سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ فروردین ۱۳۹۴ در ۴:۵۷ ق.ظ چاپ مطلب

فعالیت خانه سینما همیشه قانونی بوده است

didar noroozi cinemagaran (7)

مدیر عامل خانه سینما تاکید کرد فعالیت و جایگاه قانونی این نهاد صنفی مشکلی ندارد.

مدیر عامل خانه سینما تاکید کرد فعالیت و جایگاه قانونی این نهاد صنفی مشکلی ندارد.

محمد مهدی عسگرپور در دیدار نوروزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر کار که در خانه سینما برگزار شد، گفت: بخش خصوصی در سینمای ما تعریف مشخصی ندارد البته من به تهیه کنندگان جسارت نمی کنم. بعد از تغییراتی که در حوزه تجهیزات و امکانات صورت گرفت و این تغییرات به سرعت وارد سینما شد یک سری از همکاران ما در بخش های مختلف از جمله لابراتوارها بیکار شدند این در حالی است که لابراتوارها باید به روز می شدند که این مساله نیاز به سرمایه دارد و برای به روز رسانی نیازمند همکاری دولت برای ایجاد زیرساخت ها هستیم البته در این زمینه گاهی می گویند نهاد صنفی و گاه می گویند دولت مسئولیت دارد و همیشه چنین مشکلی وجود داشته که نسبت بین مسئولیت و تکلیف مشخص نیست. ما در این زمینه با سوالات زیادی در نهادهای صنفی مواجه هستیم البته برخی از افراد هم هستند که بدنبال سئوالات دیگری هستند مانند اینکه کارت های عید نوروز کجا رفت و به چه کسانی داده شد. سوال های روزمره که نیاز به فکر ندارد و البته بعد سیاسی دارد.

وی افزود: مدتی پیش یکی از دوستان خود را که از روسای اصناف بود به خاک سپردیم و در همان زمان تازه فهمیدیم که او در چه وضعیتی زندگی می کرد.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به اینکه قطعه هنرمندان پر شده است، بیان کرد: برای خاکسپاری این دوست عزیز با مشکل مواجه شدیم چرا که قطعه هنرمندان دیگر جا ندارد و باید با صحبت با خانواده هنرمندان درگذشته سعی کنیم تا این قبرها را چند طبقه کنیم که البته در این زمینه نهادهای مختلفی می توانند مسئول باشند اما مهم این است که مسئولیت این امر را چه کسی بر عهد می گیرد.

عسگرپور گفت: مدتی پیش آماری ارائه دادیم که نشان می داد درصد قابل توجهی از کسانی که در فعالیت های سینمایی حضور دارند عضو صنوف سینمایی نیستند. بعد از انتشار این خبر برخی از دوستان اعلام کردند که با توجه به این آمار تنها ۳۰ درصد از اهالی سینما عضو خانه سینما هستند اما هدف ما از ارائه آمار مربوطه این بود که افرادی که در سینما فعالیت می‌کنند یک بار بیشتر کار نمی کنند.

مدیرعامل خانه سینما تصریح کرد:ما در چنین وضعیتی فیلم می سازیم و در چنین شرایطی تلاش می کنیم که خوشبین باشیم با این حال متاسفانه بودجه فرهنگ و هنر در کشور در حال کاهش هست و این به ضرر فرهنگ و هنر است. به عنوان مثال وضعیت تلویزیون هم بهتر از سینما نیست. البته تلویزیون مجبور است که برای پر کردن این همه شبکه که تاسیس کرده آثاری را تولید کند اما بی شک با این وضعیت بودجه، بیکاری بسیار زیاد است.

عسگرپور گفت: ما تمام تلاش خود را می کنیم تا به عنوان یک نهاد صنفی با دولت همکاری داشته باشیم تا یک نسبت مشخص بین تکالیف و مسئولیت میان دولت و نهاد صنفی بوجود آید مانند اینکه تاسیس بیمه بیکاری بر عهده چه کسی است.

وی توضیح داد: دولتمردان عزیز اگر می خواهید به ما کمک کنید مسئولیت های ما را در حوزه صنفی به ما تفهیم کنید تا ما بتوانیم بدنبال این مسئولیت ها باشیم و کار خود را به نحو احسنت انجام دهیم. زمانی که تکلیف و مسئولیت های خود را بدانیم دیگر بدنبال یک مدیر برای بحران نیستیم بلکه مدیری را انتخاب می کنیم که این بحران ها را حل کند. تا زمانی که مسئولیت ها روشن نشود همه می توانیم از زیر بار مسئولیت های خود خارج شویم. امسال که سال همزبانی و همدلی دولت و مردم است امیدواریم اتفاق خوبی در حوزه سینما رخ دهد و ما با مدیران دولتی به تفاهم برسیم.

این کارگردان ادامه داد: خانه سینما و فعالیت های آن همیشه قانونی بود و خوشبختانه بحث غیر قانونی بودن خانه سینما برای همیشه منتفی شد هر چند هنوز برخی از دوستان می خواهند راجع به این مساله صحبت کنند. نگاه آقای ربیعی به موضوع فعالیت های اصناف در خانه سینما یک نگاه جدی است و این مسیر طبق مقررات موجود در  وزارت رفاه و کار انجام می شود و صنوف به نوبت در وزارت رفاه و کار ثبت می شوند.

مدیرعامل خانه سینما در پایان بیان کرد: خوشبختانه عدو سبب خیر شد و خلاء قانونی در حوزه نهادهای صنفی مشخص شد. دشمنان ما کاری کردند که ما متوجه شویم چه خلائی در حوزه اصناف سینمایی وجود دارد و در پی حل آن باشیم. خوشبختانه در این راه ما تجربیات بسیاری کسب کرده ایم و برای حل مشکلات خانه سینما تلاش می‌کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>