سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ بهمن ۱۳۹۱ در ۳:۵۲ ب.ظ چاپ مطلب
مسئول آموزش خیریه عمل:

بازیگران «حوض نقاشی» با کم‌توانان ذهنی ملاقات کردند

hoze-naghashi

مسئول آموزش موسسه خیریه عمل و از کارشناسان فیلم سینمایی «حوض نقاشی» تاکید کرد که نگار جواهریان و شهاب حسینی برای آشنایی با کم‌توانان ذهنی چندماه در مرکز رفت و آمد داشتند.

 مسئول آموزش موسسه خیریه عمل و از کارشناسان فیلم سینمایی «حوض نقاشی» تاکید کرد که نگار جواهریان و شهاب حسینی برای آشنایی با کم‌توانان ذهنی چندماه در مرکز رفت و آمد داشتند.

سوره سینما- مهر نوشت: علی یوسفی مسئول آموزش مرکز توانبخشی خیریه عمل که از مشاوران فیلم سینمایی «حوض نقاشی» بوده است درباره ایراد بهروز افخمی مبنی بر اینکه دو شخص کم توان ذهنی با شرایطی که در این فیلم به نمایش گذاشته شده است قادر نخواهند بود فرزندی سالم به دنیا بیاورند به خبرنگار مهر گفت: این مسئله که دو فرد کم توان ذهنی لزوما نتوانند بچه‌دار شوند و یا فرزندی سالم به دنیا بیاورند، درست نیست.

کم توان‌های ذهنی امکان بچه‌دار شدن دارند

وی ادامه داد: چون در واقع این دو نفر از لحاظ جنسی مطابق با یک فرد سالم هستند پس قادر به بچه‌دار هستند و ممکن است فرزندشان سالم یا ناتوان باشد. این مسئله به موارد مختلفی بستگی دارد از جمله اینکه عقب‌ماندگی این زوج اولیه و مادرزادی بوده است یا به طریق ثانویه و در اثر بیماری یا تصادف در زمان کودکی برایشان به وجود آمده باشد. بنابراین اگر عقب‌ماندگی زوجی به صورت اولیه باشد، فرزندشان کم توان ذهنی می‌شود اما اگر عقب ماندگی ثانویه باشد و مثلا در اثر مننژیت در بچگی به وجود آمده باشد ممکن است بچه سالم شود. همانطور که امکان عقب‌ماندگی هم وجود دارد. این اتفاق و سالم یا عقب مانده شدن فرزند یک زوج کم توان ذهنی همانقدر محتمل است که امکان دارد دو فرد سالم که هیچ بیماری هم ندارند فرزندی عقب مانده ذهنی داشته باشند.

زوج‌های عقب‌مانده می توانند فرزندان سالمی داشته باشند

این کارشناس عنوان کرد: من هنوز فیلم”حوض نقاشی” را ندیده ام اما قبل از اینکه فیلم کلید بخورد من و چند کارشناس دیگر توضیحات و اطلاعات لازم را به کارگردان داده بودیم. نگار جواهریان و شهاب حسینی نیز بیش از یک ماه در این مرکز رفت و آمد داشتند و در این‌باره تحقیق می‌کردند. در این موسسه خیریه افراد کم توان زیادی وجود دارند که بچه دار شده اند و فرزندان سالمی هم دارند اما معمولا این افراد کم توان ثانویه هستند و یا اینکه یکی از زوج ها سالم است.

یوسفی در پاسخ به این پرسش که ممکن است شرایط رشد فردی سالم در خانواده‌ای که پدر و مادر هر دو کم توان هستند باعث شود این فرد کم هوش‌تر از بقیه هم‌نسلانش باشد گفت: شاید در سال‌های گذشته می توانستیم بگوییم که خانواده اولین نهاد اجتماعی است و فرزندان درخانواده همه آموزش‌ها را می‌بینند اما در حال حاضر فرزندان بیشتر در محیط‌های اجتماعی رشد می یابند و رسانه های جمعی تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیتشان دارد.

فرزندان زوج‌های کم توان ذهنی می‌توانند از هوش معمولی برخوردار باشند

وی در پایان متذکر شد: بنابراین اینکه فرزند یک زوج کم توان که از لحاظ ذهنی سالم است ممکن است کم‌هوش‌تر از هم سن و سالانش باشد صحت ندارد. چون رفتارهای فرزندان بر اساس رفتار پدر و مادرها شکل نمی گیرد وعوامل خارجی بسیاری در شکل گیری رفتارها فردی تاثیرگذار هستند.

در مرکز توانبخشی خیریه عمل ۸۵ پسر و ۶۰ دختر کم توان ذهنی تحت آموزش قرار دارند و بیش از ۵۰ نفر نیز به صورت شبانه روزی در آسایشگاه این مرکز زندگی می کنند. بسیاری از افراد تحت آموزش این مرکز خیریه نیز ازدواج کرده و صاحب فرزند نیز هستند.