سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ فروردین ۱۳۹۴ در ۳:۱۹ ب.ظ چاپ مطلب

بررسی سینمای معاصر ترکیه در جشنواره فیلم فجر

Fajr33

سینمای معاصر ترکیه، سینماگران و آثارش در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بررسی می‌شوند.

سینمای معاصر ترکیه، سینماگران و آثارش در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بررسی می‌شوند.

سوره سینما- به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، هر سال در جشنواره بین المللی فیلم فجر سینمای یک کشور مورد واکاوی قرار می گیرد و امسال این جشنواره، به بررسی سینمای معاصر ترکیه با عنوان «چشم انداز سینمای ترکیه» می پردازد. طبق پیش بینی های صورت گرفته بین ۷ تا ۱۰ فیلم از سینمای ترکیه در جشنواره بین المللی فیلم فجر نمایش داده خواهد شد. تمام فیلم های انتخابی، تولید سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ است که با حضور سازندگان فیلم ها، منتقدین و کارشناسان سینمای ایران، سینمای ترکیه و متخصصین و صاحب نظران سینمای بین الملل مورد نقد و بررسی قرار می گیرند.

این فیلم ها در دو پنل با عنوان «جایگاه سینمای ترکیه و ایران در جهان و جهان اسلام» و «وجوه اشتراک و افتراق سینمای ترکیه و ایران» در قالب یک گردهمایی با حضور سینماگران ایران و ترکیه بررسی خواهند شد. برای آشنایی بیشتر با سینمای ترکیه یک کتاب و یک نشریه در مورد سینمای ترکیه در حال آماده سازی است که این کتاب با عنوان «یادداشت هایی بر سینمای ترکیه» در طول جشنواره ارائه خواهد شد. کتاب «یادداشت‌هایی بر سینمای ترکیه» نوشته نیلگون آبیسل است که دکتر عبدالحسین لاله آن را ترجمه کرده و اکنون در مراحل فنی قرار دارد.

چهار مقاله، عمده محتوای این کتاب را تشکیل می دهند، در مقاله اول، تاریخ سینمای ترکیه از ابتدای ورود سینمای ترکیه تا دهه ۸۰ بررسی شده است. مقاله دوم، به مفهوم خانواده در سینمای ترکیه پرداخته و نقش خانواده را از جنبه های مثبت و منفی تحلیل کرده است. مقاله سوم، در مورد نحوه تولید و گرایش سینمای ترکیه، استقبال مخاطبان از آن و گیشه سینمایی است. مقاله چهارم، مفهوم گسترده‌تری را مدنظر قرار داده و اینکه سینما چه جهانی را پیش روی انسان قرار داده را بررسی کرده است.

همچنین مجله ای پیرامون سینمای ترکیه مدون شده که این مجله به غیر از معرفی سینماگران ترکیه، حاوی یادداشت هایی در مورد سینمای این کشور است. بخش بین الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>