سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ فروردین ۱۳۹۴ در ۳:۱۷ ب.ظ چاپ مطلب

صندوق حمایت از تولیدات مشترک اتفاق خوشایندی برای سینماست/ پاسخ دبیر جشنواره فجر به سوره سینما

neshast-fajr4

رضاداد معتقد است هر سینماگر ایرانی که در خارج از ایران فیلم می‌سازد به نوعی نماینده سینمای ایران است.

رضاداد معتقد است هر سینماگر ایرانی که در خارج از ایران فیلم می‌سازد به نوعی نماینده سینمای ایران است.

علیرضا رضاداد مدیر بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر در نشست خبری امروز مطرح کرد: از ۱۵ کشور برای نشست مدیران سینمایی منطقه به ایران دعوت کردیم تا با رایزنی درباره برخی مسایل بتوانیم با برداشتن موانع به امضای تفاهم نامه رسیده و در نتیجه تولیدات مشترک را افزایش دهیم. منافع تولید در سینما به سختی باز می گردد به همین خاطر قصد داریم تا در نشستی یکروزه به دبیری علیرضا شجاع نوری و حضور رییس سازمان سینمایی آقای ایوبی رایزنی ها را جهت تاسیس صندوق حمایت از تولیدات مشترک راه اندازی کنیم.

رضاداد در پاسخ به اینکه هدف از برگزاری این نشست چه میزان به جذب سرمایه از کشورهای دیگر برمی‌گردد و بخش بین الملل با منفک شدن، افق دید خود را در چه سطحی از جهان می بیند به سوره سینما گفت: ایده من دو جانبه است با تجربه هایی که در این زمینه به دست آوردیم به نتیجه رسیدیم اگر با یک کشور تولید مشترک داشته باشیم می توانیم میزان مخاطبین را ضرب در دو و سرمایه را کاهش دهیم. هرچه تعداد این کشور ها بالاتر رود برای ما سودمندتر است.

neshast-fajr5

وی افزود: با برخی کشورهایی که به خصوص در سیستم پخش حرفه ای و استاندارد حضور جدی تری در بازارهای جهانی دارند اگر بتوانیم به تولید مشترک برسیم باب جدیدی باز کرده ایم. از طرف دیگر ثابت شده که حتی حضور نیروهای توانمند ما برای فیلمسازی در برخی کشورها می تواند نتیجه بخش باشد.من فکر می کنم هر سینماگر ایرانی در هر کشوری که با بن مایه های فرهنگی ایران حضور پیدا می کند و فیلم می‌سازد به نوعی نماینده برای سینمای ایران محسوب می‌شود.

رضاداد گفت: به عنوان مثال فیلم «گذشته» اصغر فرهادی رنگ و بوی سینمای ایران را دارد. هم افزایی و جمع کردن همه سرمایه ها باعث می‌شود تا سرمایه گذاری برای تک تک کشورها کاهش پیدا کند و بازگشت اقتصادی برای آثار بدست آمده افزایش یابد. آنچه تولید مشترک را جذاب کرده دو دلیل است اول فقدان سرمایه های کافی برای تولید فیلم دوم فقدان امکان بازگشت اقتصادی سرمایه ایست که گذاشته می‌شود. مثل شراکت در حوزه داخلی است اگر شهرستانی را وارد عمل کنیم و سینماهایش به نمایش فیلمی را اختصاص دهیم به بازگشت افتصادی کمک کرده‌ایم.

neshast-fajr6

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: یکی از پیشنهادهایی که ما به عنوان دبیرخانه برای جمع مدیران و روسای سازمان های سینمایی داریم پایه ریزی برای رفع موانع برای صندوق برای تولید مشترک است کشورهایی که هویت های مشترک دارند و می توانند در این زمینه جهت تقویت سینماهای یکدیگر با انگیزه بیشتر فعالیت کنند. این ایده در حوزه بین الملل توسط آرش امینی و دوستان کار می شود تا در موعد مقرر نشست به روسای سینمایی دیگر کشورها ارائه شود. هر کسی در نشست موانع را بگوید ببینیم اصلا تاسیس چنین صندوقی امکان پذیر هست یا خیر اگر بشود اتفاق خوبی در حوزه تولید مشترک رخ خواهد داد.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به ظرفیت محدود اکران در سینمای داخلی کشور تولید این آثار چه جایگاهی در اکران خواهد داشت گفت: ما دو جانبه فکر می‌کنیم، علاوه بر اینکه قصد داریم با جذب سرمایه هویت ملی خودمان را هم در خارج از ایران به نمایش بگذاریم می توانیم با تولیدات مشترک میان ملل مختلف سلیقه و باب جدیدی را در حوزه نمایش داخل کشور باز کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>