سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ اسفند ۱۳۹۳ در ۱۲:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب

کودکان قربانیان خاموش جنگ هستند/ نظر برزیده درباره تصویر کودک در سینمای جنگ

hasan-barzideh

کارگردان فیلم «مزار شریف» کودکان را قربانیان خاموش جنگ‌ها دانست.

کارگردان فیلم «مزار شریف» کودکان را قربانیان خاموش جنگ‌ها دانست.

سوره سینما- فارس نوشت: عبدالحسن برزیده درباره جای خالی کودکان شهید در سینمای دفاع مقدس با بیان اینکه کودکان قربانیان خاموش جنگ ها هستند، گفت:  کشته شدن کودکان در جنگ باعث تاسف و تاثر است البته باید درنظر داشت که کار سلاح‌های مدرن همین است و در کشتن آدم ها تفکیک نمی کنند.

وی در ادامه افزود: در گذشته در جنگ ها بیشتر مردها باهم درگیر می شدند و جنگ می کردند اما زمانیکه هواپیماها نقطه کور را بمب باران می کند همه را می کشد و همانطور که می دانید سلاحهایی ساخته شده که همه را می کشد و این یکی از خصوصیات وحشتناک بشر است که انسان از خود خجالت می کشد. نمونه آن هم غزه بود که صحنه های بسیار بدی از جنگ در آنجا دیدیم .

کارگردان مزارشریف در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی بمب می سازیم هر موجود زنده ای نابود می کند تا آنجا که حتی خاک را تا سال ها آلوده می کند و جای توجیه هم ندارد. نمی تواند بگوید من نمی دانستم که  در چنین جایی کودکان و زنان زندگی می کردند.

برزیده با بیان اینکه کودکان شاید نسبت به بزرگترها برای خانواده‌ها اهمیت نداشته باشند گفت: شاید به دلیل اینکه کودکان هنوز به سنی نرسیدند که موثر باشند و برایشان اهمیت داشته باشند در حالیکه کودکان فرشته های روی زمین هستند و زمین را برای والدین بهشت می کنند اما چون نقش زیادی ندارند زود فراموش می شوند.

وی ادامه داد: کشته شدن کودکان در مقاطعی ممکن است احساسات همه را جریحه دار کنند اما چون عقبه ای ندارند به جز برای پدر و مادر برای بقیه متاسفانه فراموش می شوند و سازمان های بین المللی هم که شعار حمایت از کودک و بیانیه می دهند آنها هم کار چشمگیری نکردند و توضیح چندانی در این‌باره ندارند.

کارگردان «دکل» خاطرنشان کرد: البته کشتار کودکان در کشورهای فقیر و کم بضاعت و مظلوم بیشتر اتفاق می افتد در کشورهایی که حتی بزرگترهای آنها هم مظلوم هستند چه برسد به کودکان. به دلیل فقر و اینکه نمی توانند فریاد بزنند طبیعی است که خیلی زود فراموش می شوند و حرفی درباره انها زده نمی شود.

برزیده درباره سازمان ها و نهادهای حمایت از کودکان جنگ در سراسر دنیا گفت: باور من این است که این نهادها برای حمایت از کودکان وجود داد و هنوز هم آدم های انسان دوستی هستند که علاقمندند تا به این کودکان کمک کنند اما این سازمان ها و نهادها قدرت لازم را ندارند.پ

وی ادامه داد: یادم می آید جلسه ای با یک مسئول یونسکو داشتیم و او نگران بود و می گفت باید فکری برای داروهای کودکان جنگ کرد زیرا این داروها به دلیل تحریم قطع شده و این موضوع خلاف موازین انسانی است. او هم می گفت این کاری است که لازم است باید با همکاری قدرت ها شود زیرا داروهایی لازم است تا کودکان را درمان کرد اما آنها از دادن آن امتناع می کنند.

کارگردان «دولت مخفی» خاطرنشان کرد: این ها همه حربه جنگی است و سعی دارند از طریق جنگ طرف مقابل را به زانو درآورند و برایشان مهم نیست چه کسانی از بین می روند. قدرت دست کسانی است که نمی شود انها از کارهای وحشیانه برحذر داشت.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا در کشور خودمان فیلمسازان تا به امروز به  کودکان جنگ نپرداخته اند؟ پاسخ داد: موضوع فیلم آدم بزرگ ها و کسانیکه وابستگی هایی دارند و می توانند حرف بزنند بیشتر می تواند موضوع فیلم برای مخاطب باشند و مخاطب را جذب کند. کودکان هرچند احساسات را درگیر می‌کنند اما منبع کاملی برای تولید فیلم نیستند شاید دلیل اصلی همین موضوع باشد.

برزیده ادامه داد: البته فکر می کنم به جای اینکه گناه را به گردن سینماگران بیاندازیم باید از مسئولین بپرسیم که چرا تا به امروز به چنین موضوعی در سینما کم پرداخته شده است. امروز جنایت جنگی تعریف مشخصی دارد ضمن اینکه برای جنایت های جنگی در دنیا تا به امروز چندین نفر محاکمه شدند. باید بدانیم که جنگ توجیحی برای کشتار بی رویه نیست جنگ می تواند اتفاق بیافتد اما قواعدی دارد و کسانیکه از این قواعد خارج می شوند رفتارهای غیر انسانی و جنایت آمیز دارند.

وی همچنین گفت: کشتن آدم های دیگر رفتاری غیرانسانی است، مخصوصا اگر این قربانیان کودکان باشند.به نظرم مسئولین و مخصوصا مسئولینی که در بخش سیاسی فعالیت می‌کنند باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند البته همین الان هم دیر نیست باید در این زمینه کار کنند. البته زمانیکه از غرامت جنگی جنگ ۸ ساله مان می گذریم طبیعی است که بخشش های دیگر ومخصوصا کودکان جنگ و کودکان شهید هم به فراموشی سپرده می‌شوند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>