سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ اسفند ۱۳۹۳ در ۱۲:۰۸ ب.ظ چاپ مطلب

به داشتن بودجه میلیاردی و تصاویر آرشیوی متهم شدیم/ امام رضا (ع) موضوع فیلم بعدی یاری

Dariush-yaari1

کارگردان مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» پروژه بعدی‌اش را درباره امام رضا (ع) می‌سازد.

کارگردان مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» پروژه بعدی‌اش را درباره امام رضا (ع) می‌سازد.

داریوش یاری که امسال با فیلم مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت به سوره سینما گفت: من اولین کار سینمایی ام را با نام «دخیل» در سال ۸۲ ساختم و سال ها صبر کردم تا شرایط برای ساخت کار دومم را فراهم کنم. بعد از سال‌ها پژوهش امسال توانستم این فیلم مستند را به جشنواره فیلم فجر ببرم اما خستگی را بر تن ما گذاشتند. وقتی هم که دلیل را از یکی از داوران پرسیدم چنان جواب ساده انگارانه‌ای دادند که با هیچ منطقی سازگار نبود.

وی افزود: بعد از شنیدن آن جواب دیگر عصبانی نبودم از اینکه چرا حداقل کاندیدا نشدیم. من سال‌ها داور جشنواره های مختلف داخلی و خارجی بودم و می‌دانم فیلمم در چه جایگاهی قرار داشت، با احترامی که برای همه آثار شریف حاضر در جشنواره قائلم اما واقعا کاندیدا نشدنم جای تعجب داشت. با دریافت پیام‌های دوستان در جشنواره کاملا برایم روشن شد داستان از چه قرار است. به هر حال قضاوت این داوران برایم اصلا اهمیتی ندارد، من از این فیلم یاد گرفتم در برابر بعضی حوادث باید سکوت کنم.

یاری گفت: زمان بهترین داور است و خودش فیلم‌ها را قضاوت می‌کند. دغدغه من مردمی هستند که باید این اثر را ببینند و با بازخورد آنها به نتیجه درباره کارم برسم. با همکاری حوزه هنری این فیلم در ایام محرم روی پرده می‌رود. علاوه بر آن قصد داریم با مهیا کردن شرایط در جشنواره های داخلی و خارجی حضوری دیگر داشته باشیم. من و تیم تولید از ارزش کاری که به خاطرش روزهای سختی را تحمل کردیم باخبریم و از این رو نگران چنین قضاوت‌هایی نیستیم.

Dariush-yari2

وی ادامه داد: هرچندکه به گرفتن مبلغ های چند میلیاردی محکوم شدیم و بسیار شنیدیم که این فیلم از تصاویر آرشیوی استفاده کرده است، اما خودمان می‌دانیم این مستند با چه سرمایه و عشقی ساخته شد و برای تک تک سکانس‌هایش چه روزهایی پشت سر گذاشتیم. با صحبت هایی که در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره شنیدیم معلوم شد فقط قرار بود جشنواره‌ای برپا شود، قرار بود هیچ قضاوتی نشود ولی کسی که از کارش مطمئن است و به آنچه می‌کند ایمان دارد، مقابل مخالفت‌ها می‌ایستد.

یاری افزود: روزهای اول پس از جشنواره، کمی عصبانی و دلگیر بودم. به خصوص وقتی جواب‌های ساده انگارانه بعضی از دوستان را شنیدم بیشتر اذیت شدم. اما درسی که از سکوت گرفتم مرا به مسیر دیگری برد. یاد گرفتم قدر هدیه‌ای که به من اعطا شد و دوستانی که مادی و معنوی در این پروژه حمایتم کردند را بیشتر بدانم و برای فعالیت‌هایم در آینده محکمتر بایستم. امیدوارم همه ما طوری گام برداریم که اگر دچار قضاوت غلط شدیم به کارمان مومن باشیم، حتی اگر باورمان نکنند.

وی گفت: ناداوری در جشنواره فیلم فجر در ابعاد انسانی آزرده خاطرم کرد، آنها نخواستند تلاش من و دوستانم را ببینند. ولی الان دیگر به این‌ها فکر نمی‌کنم. باید آرام باشم و همانطور که هدیه «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به من داده شد خودم را آماده کنم تا برای سلطان خراسان هم قدم بردارم. همیشه دوست داشتم ماجرای سفر ایشان به ایران و اتفاقاتی که طی این مدت برایشان رخ داده را به تصویر بکشم.

مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» محصول حوزه هنری است. بهروز مفید تهیه‌کننده، شهاب حسینی راوی و مجید انتظامی آهنگساز این پروژه هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>