سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ فروردین ۱۳۹۴ در ۸:۰۴ ق.ظ چاپ مطلب

رضایت ایوبی از اکران نوروزی/ حمایت از وزیر امور خارجه

ayubi-1

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی شنبه ۲۲ فروردین‌ماه میهمان اهالی سینما بود.

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی شنبه ۲۲ فروردین‌ماه میهمان اهالی سینما بود.

سوره سینما- ایوبی در این مراسم گفت: در این سال های تنش و بحران خارهایی بردل نشسته است و شما باید پیشقدم شوید و خارهایی را که در روابط شما با دیگر اهالی سینما وجود دارد، از دلتان خارج کنید. سینما نیاز به همدلی و همزبانی دارد و بعضی از این خارها بهره برداری در سینما را کم می کند. در سال جدید، امیدواریم همه سینماگران با هم خوب باشند و انبان سینما را با گذشت و فداکاری پر از گندم کرده و از موش ها دور باشیم.

وی با اشاره به نوروز و نو شدن همه چیز تاکید کرد: نوروز به معنای دست دوستی به یکدیگر دادن است و امسال حس بهتری نسبت به سال گذشته دارم و امیدوارم سال بهتری در سینما پیش رو داشته باشیم. سعی کنیم خوشبین باشیم برای اینکه عوامل خوشبینی جمع است.

موفقیت سینما، موفقیت کشور است چون سینما ویترین کشور است. اگر سینما موفق شود همه باید خوشحال شوند اما متاسفانه برخی ناکامی ها جشن می گیرند. اکران نوروزی هنوز شکست نخورده و اگر هم شکست بخورد باید ناراحت باشیم در صورتی که بعضی خوشحال می شوند. ما همه در این کشتی نشسته ایم و نباید آب در آن بی اندازیم تا غرق شود.

وی با بیان اینکه سال موفقی را پشت سر گذاشتیم اظهار کرد: سالی که گذشت، سینما اولویت هایی داشت که برخی را انجام دادیم و وضع فروش نیز خوب بود. مشکل ما با آمار هنوز حل نشده است و در سال های گذشته انقدر با آمار مشکل داشتیم که دشوار است آمارها را قبول کنیم.در سال ۹۳ در گیشه موفق بودیم و در زیر ساخت ها نیز اقداماتی آغاز شده و حرکت رو به رشد است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام سینمای خود در سال جدید تصریح کرد: امسال باید توجه ویژه ای به سینمای خانگی و مقابله با قاچاق کنیم و اگر اقتصاد سینما در این عرصه تکان بخورد می توانیم موفقیت به دست بیاوریم . همانطور که سال گذشته در گیشه موفق بودیم امسال در شبکه نمایش خانگی نیز موفق باشیم.: جشنواره خوب بین الملل در انتظار شما است؛ مهمانان خوبی در این دوره از جشنواره داریم و ۱۵ روسای سینمایی و معاونان وزیر منطقه به ایران می آیند.بخش بین الملل با توجه به تحولات ساختاری به راه خود ادامه می دهد و جدا شدن بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر از بخش ملی نیز اتفاق خوبی بود که مزایای متعددی دارد.

ایوبی با اشاره به راه اندازی مدرسه عالی سینما اظهار کرد :  مدرسه ملی راه افتاده و آغاز به کار کرده  آقای جنتی اساسنامه مدرسه عالی سینما را شخصا بررسی کردندو در اردیبهشت شش کارگاه خوب خواهیم داشت و در عرصه سی جی آی چند جوان را به دیگر کشورها می فرستیم تا سینمای ایران را به استانداردها نزدیک کنیم و مدرسه سینما نیز به این مهم کمک می کند.

وی با اشاره به نقش مهم تلویزیون در اقتصاد سینما گفت: اگر تلویزیون یک کشور تصمیم بگیرد می تواند بدون تردید سینما را نابود کند.  تلویزیون رقیب بزرگ سینما در بسیاری از کشورهای است و به همین خاطر است که دست  سینما را می تواند ببندد. منشوری که بین سینما و تلویزیون در اغلب کشورها امضا می شود همواره در راستای کمک کردن تلویزیون به سینما است و امیدوارم در عرصه تبلیغات و دیگر بخش ها این رسانه به سینما کمک کند. در آغاز سال ۹۴، امیدوارم همه دوستان صاحب فکر و اندیشه آرای خود را اعلام کنند. در دولتی کار می‌کنیم که وزیران فرهیخته‌ای دارند که علاقه مند به هنر و سینما دارند و یکی از این وزرا دکتر ربیعی است.

ایوبی همچنین با اشاره به موفقیت مذاکرات هسته ای یادآور شد: دکتر ظریف ثابت کرد سیاست هم علم است و هم فن. برخی مدیر هستندو برخی نیستند و عده ای توان مذاکره دارند دکتر جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نشان داد برای اداره فرهنگ هم باید مومن بود و کاردان و افق دید مشخصی را دنبال کرد و امیدوارم به اهداف مورد نظر ایشان نزدیک شویم. ما نشان دادیم که همراه شما هستیم و می خواهیم از ظرفیت سینما و سینماگران استفاده کنیم و اداره سینما بدون حضور شما و انرژی های مثبت شما امکانپذیر نیست.

ayubi-2

رییس سازمان سینمایی با تاکید بر وجود کاستی ها گفت: حتما کاستی‌هایی داریم اما به عنوان یک ایرانی علاقه مند به فرهنگ و هنر این کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی، همه سینماگران را دوست دارم و امیدوارم همه در کنار هم گام‌های بزرگی برداریم.

در ادامه این دیدار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از علی ربیعی گفت: فضای سینمای ما سالم و آرامش بخش شده است و همه کسانی که علاقه مند به کار در این زمینه هستند می توانند بدون دغدغه کار کنند دستگاه متولی سینما با مدیریت دکتر ایوبی در حال فعالیت است و این مدیر سینمایی با عشق وافر به فعالیت در این حوزه تلاش می کند و این احساس را در ملاقات های حضوری با این مدیر درک کردید.

خوشحالم دغدغه های گذشته در حوزه سینما مرتفع شد و امروز در خانه سینمایی حرف می زنیم که روزی آن را مهر و موم کردند و برخی تصور داشتند با اقداماتی می توانند این خانه را تعطیل کنند اما امروز می بینیم جلسات منظم و مکرر با حضور سینماگران در آن برگزار می شود و افتخار می کنیم امروز مهمان شما هستیم.

جنتی با اشاره به صحبت های عسگرپور و مطالباتی که مطرح کرد، توضیح داد: درباره ساختارها و مشکلات قانونی آمادگی داریم که هر کمکی که توانیم در قالب مصوبات و پیگیری قوانین انجام دهیم و حدود و مرز مسوولیت ها را باید شفاف کنیم که همه تکلیف خود را بدانند . در سیاست های عمومی که دولت اعلام کرده تاکید کردیم دولت وظیفه اش سیاست گذاری، نظارت و حمایت است و کار باید به دست اصناف و بخش خصوصی واگذار شود و تا اندازه ای در برخی بخش ها موفقیت هایی رخ داده که از جمله آن می توان به نمایشگاه کتاب تهران و رسانه های دیجیتال اشاره کرد .از نظر ما کار باید به متخصص سپرده شود. هر مقدار که می خواهید کار را بر عهده بگیرید آمادگی داریم جشنواره فجر و سایر رویدادها را به شما واگذار کنیم.

وزیر ارشاد تاکید کرد: بسیار خوشحالیم که سرمایه عظیم انسانی در حوزه سینما داریم؛ امروز پیشکسوتان ما هر یک سرمایه ملی ما هستند و این مایه افتخار است .باید تلاش کنیم نسل جوان تازه وارد به سینما، آموزش ببیند و با کار حرفه ای آشنا شود تا این راه ادامه پیدا کند؛ راهی که با دشواری از سوی پیشکسوتان سینما تا اینجا طی شده است. مدرسه ملی سینما اگر پایه گذاری شده و راه بیفتد، می تواند محملی برای استادی نیروهای پیشکسوت و آموزش نیروهای جدید باشد و این افتخاراتی که در صحنه های جهانی از سوی سینمای ایران رخ داده افزایش یابد و سینمای ایران همواره غرور آفرین در سطح جشنواره های جهانی مطرح باشد و فیلم های ما در بازارهای جهانی عرضه شود. قسمت بازار جشنواره فیلم فجر امیدوارم محملی برای توجه به فیلم های ایرانی باشد و موجبات اکران فیلم های ایرانی فراهم شود.

وی با اشاره به مشکل  سینمای ایران در زمینه فیلمنامه توضیح داد: باید در راستای بهبود کیفیت و مضمون فیلم های سینمایی تلاش کنیم و باید در بخش سوژه یابی بیشتر کار کنیم. در عرصه کار حرفه ای سینما مشکلی نداریم اما در حوزه فیلمنامه باید بیشتر کار کنیم .امروز جامعه ما نیاز به فضای پر نشاط و شاداب دارد و باید به سمت ساخت فیلم های شادی آفرین و شادابی آفرین برویم و فضا و روحیه کار و وجدان کار در جامعه ایجاد شده و کار آفرینی از طریق آثار سینمایی در جامعه توسعه یابد .کشورما امروز نیازمند توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و همه باید با کمک یکدیگر این مهم را رغم بزنیم.

جنتی با اشاره به شعار همدلی و همزبانی که برای امسال تعیین شده گفت: شعار سال ۹۴، هم بین دولت و ملت و هم بین همه اقشار ملت باید همدلی و همزبانی ایجاد کنیم. باید اختلافات در حوزه سینما را از بین برویم و هدف مشترک مورد نظرمان را دنبال کنیم.

وی در ادامه با تقدیر از زحمات دکتر ربیعی وزیر کار و حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی اظهار امیدواری کرد که حوزه سینما رشد کند.

در ادامه جلسه محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما خبر امضای تفاهم نامه همکاری میان خانه سینما و وزارت کار را اعلام کرد و متن این تفاهم نامه توسط محمدرضا مویینی عضو هیات مدیره خانه سینما خوانده شد و تفاهم نامه به امضای وزیر کار و مدیرعامل خانه سینما رسید.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به مزیت های فرهنگی که از دیرباز در تاریخ ایران وجود دارد، گفت: ما در بخش هایی از جهان مزیت های بسیاری از از منظر فرهنگی داریم. فرهنگ ما ریشه تاریخی دارد و در فرهنگ معاصر نیز عناصر برگزیده ای داریم. در ادبیات موسیقی، هنرهای نمایشی و سینما که مهجور مانده، سابقه ای داریم که می تواند الهام بخش سابقه عظیم ما باشد. سینما اگرچه دیر اما با تلاش بخش خصوصی به ایران آمد اما  مزیت بسیاری دارد و ما در منطقه قطعا هنر ما مزیت ما است.

ربیعی با بیان اینکه رونق اقتصاد فرهنگ بسیار مهم است و رونق این مهم به رشد سرانه تولید ما کمک می کند توضیح داد: نسبت سرانه رشد سینمای ما با آنچه در دنیا رخ می دهد نسبتی ندارد و رشد این بخش به رونق اقتصادی می انجامد .سینما می تواند حلقه پیوند بین هنرهای مختلف و صنعت و اقتصاد شود . این عناصر زنجیره ای را تشکیل می دهند که دغدغه ما که اشتغال زایی است را رفع می کند .در یک نگاه دیگر، سینما و قدرت نرم را باید مورد توجه قرار داد. کشورهای صاحب سینما مولد قدرت نرم هستند و قوی ترین کشور در این زمینه صنعت سینمای آمریکا است و امروز ترکیه و هندوستان نیز از این امر استفاده می کنند. تضعیف سینما موجب تضعیف قدرت نرم ما می‌شود و مزیت ما در افراد فرهنگی و تولید فرهنگی است و این اعتقاد ما و دولت است.

وی با اشاره به سریال های شبکه های فارسی زبان ماهواره‌ای گفت: این سریال ها ارزشی نداشته و تفریحی را نیز ایجاد نمی کند در صورتی که بسیاری از آثار ما از جمله سربداران، هزار دستان، ابن سینا، سلطان و شبان به این سریال ها ارجحیت دارد. واردات و صادرات در عرصه فرهنگ می تواند رخ دهد. واردات و صادرات همتراز به کشور کمک زیادی می کند اما همانگونه که واردات قاچاق  کار و کارگران منسوجات  کشور ضربه زد، واردات بی رویه در عرصه فرهنگ نیز به ما ضربه زد. ما نیازمند به اقتصادی شدن فعالیت های فرهنگی و اجازه دادن به تنوع برای رقابت هستیم و راهی جز تنوع برای رقابت نداریم.

ربیعی با اشاره به اینکه در عرصه هنر می توانیم صادرکننده باشیم، توضیح داد: می توانیم صادر کننده موسیقی، ادبیات و سینما باشیم. البته کسی به واردات دستاوردهای هنری بشری خرده نمی گیرد و منظور من واردات محصولات فرهنگی است که در اصل به کار ما نمی آید.

او با بیان معضلات اجتماعی که در حال حاضر در جامعه ما وجود دارد، توضیح داد : آسیب اجتماعی دل  مشغولی ما است و هنر و سینما وجوه متعالی بسیاری دارد و باید به وجه تفریح و سرگرمی توجه کنیم. ما با جامعه ای سر و کار داریم که بخش قابل توجهی با اختلال های روانی سرو کار دارندو نیازمند ساخت آثاری برای افزایش نشاط در جامعه هستیم و با پاسخ دادن به نیاز تفریحی، می توان آسیب های اجتماعی را کم کرد. رونق سینمای ایران در بهتر گذراندن اوقات فراغت به کاهش آسیب های اجتماعی می انجامد.

البته نباید دنبال استفاده ابزاری و شعاری از سینما نباید باشیم، سینمای دستوری را نمی پسندیم اما در یک همزبانی و همدلی درباره مسائل مشترک، می توان از سینما درباره کار و مسائل پیرامون آن صحبت کرد.

ضعف در ایجاد تعاونی های مرتبط با خانه سینما در وزارت کار و همکاری با وزرات مسکن از جمله کاستی هایی بود که وزیر کار در رابطه با همکاری های خود با خانه سینما به آنها اشاره کرد.

وی با اشاره به نقش خانه سینما افزود: اگر خانه سینما هیچ‌کاری هم نکند همین که برای ایجاد همدلی در خانه سینما جمع می‌شوید، اتفاق مهمی است.گفتگوی اجتماعی درباره مسائل جامعه مهمرتین کارکرد را در خانه سینما دارد. ما می توانیم تمام امکانات سازمان فنی و حرفه ای را در خدمت سینما قراردهیم تا به دانش آموختگان مدرک فنی وحرفه ای اعطا بشود وهمه می دانیم که این مدرک چیزی از مدارک دانشگاهی کم ندارد.

در این دیدار سینماگرانی چون: رخشان بنی‌اعتماد، آتیلا پسیانی، کمال تبریزی، رضا میرکریمی، محمدرضا هنرمند، کیوان کثیریان، فاطمه گودرزی، غلامرضا موسوی، مرتضی شایسته، سیروس تسلیمی، داریوش باباییان، علی اکبر ثقفی، بیتا منصوری، حسن آقاکریمی،  ابراهیم حقیقی‌، سید علی قائم مقامی، فخرالدین صدیق شریف، داریوش فرهنگ‌، امین تارخ‌، کامران ملکی، ‌فرشته طائرپور،‌  بهمن اردلان، منوچهر شاهسواری‌، منوچهر محمدی، رضا کیانیان، محمدرضا اصلانی‌،‌ حسن حسن‌دوست‌، فرهاد توحیدی، حمیدرضا آشتیانی پور، بیژن میرباقری، زینت رضا، سارا قرچه داغی، نجف فتاحی،حسن پورشیرازی، رامبد جوان، مهوش وقاری، حسین عرفانی، سید مهدی خادم، علی دهکردی، رضا مقصودی،محمد آلادپوش، حسن آقاکریمی، رضا حیدرنژاد، محمد زرین دست، محمد هادی قمیشی، مسعود رایگان، نازنین مفخم، ژیلا ایپکچی،احمد طالبی نژاد، فرامرز روشنایی، پرویز آبنار، مجتبی میرطهماسب، یداله نجفی، حسن قلی زاده، حجت قاسم زاده اصل، رضا صفایی پور،مجید توکلی،  مصطفی کیایی‌، محمد سریر، محمد ساربان‌، قاسم‌قلی‌پور، عبدالحسن برزیده، امیر اثباتی‌، شادمهر راستین، جلال‌الدین معریان، عبدالله‌ اسکندری، علی رویین تن، سیامک شایقی، کامران قدکچیان، منوچهر مصیری، یوسف صمدزاده، فرزاد موتمن، نیلوفر محمودی، محمد متوسلانی، سیدضیاءالدین دری، داریوش اسدزاده، فریبا کوثری، مهدی میامی، گیتی معینی، محسن قاضی مرادی، سیمین آزادی، امیر عابدی،بهزاد خورشیدی، محسن مسافرچی و… حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>