سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ فروردین ۱۳۹۴ در ۳:۵۶ ب.ظ چاپ مطلب

علاقه کارگردان «رخ دیوانه» به سینمای اجتماعی

Davoodi1

کارنامه ابوالحسن داوودی نشان‌دهنده علاقمندی او به طرح مسائل اجتماعی است.

کارنامه ابوالحسن داوودی نشان‌دهنده علاقمندی او به طرح مسائل اجتماعی است.

سوره سینما – میثم محمدی: ابوالحسن داوودی یکی از ۵ کارگردانی است که در نوروز ۱۳۹۴ با فلیم «رخ دیوانه» میهمان مخاطبان خواهد بود .داوودی حدود سه دهه از حضور در سینما را در مقام نویسنده و کارگردان پشت سر گذاشته است و ۱۱ فیلم سینمایی را تا به حال کارگردانی کرده است .فیلم هایی که اکثر آنها در زمینه اجتماعی و با موضوعات مرتبط روز همراه بوده است . داوودی پس از حدود ۶ سال که از ساخت «زادبوم» گذشته بود ، بار دیگر کارگردانی در سینما را تجربه کرد و بازگشتی موفقیت آمیز داشت و توانست نظر مخاطبان سینما و همچنین داوران و صاحب نظران سی و سومین جشنواره فیلم فجر را به خود جلب کند تا یکی از بخت های اصلی اکران نوروزی برای دستیابی به فروشی قابل توجه باشد .

داوودی در سال ۱۳۳۴ در نیشابور به دنیا آمده است و پس از عبور از تحصیلات سینمایی در مدرسه عالی تلویزیون مدرک جامعه شناسی خود را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده است . فعالیت های جدی داوودی در زمینه هنر و بویژه سینما با نگارش مقاله ها و نقدهای سینمایی در مجله ها و نشریات مختلف آغاز شد تا اینکه در سال ۱۳۶۵ فیلمنامه «پائیزان» به کارگردانی رسول ملاقلی پور را به همراه فرید مصطفوی نوشت تا حضوری جدی تر داشته باشد و خود را به جامعه هنری معرفی کند .

وی در سال ۱۳۶۷ فیلم سینمایی «سفر عشق» را نوشت و کارگردانی کرد که در اولین تجربه کارگردانی او بازیگرانی چون گلچهره سجادیه ، پرویز پورحسینی ، داریوش ارجمند و جمیله شیخی در اثر او به ایفای نقش پرداختند . او با این فیلم پا در مسیر سینمای اجتماعی گذاشت ، اما تا دومین تجربه خود در مسیر گارگردانی ۲ سال طول کشید و این بار داوودی وارد فیلم های حوزه کودک و نوجوان گذاشت و تجربه موفقی داشت . مخاطبان اواخر دهه شصت فیلم سینمایی « سفر جادویی» با بازی اکبر عبدی را هیچگاه فراموش نخواهند کرد . فیلمی که در زمینه آثار کودک و نوجوان موفقیت های زیادی داشت و مورد توجه قرار گرفت ، ضمن اینکه در کنار موفقیت های داخلی ، داوودی با «سفر جادویی» در جشنواره های کودک و نوجوان مختلفی از کشورهای سوئیس ، فرانسه ، انگلستان ، هندوستان حضور داشت .

پس از این تجربه موفق و بلافاصله داوودی بار دیگر در سال ۱۳۷۰سراغ کمدی رفت ، اما این بار یک کمدی اجتماعی بزرگسال که آن هم تجربه ای موفق در کارنامه او محسوب می شود . فیلم سینمایی «جیب برها به بهشت نمی روند» یک کمدی اجتماعی با حضور بازیگرانی چون علیرضا خمسه ، آتنه فقیه نصیری ، حمیده خیرآبادی ، غلامحسین لطفی و حسین محب اهری بود که یکی از کمدی های موفق اوایل دهه هفتاد محسوب می شد و مورد توجه مخاطبان سینما قرار گرفت .

داوودی در همان سال بار دیگر تجربه فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان و دغدغه های اجتماعی را با خود همراه کرد و «ایلیا نقاش جوان» را با نویسندگی احمد طالبی نژاد ساخت و دو سال پس از آن در سال ۱۳۷۲ دوباره یک فیلم علمی تخیلی برای کودکان را با فیلمنامه ای از پیمان قاسم خانی تجربه کرد که یکی از اولین آثار موفق در این زمینه در آن سالها محسوب می شد . مخاطبان دهه هفتاد سینما کاراکتر «خپیت» که یک موجود فضایی بود را از یاد نخواهند برد که با بازی خوب علیرضا خمسه توانست در یادها بماند .

Davoodi2

داوودی در سال ۱۳۷۳ به همراه پیمان قاسم خانی ، محمود جعفری و علیرضا خمسه فیلمنامه به نام «بوی خوش زندگی» را نوشتند که باز هم یک درام اجتماعی با رگه هایی از طنز بود ، اما نتوانست مانند آثار قبلی داوودی مورد توجه قرار بگیرد . اما داوودی پس از ۵ سال در سال ۱۳۷۸ یکی از جدی ترین و مهم ترین آثار سینمایی خود را ساخت . او فیلمنامه «مرد بارانی» را به همراه داوود میرباقری نوشت و در آن از حضور بازیگرانی چون فرامرز قریبیان ، مهتاب کرامتی و رویا تیموریان استفاده کرد و توانست در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر بدرخشد و در ۸ رشته کاندید دریافت سیمرغ بلورین شود و در نهایت هم فرامرز قریبیان برای بازی در این اثر بعنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد ، سیمرغ بلورین را دریافت کرد .همچنین مهتاب کرامتی که در این فیلم سومین تجربه بازیگری خود در سینما را پشت سر می گذاشت ، توانست توجه داوران هجدهمین جشنواره فیلم فجر را جلب کند و کاندید دریافت سیمرغ بلورین شود .

پس از این فیلم داوودی دهه ۸۰ را با یک کمدی آغاز کرد که مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد . کمدی عاشقانه «نان ، عشق و موتور ۱۰۰۰» یک کمدی پر بازیگر و مفرح بود که در سینماها مورد استقبال قرار گرفت . در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون اکبر عبدی ، بهاره رهنما ، گوهر خیر اندیش و سروش صحت به ایفای نقش پرداختند که فیلمنامه آن هم تجربه مشترک دیگری با پیمان قاسم خانی بود .

داوودی پس از « نان ، عشق و موتور ۱۰۰۰» با فاصله بیشتری فیلم ساخت . او در سال ۱۳۸۴ فیلم سینمایی «تقاطع» را به همراه فرید مصطفوی نوشت و کارگردانی کرد . این فیلم هم یکی از آثار اجتماعی و جدی این کارگردان محسوب می شود که با بازی فاطمه معتمدآریا توانست در دوره بیست و پنجم جشنواره فیلم فجر در ۸ رشته کاندید دریافت جایزه شود و از طرفی هم در دوره دهم جشن خانه سینما مورد توجه واقع شد و در ۱۲ رشته کاندید شد و توانست ۷ تندیس را از آن خود کند که تندیس بهترین کارگردانی ، تندیس بهترین فیلمنامه و تندیس بهترین فیلم از جمله جوایز این فیلم سینمایی در جشن خانه سینما است.

باز هم سه سال میان این اثر و فیلم بعدی داوودی فاصله افتاد. یکی از فیلم های جنجالی او که هیچوقت رنگ اکران عمومی را به خود ندید . داوودی «زادبوم» را براساس فیلمنامه ای از فرید مصطفوی نوشت . یک درام اجتماعی که در دوره دولت نهم ساخته شد و پروانه نمایش نگرفت . این فیلم درباره چند خانواده است که در نقاط مختلف دنیا زندگی می کنند که یک اتفاق آنها را به هم پیوند می دهد و مهاجرت دغدغه اصلی این اثر محسوب می شود .در «زادبوم» که در دولت یازدهم هم زمزمه هایی برای اکران آن به گوش رسید ، عزت الله انتظامی ، مسعود رایگان ، رویا تیموریان ، پگاه آهنگرانی و بهرام رادان به ایفای نقش پرداخته اند .

و در نهایت داوودی پس از حواشی «زادبوم» و کنار رفتن موقتی از کارگردانی به مدت ۶ سال حالا در سال ۹۳ با فیلم سینمایی «رخ دیوانه» به نویسندگی محمدرضا گوهری بازگشتی موفق به سینما داشت و باز هم در یک حال و هوای اجتماعی مطابق با جامعه روز و در پرداخت و ساختاری متفاوت نظر اکثریت مخاطبان را به خود جلب کرد و به عنوان بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نیز دست یافت. این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر در ۷ رشته کاندید دریافت جایزه شد و ۴ سیمرغ بلورین و دو جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کرد تا داوودی پس از ۹ سال از اکران فیلم «تقاطع» بار دیگر با این اثر با مخاطبان در سینماهای کشور مواجه شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>