سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ اسفند ۱۳۹۳ در ۱:۲۹ ب.ظ چاپ مطلب

پخش سریال کمدی با رعایت ارزش‌ها در ایام فاطمیه بی‌اشکال است

sarlak

یک کارشناس مذهبی پخش شدن سریال کمدی «در حاشیه» را در ایام نوروز با توجه به مقارن شدن با ایام شهادت، بدون اشکال دانست.

یک کارشناس مذهبی پخش شدن سریال کمدی «در حاشیه» را در ایام نوروز با توجه به مقارن شدن با ایام شهادت، بدون اشکال دانست.

حجت الاسلام سرلک به سوره سینما گفت: مردم ایران، مردمی فرهنگی، فرهیخته و سرشار از عواطف حساب شده و درست هستند. دلدادگی آنان در طول قرن های گذشته نسبت به خاندان اهل بیت و به طور ویژه حضرت زهرا (س) سیدالشهدا (ع) و امام رضا (ع) هویداست و البته فراز و فرودهای متفاوتی هم داشته است، چون در موقعیت های مختلفی مثل نوروز قرار گرفته است. مردم ما نگاه بالغی دارند که آنان را به سمت یک رفتار مناسب و به دور از دوگانگی و تضاد سوق می دهد و باعث می شود وقتی مناسبت های مختلفی مثل عید نوروز و ایام فاطمیه با هم تلاقی پیدا می کند، بهترین واکنش ها را از آنان شاهد باشیم. چند سالی است که آغاز سال شمسی با روز شهادت حضرت فاطمه (س) تداخل پیدا می‌کند اما مردم به خوبی این روزها را برگزار می کنند تأکید خود بانو هم به مراعات حال دیگران، صله رحم و سراغ گرفتن از حال دیگران است. مردم همیشه حرمت موقعیت های مختلف را نگه می دارند و حتی کسانی که هرازگاهی خطایی از آنان سر می زند به احترام این روزها از آن گناه دوری می کنند. مسوولان امر و افراد ناظر نیز در مورد این مسئله باید به کار فرهنگی و تشویقی همت بیشتری بگذارند تا لطافت ارتباط مردم با اهل بیت و حضرت زهرا(س) تحت الشعاع برخوردهای تند قرار نگیرد چون به نظر من نتیجه عکس در بر دارد.

وی افزود: صدا و سیما واقعا نیاز به جسارت، نوآوری و خلاقیت بیشتری در کل برنامه های خود و به خصوص برنامه های مذهبی دارد تا از کلیشه و حفظ صرفا ظاهر دور باشد. متأسفانه باید بگویم علی رغم تلاش همه کارمندان این رسانه به خصوص در دوران مدیریتی جدید گام های نویی برداشته نشده. تلویزیون باید یک برنامه ریزی دقیق برای پخش در ایام شهادت داشته باشد و اینطور نباشد که به چند برنامه گفت و گو محور با حضور کارشناسان مذهبی برای تبیین این مسئله اکتفا شود. شهادت ائمه، جزئی از مسائل اعتقادی و فکری مردم است و دغدغه ها و درگیری های معنوی مردم را به خود اختصاص می دهد. صدا و سیما می تواند خلاقانه و شجاعانه از طریق فیلم و سریال و حتی انیمیشن ظرف خوبی را برای بیان همین ظرایف فراهم کند هرچند که همیشه مشکلات مالی گریبانگیر رسانه ها هست. متأسفانه در مناسبت ها برخی شبکه ها بر اساس کنداکتور خاصی جلو می روند بدون اینکه به نکات جزئی و ظریف توجه کرده باشند. منظور من این نیست که حتما مداحی پخش نشود و … . فضای برنامه باید به گونه ای باشد که هم برای مخاطب با آگاهی همراه باشد و هم دارای جذابیت.

این کارشناس مذهبی درباره پخش سریال کمدی در ایام نوروزی که متقارن با شهادت حضرت فاطمه (س) است توضیح داد: اصل پخش سریال طنز هیچ مانعی ندارد. اصلا یکی از اشکالات ما همین است که فکر می‌کنیم این مضامین با ارزش های ما در تضاد است، در حالی که اینطور نیست مگر اینکه در خمیرمایه دیالوگ ها و بازی ها رواج دادن مسائلی منفی مثل مسخره کردن دیگران، بی‌حرمتی به بزرگتر، تضعیف روابط خانوادگی و … باشد که از این نظر چه طنز باشد و چه نه، اشکال دارد. این سریال دو روز بعد از شهادت پخش می شود و حتی اگر قبل از این تاریخ هم پخش می‌شد مانعی نداشت.

حجت الاسلام سرلک مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر، افزود: چیزی که باید به آن توجه کرد موسیقی است که باید از حد و حدود مجاز عبور نکند. مهران مدیری هم به عنوان طنزپردازی که مورد توجه مردم قرار گرفته و تنها باید حساسیت های خود را نسبت به برخی مسائل افزایش دهد تا خدای نکرده طنز ما با لودگی و بی حرمتی اشتباه گرفته نشود. باید دانست جامعه بدون طنز و نقد جامعه مرده ایست اما این ها مرزهای دقیقی دارند که باید رعایت شود. طنزی به قدری حساس است که می تواند مثل عمل جراحی چشم باشد و اگر کمی بی دقتی در آن صورت بگیرد، طرف را نابینا می‌کند و اگر خوب دقت شود روشنایی را به چشم او برمی‌گرداند. طنز نیاز ماست و رسانه هم باید به آن بپردازد اما قیود مهمی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. بد نیست گاهی با کارشناسان مذهبی هم مشاوره‌های دقیق و محتوایی و نه فنی و اجرایی انجام شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>