سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ فروردین ۱۳۹۴ در ۱۰:۳۱ ق.ظ چاپ مطلب

با خانواده بودن را به کار ترجیح می‌دهم/ سنت‌های ایرانی را از یاد برده‌ایم

naser-mamdooh

ناصر ممدوح گوینده و دوبلور باسابقه کنار خانواده بودن را بهترین تفریح خود دانست.

ناصر ممدوح گوینده و دوبلور باسابقه کنار خانواده بودن را بهترین تفریح خود دانست.

سوره سینما- میثم محمدی: ناصر ممدوح دوبلور باسابقه سینما و تلویزیون کشور در روزهای آغازین سال ۱۳۹۴ در گفتگو با سایت سوره سینما از روزهای کمکاری در دوبله و سینما در سال گذشته و ارزش خانواده و آیین نوروز و علاقه خود به جوانان و همچنین آرزوها و امیدواری های خود برای ایرانیان داخل و خارج از کشور صحبت کرد.

آقای ممدوح در روزهای پایانی سال ۹۳ مشغول چه فعالیت‌هایی در زمینه دوبله یا بازیگری بودید؟

ناصر ممدوح: من سال گذشته زیاد در حوزه دوبله و بازیگری فعال نبودم و دلیل آنهم کسالت و بیماری بود که برای همسرم به وجود آمده بود و تمام تمرکز خود را معطوف به این مساله کرده بودم و در خدمت خانواده بودم که شکر خدا در حال حاضر در سلامت کامل هستند.

پس این کمکاری در سال ۹۳ خودخواسته بوده و به خاطر خانواده پیشنهادها را نمی‌پذیرفتید.

بله. پیشنهاد بازی در چند فیلم و سریال را داشتم که قبول نکردم و در زمینه دوبله هم من شاید از هر ۱۰ پیشنهادی که می شود یکی از آنها را انتخاب کنم. به همین دلیل باید با برنامه‌های روزانه من مطابق باشد. در مجموع سال پر کاری را پشت سر نگذاشتم و از این بابت هم ناراحت نیستم، چون وقت خود را صرف خانواده کرده‌ام.

با توجه به روزهایی که پشت سر گذاشتید سال جدید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من فقط آرزو می کنم که سال بسیار خوبی برای همه ملت ایران باشد و این آرزو فقط مخصوص دوبلورها و یا بازیگرها و هنرمندان نیست ، بلکه همه را شامل می‌شود، بخصوص جوانانی که با مشکلات مواجه هستند و حتی با برخورداری از تحصیلات و دانش و کمالات، موانعی بر سر راه پیشرفت آنها وجود دارد که امیدوارم این مشکلات با تدبیر حل شود ، چون تمامی این جوانان مانند فرزندان خود من عزیز هستند و توفیق آنها در زندگی سبب خوشنودی من می‌شود.

اشاره کردید به جوانان. به عنوان کسی که سال‌های زیادی از عمرتان را در کنار خانواده و سفره نوروز گذرانده اید، چه تفاوتی میان نگاه نسل حاضر و نسل خود در مواجهه با سنت‌هایی مانند نوروز می‌بینید؟

خب طبیعی است که این سنت ها در گذشته رنگ و بویی دیگر و نمود بیشتری داشت و همیشه ما با انرژی و توان مضاعف در صدد تدارک مراسم نوروز بودیم و برای دید و بازدیدها لحظه شماری می کردیم تا حال خود را متحول و دگرگون کنیم، اما نسل جوان امروز با ما تفاوت دارد و همچون گذشته توجه و تمرکز خود را بر این مساله نمی گذارد.

naser-mamdooh2

دلیل اینکه سنت‌ها به حاشیه رفته و مانند ادوار گذشته به آنها پرداخته نمی‌شود چیست؟

عمده ترین دلیل چنین چیزی مناسبات و اقتضاء زمانه معاصر است که تا حدود زیادی موجب رنگ باختن صفا و صمیمیت های موجود در گذشته شده است. مناسباتی که ابتدا در خانواده شکل می‌گیرد و این نهاد حرف اصلی را می‌زند. به عنوان مثال سلامتی من در اولویت دوم پس از سلامت خانواده قرار دارد و من به خود رسیدگی و توجه می کنم تا کیان خانواده را حفظ کنم، اما با وجود اینکه هنوز هم خانواده در جامعه ما مورد ارزش و اهمیت است، اما گاهی هیچ اصول و قاعده‌ای رعایت نمی‌شود.

در سال جدید و پس از عبور از مشکلاتی که داشتید چه برنامه‌هایی در ذهن دارید؟

آرزوی من برای تمام ملت ایران و همچنین تمام کسانی که در دیگر کشورها مراسم باستانی نوروز را برگزار می‌کنند این است که همیشه شاد باشند و مردم عزیز ایران در رفاه و آرامش و آسایش باشند، در مورد خودم و برنامه‌های سال جدید هم باید بگویم که هر چه خدا بخواهد همان خواهد شد. در انتظار آینده خواهیم بود و به امید روزهای بهتر زندگی را ادامه خواهیم داد.

با توجه به شرایط حرفه دوبله و همچنین بازیگری در سینما و تلویزیون و روزهایی که گذشته، چه انتظاری دارید که با برآورده شدن آنها این دو حرفه هم رو به بهبودی باشند.

البته من در مورد بازیگری آنچنان که باید نمی‌توانم صحبت کنم، در چند فیلم و سریال بیشتر حضور نداشتم. در مورد دوبله هم تا حدودی قادر به صحبت هستم و امیدوارم شرایط سخت‌افزاری و سازماندهی نیروهای مستعد به صورتی باشد که تحولات شایانی را شاهد باشیم و فیلم هایی که برای دوبله خریداری می‌شود از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا ما هم محصولات با کیفیتی را به مخاطبان ارائه دهیم.

من اظهار نظر نکردن شما در مورد بازیگری را شکسته نفسی تلقی می‌کنم و فکر می کنم نظر شما در این زمینه براساس شناخت و تجربه است.

لطف دارید، اما به واقع اگر قرار باشد در مورد سینما صحبتی بشود باید به مشکلات فراوانی اشاره کرد که طولانی خواهد شد، اما در این بین هم دست اندرکاران پیشکسوت و هم افراد تازه‌کار و جوان مسئولیت‌هایی دارند که باید به آنها پایبند باشند و یکی از این فاکتورها که فضا را به سوی همدلی می برد، اندیشیدن به دوستی‌ها و احترام به عقاید و حفظ حرمت ها با هر تفکری است که در اینصورت فضای پیشرفت حاصل می‌شود، در غیر اینصورت اگر هر کس ساز خود را بزند، تشویش و در هم ریختگی ایجاد خواهد شد و به نفع سینما نخواهد بود.

به عنوان یک چهره ماندگار در فرهنگ، در سال جدید برای کسانی که این گفتگو را می‌خوانند چه پیشنهادی دارید؟

ابتدا برای همه عزیزانم آرزوی سلامتی دارم. امیدوارم مراقب گفتار و کردار خود در قبال انسان ها باشیم و اگر می توانیم زخمی را التیام ببخشیم، در غیر اینصورت نمک به زخم دیگران نپاشیم. بی‌شک اگر با چنین اسلوبی روزها را پشت سر بگذاریم روزهایی خوش و راحت و سرشار از آرامش را در کنار اطرافیان سپری خواهیم کرد. من باز هم این آرزو را برای جوانان عزیز و هموطنان دوست داشتنی خودم در سراسر ایران دارم که به یاری خدا شرایط به گونه‌ای باشد که همه در رفاه باشند و سالی مملو از آسایش را تجربه کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>