سمواتی که من یکی از بهترین فیلم هایم را با او ساختم و این دومین همکاری ما است.

در ادامه مراسم، جایزه ویژه هیات داوران به دلیل تکریم خانواده ایرانی به علیرضا داوودنژاد برای فیلم «کلاس هنرپیشگی» اهدا شد. خانواده داوودنژاد که در سالن بودند روی سن آمدند و پس از بهزادی نوبت به داوودنژاد رسید تا از همه خانواده اش با مهر و لبخند یاد کند. حضور صمیمی او روی سن فضای سالن را تغییر داد. داوود نژاد گفت: من با این سیمرغ احساس غریبی می کنم. احساس می کنم سیمرغ یک پرنده نمادین است که روی زمین سه بعدی آمده و آن را زنجیر کرده اند. آرزو می کنم دوباره پرواز کند و به آسمان سبز هورقلیا برگردد. از برادرم محمدرضا تشکر می کنم که بازی شگفت انگیزی ارائه کرد. برای پدرم رضا داوودنژاد که موسوم به پسرم است برای این همیاری همیشگی سپاسگذاری می کنم. از همسرش که در این فیلم عکاسی کرد. از تمام خانواده ام که در بخش مصلحت اندیشی فیلم طراوت و لحن را مثل الماس تراشیده اند و برای سینما باقی گذاشتند. همچنین از علی پسرم و خلاصه همه عوامل فیلم تشکر می کنم. من این جایزه را به دخترم زهرا هدیه می کنم.

زهرا داوود نژاد دختر این کارگردان گفت: من همیشه مدیون پدرم هستم. امیدوارم همه ما بدون تاریکی، قهرها و خشم ها با نور، عشق و همدلی خانواده هایی شادتر و جامعه ای خوشبخت تر داشته باشیم. داوودنژاد برای عکس یادگاری با سیمرغ زهرا و نوه خردسالش را هم کنار خود داشت و یک عکس یادگاری خانوادگی گرفت

محسن علی اکبری که سیمرغ بلورین بهترین فیلم را برای «استرداد» دریافت کرد، پشت تریبون رفت و گفت:  نمی خواستم پشت به دوستان هیئت داوری بایستم، از این دوستان ممنونم، «استرداد» حاصل دو سال کار سخت بود. از فرهاد قائمیان، ایرج رامین فر، ستار اورکی، محمدرضا دلپاک، محمود غلامی و… تشکر می کنم.

یکی از پرحاشیه ترین بخش های مراسم اختتامیه اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بود، در بخش بین الملل بهنام بهزادی برای «قاعده تصادف» جایزه را دریافت کرد. با حضور وزیر ارشاد، شمقدری، عباسیان، ایازی و مدیرعامل شرکت مس، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سینمای ایران به دو فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی زنند»و «حوض نقاشی» اهدا شد. در غیبت عوامل «حوض نقاشی» پوران درخشنده روی سن رفت و سیمرغ بلورین را دریافت کرد.

در پایان جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به انسیه شاه حسینی برای فیلم «زیباتر از زندگی» اهدا شد. همچنین محمدرضا عباسیان عنوان کرد که مدیر عامل شرکت مس یک سال هزینه درمان شاهوردی را بر عهده می گیرد.