سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ اسفند ۱۳۹۳ در ۹:۴۱ ق.ظ چاپ مطلب

«روباه» موضوعی ملی و غرورآفرین دارد/ اکثر پیشنهادهای سینمایی قابل تحمل نیستند

arash-majidi

بازیگر فیلم سینمایی «روباه» این فیلم را اثری خوش‌ساخت و قصه‌گو می‌داند.

بازیگر فیلم سینمایی «روباه» این فیلم را اثری خوش‌ساخت و قصه‌گو می‌داند.

سوره سینما میثم محمدی: فیلم سینمایی «روباه» سومین همکاری سینمایی آرش مجیدی با بهروز افخمی پس از «شوکران» و «گاوخونی» است. آخرین بار که پیش از «روباه» او را در سینما دیدیم، با فیلم سینمایی «سر به مهر» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست بود. اما مجیدی در تلویزیون بازیگر شناخته شده‌ای است و سریال‌های پرمخاطب «زیر هشت»، «رستگاران» و «ارمغان تاریکی» را روی آنتن داشته است. مجیدی اعتقاد به درجا زدن ندارد و از تجربه‌های متفاوت استقبال می‌کند، حالا در حضور تازه خود در سینما یک فیلم با موضوع و ژانری متفاوت را برگزیده است تا دوباره خود را محک بزند. آرش مجیدی درباره حضور خود در «روباه» و بازی در تلویزیون و تجربه‌هایش با سوره سینما گفتگو کرد.

 با توجه به همکاری که در فیلم «روباه» داشتید و بازخوردهایی که پس از اکران این فیلم در جشنواره دیدید، شرایط را چگونه ارزیابی می کنید؟

آرش مجیدی: به هر حال من جزو بازیگران این فیلم هستم و طبیعی است که کاملا با کیفیت و نوع فیلم موافقم ، چون روباه یک اثر خوش قصه و خوش ساخت است ، بخصوص اینکه ما در سالهای اخیر شاهد بودیم که فیلم هایی که قصه تعریف کنند کم شده است و نمونه آن را در جشنواره فیلم فجر دیدیم که فقط چند اثر وجود داشت که قصه تعریف می کرد و «روباه» هم یکی از فیلم هایی بود که موضوع و قصه مشخصی داشت و به نظرم نتیجه خوبی از این همکاری حاصل شد .

از  ویژگی‌های فیلم سینمایی «روباه» که این اثر را در منظر شما قابل قبول کرده است به چه نکاتی می‌توانید اشاره بکنید که مخاطب هم با آنها ارتباط برقرار کند؟

فیلم سینمایی «روباه» در ژانری از سینما ساخته شده است که مخاطب دارد ، ژانری که تماشاگر را جذب می‌کند ، اما ما در سالهای گذشته کمتر به این گونه سینمایی توجه کرده ایم. سینمای قصه گو در ژانر جاسوسی جنایی که صحنه های اکشن و پرتحرکی دارد ، ضمن اینکه ویژگی دیگر این فیلم موضوعی است که فیلمنامه نویس انتخاب کرده است، «روباه» یک موضوع ملی دارد و به نظرم یک فضای غرور آفرین را خلق کرده و توانسته قدرت نیروهای امنیتی ما را در برابر دشمنان به تصویر بکشد.

arash-majidi-roobah

برای نزدیک شدن به کاراکتری که نقش آن را ایفا می کردید چه مسیری را در طول تولید طی کردید تا به نتیجه دلخواه خود برسید و نقش باورپذیری را داشته باشید؟

خوبی کار با بهروز افخمی بعنوان یک فیلمساز کاربلد و زبده این است که فیلمنامه هایی که می نویسد بسیار کامل است ، به این معنی که همه چیز مشخص است و تمامی لحظات بطور دقیق ثبت شده است و تکلیف بازیگر با قصه روشن است ، ضمن اینکه در مبحث بازی هم ما یک مشاور خوب داشتیم که در طول کار کنار ما بود و نکات لازم را به ما یادآوری می کرد و به همین دلیل ما به ابعاد کاراکتر مورد نظر اشراف داشتیم و این در جهت ارائه تصویری باورپذیر از آن شخصیت به ما کمک شایانی می کرد .

پس با این تفاسیر تعامل خوبی میان بازیگران با کارگردان در این اثر صورت گرفته است .

بله . درباره تعامل با کارگردان بطور مشخص باید بگویم که افخمی درک درستی از بازیگری دارد و بدرستی فضا را در اختیار او قرار می دهد و بازیگر بابت اینکه کارگردان از او چه می خواهد خیال راحتی دارد و به همین دلیل باید بگویم که یکی از ویژگی های خوب «روباه» بازیهای یکدست و روان آن است و به واقع بازی ها در هیچ جا بیرون نمی‌زند و به اندازه است که در این راه دیگر عوامل هم بی شک تاثیرگذار بودند.

شما در سالهای گذشته با فاصله در آثار سینمایی حضور داشتید که آخرین آنها فیلم سینمایی «سر به مهر» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست بود که دو سال پیش روی پرده رفت. دلیل این فاصله که میان کارهای شما در سینما ایجاد می شود چیست؟

دلیل اینکه در سینما کمتر حضور دارم پیشنهادهای کمی بود که به من می شد و در میان آنها هم فیلمنامه قابل تحمل و قابل توجهی وجود نداشت که دست به انتخاب آن بزنم و با آن ارتباط برقرار کنم، ولی در تلویزیون پیشنهادات بیشتر بوده است ، هر چند در آنجا هم کیفیت آثار پایین آمده است و حتی به بسیاری از آن فیلمنامه ها هم اعتقادی ندارم و وقتی در مجموع پیشنهادها کمتر می‌شود قدرت انتخاب یک بازیگر هم محدود خواهد شد.

اگر پیشنهاد سینمایی داشته باشید درباره حضور در تلویزیون تجدید نظر خواهید کرد یا اینکه براساس شرایط و کیفیت آثار هر دو حوزه را حفظ می‌کنید؟

برای یک بازیگر بازی در هر دو مدیوم سینما و تلویزیون مهم است و من هم از این قاعده مستثنا نیستم و معمولا صبر می کنم به فراخور زمان و شرایط کارهایی را که قابل توجه و خوب باشند انتخاب می کنم ، هر چند که به هر حال سینما برای هر بازیگری جذاب تر است ، اما من برای بازی در هر دو مدیوم تمایل دارم ، در صورتی که پیشنهادات خوبی داشته باشم .

arash-majidi2

با توجه به فعالیت هایی که در سال ۹۳ داشتید و مسیری که در بازیگری خود طی کردید ، چه ارزیابی از روزهایی که گذشته دارید و آیا از شرایط راضی هستید؟

اصولا معتقدم که انسان باید از پس سالها عبور کند تا بتواند تاثیرات آثار و فعالیت خود را بررسی کند ، اما نکته ای که من همیشه در سر دارم و به آن می اندیشم این است که کماکان رو به جلو حرکت کنم و اینکه در مسیر حرفه ای خود پویایی داشته باشم ، هر چند که شاید در بعضی مواقع ایستایی هم بوجود بیاید ، اما تمام تلاش من این است که پویایی داشته باشم و رو به جلو حرکت کنم.

بهترین اتفاقی که در سال گذشته برای شما در حرفه بازیگری افتاد چیست؟

به نظرم بهترین اتفاقی که در سال ۹۳ برای من افتاد بازی در فیلم سینمایی«روباه» بود و از طرفی هم در واپسین ماه های سال سریال «رنگ شک» به کارگردانی فریبرز عرب‌نیا را روی آنتن داشتم که متاسفانه دیده نشد، اما تجربه و شرایط آزمون و خطای خوبی بود. بخصوص اینکه یک نقش منفی ساکوتیک را بازی می‌کردم و عرب نیا این اعتماد را به من کرد و تجربه خوبی بود و دیده نشدن این سریال هم یک بخشی مربوط به پخش و اتفاقات جانبی آن می شود .

این اتفاقی است که کمتر برای بازیگران ما می‌افتد و معمولا در تلویزیون با نقش هایی تکراری و شمایلی ثابت در سریال های مختلف حضور دارند. پس شما از افتادن در این مسیر پرهیز می‌کنید.

بله . من در تمام این سالها تلاش کردم که درگیر یکسری نقش های تکراری نشوم و در واقع خودم را محدود به یک تیپ و شخصیت منفی یا مثبت نکنم و معتقدم که نباید درگیر بعضی نقش‌ها در تلویزیون شد، چون تلویزیون فضایی برای تجربه نقش های مختلف است و همیشه به من فرصت این آزمون و خطاها را داده است و من هم از آن بهره برده ام .

در پایان فکر می‌کنید با توجه به ترکیبی که برای اکران نوروز در نظر گرفته شده است، رقابت به چه صورت خواهد بود و فیلم «روباه» در بین رقیبان خود چه شرایطی را خواهد داشت؟

باید منتظر ماند و دید چه شرایطی در اکران نوروز پیش می آید ، اما به نظرم از بین ۵ فیلم اکران نوروز همه آنهاخوب هستند و فروش خوبی خواهند داشت و فکر می کنم به غیر از این فیلم ها ما حدود ۵ فیلم دیگر داشته باشیم که بتوانند در اکران فروش خوبی داشته باشند و مخاطب را جذب کنند ، با این شرایط و از آنجایی که من این فیلم ها را دیده ام ، بطور قطع رقابت سخت خواهد بود ، چون همه آنها مخاطب پسند هستند، اما امیدوارم «روباه» با استقبال خوبی مواجه شود ، چون همه مولفه های یک اثر برای جذب تماشاچی به سالن های سینما را دارد .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>