سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ فروردین ۱۳۹۴ در ۱۲:۱۸ ب.ظ چاپ مطلب

تنش‌های سال ۹۳ بر اکران نوروز ۹۴ تأثیر گذاشت/ «رخ دیوانه» بالاتر از سلیقه مردم

reza-dorostkar

یک منتقد سینما تاکید کرد وضعیت اجتماعی و ایام عزاداری عامل کاهش مخاطبان فیلم‌های نوروزی بوده است.

یک منتقد سینما تاکید کرد وضعیت اجتماعی و ایام عزاداری عامل کاهش مخاطبان فیلم‌های نوروزی بوده است.

رضا درستکار به سوره سینما گفت: فیلم های قرار گرفته در ترکیب اکران نوروزی امسال به اندازه سال گذشته نفروختند. شاید مهمترین علت این مسئله این باشد که فیلم‌ها به اندازه کافی قدرتمند نبودند، اما موضوع قابل بحث این است که ببینیم چرا فیلم‌ها سطح کیفی خوبی نداشتند؟ پاسخ روشن است. سال ۹۳ پر بود از فشار و تنش از جانب گروههای مختلف سیاسی و اجتماعی. بدیهی است که اینگونه حواشی بر روند تولیدات سینمایی و کیفیت آن تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: در سال‌های گذشته، فیلم‌هایی مثل «معراجیها» و «اخراجیها» و … که به نوعی در راستای اهداف برخی از اهرم‌های قدرت قرار دارند، مورد حمایت قرار گرفتند و برای مثال سهم زیادی از تیزرهای تلویزیونی داشتند، پس فروختند. در یک نگاه کلی، من دو عامل مهم فشارهای سال گذشته و حمایت‌های خاص از برخی فیلم ها و سینماگران در یکی دو سال گذشته را از جمله دلایلی به حساب می آورم که می‌توان رقابت ناعادلانه فیلم‌ها را محصول آن دانست.

این منتقد سینما همچنین گفت: فراموش نکنیم که گرایش مذهبی مردم مثل همیشه پررنگ بود و قرار گرفتن ایام عزاداری در میانه نوروز، در فروش سینما بی‌تأثیر نبود، اما نمی‌توان عدم فروش ایده‌آل را صرفا به این مورد، مرتبط دانست. فیلمی مثل «رخ دیوانه» را در نظر بگیرید. این اثر سینمایی هم ساختار قابل قبولی دارد و هم بهره مند از معیارهای سینمای تجاری است، اما نتوانست انتظارات گیشه را به طور کامل برآورده کند، شاید به این دلیل که سلیقه مردم تخریب شده است. ما باید قبل از هر چیز فکری به حال ارتقاء سطح سلیقه مخاطب کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>