سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ در ۸:۵۴ ق.ظ چاپ مطلب

مشهد قابلیت داشتن یک پردیس دیگر را هم دارد/ حرف‌های مدیر سینما آفریقا

tajvidi

مدیر سینما آفریقای مشهد ساخت یک پردیس مجهز دیگر برای این شهر را ضروری می‌داند.

مدیر سینما آفریقای مشهد ساخت یک پردیس مجهز دیگر برای این شهر را ضروری می‌داند.

سوره سینما- مدیر سینما آفریقای مشهد معتقد است ساخت یک پردیس سینمایی می‌تواند به فروش بیشتر فیلم‌ها در این شهر کمک کند. مهدی تجویدی مدیر جوان این سینما، در رشته کامپیوتر تحصیل کرده اما همیشه علاقمند به سینما بوده و حالا روزگارش با فیلم و سینماداری گره خورده است.

سینما آفریقای مشهد یکی از قدیمی‌ترین سینماهای این شهر است. قدمت این سالن چند سال است؟

مهدی تجویدی: این سینما اوایل دهه ۴۰ ساخته شده و ۱۰۲۴ صندلی دارد.

با وجود ساخته شدن پردیس هویزه، اقبال نسبت به این سینما کمتر شده؟

کمی از مخاطبانمان ریزش داشته، اما مردم این سینما را به خاطر قدمت، خاطره ها و نوستالژی که به این سالن دارند، دوست دارند و فیلم دیدن در این سینما را فراموش نکرده اند. شما در پردیس هویزه می توانید قدرت انتخاب داشته باشید اما وقتی به سینما آفریقا می آیید تنها یک فیلم می توانید، ببینید. سینما هویزه در حالت معمولی ۵ فیلم و در شرایط خاص ۹ فیلم نمایش می‌دهد. تماشاگر وقتی وارد این سینما می شود، دست خالی بیرون نمی رود و می‌داند که به هر حال می تواند یک فیلم ببیند.

و البته کیفیت تصویر هم مهم است.

بله. کیفیت صدا، تصویر، خدمات و امکاناتی که در پردیس ها ارائه می شود با سالن های قدیمی قابل قیاس نیست.

اگر قرار باشد سالن شما بازسازی شود، نیاز به چه کارهایی دارید؟

به هر حال بازسازی هایی که تا به حال شده عمیق نبوده. سیستم گرمایشی و سرمایشی، صندلی ها، پرده سالن و سقف نیازمند توجه ویژه است. در ضمن این سالن عمرش سپری شده، پس باید به فکر بازسازی کلی باشیم. مردم می‌خواهند دو ساعت شاد باشند، دو ساعت تفریح کنند و نیازمندند در فضایی امن و راحت اوقات فراغت را سپری کنند.

گویا حوزه هنری برای بازسازی این سینما برنامه دارد؟

بله. دوستان در موسسه بهمن سبز برای بازدید آمدند و متوجه شدند که این سینما نیازمند توجه اساسی است. اما طبیعی است که ساخت یک پردیس نیازمند بودجه و برنامه ریزی گسترده است. باید صبر کنیم، اما واقعن نیازمندیم که تکلیف این سینما روشن شود.

آیا مشهد ظرفیت داشتن یک پردیس دیگر را دارد؟

بله. مشهد شهری بزرگ و یک شاهراه در ایران است. تنها جمعیت این شهر مخاطب سینمای ایران نیستند، مسافران هم می توانند گزینه ای باشند که باید رویشان برنامه ریزی کرد. من مطمئنم با توجه به قدرتی که پردیس هویزه در جذب مخاطب دارد، سینما آفریقا می تواند دومین پردیس موفق این شهر باشد. موقعیت شهری این سینما خیلی خوب است. مردم راحت به این محل دسترسی دارند، جایگاه سینما آفریقا برای مردم مشهد تثبیت شده است.

شما فروش اینترنتی هم دارید؟

بله. ولی فروش اینترنتی یک چرخه است که باید کامل و جامع باشد. ما فروش داریم اما دستگاهی که باید مشتری از طریق آن بلیت را تهیه کند، نداریم. بودجه خرید آن را نداریم. پس مجبوریم تماشاگران را دوباره به گیشه دعوت کنیم تا بلیت را از آن طریق تحویل بگیرند. پس گاهی معطل می شوند و این اصلا با ماجرای رزرو بلیت و انتظاری که مشتری از آن دارد، همخوانی ندارد. مخاطبی که از طریق اینترنت بلیت تهیه کرده است، دوست دارد بدون معطلی بلیت را دریافت و به سالن برود.

سال ۹۳ برای سینمای شما سال خوبی بود؟

بله. البته نه یک سال ایده‌آل. با توجه به نقاط ضعف و قوتی که سینما دارد، مخاطب متوسطی داشتیم.

پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۳؟

فیلم «معراجیها» ساخته مسعود ده نمکی.

دیجیتال شدن سینماها به فروش شما کمک کرده؟

قطعا این روش باعث دسترسی آسان تر به فیلم ها شده، اما یک نکته را نباید فراموش کرد، این سیستم هزینه‌های بالایی دارد و تامین هزینه‌ها با توجه به رکودی که بر سالن ها حاکم است، در دراز مدت ساده نیست. البته هر پدیده‌ای تبعات مختلف دارد، اما این شیوه بیشتر به نفع پخش کننده هاست تا سینمادارها.

کلا سینماداری این روزها به دلیل هزینه بالایی که دارد، به صرفه نیست.

بله، متاسفانه مشکلات اقتصادی و ریزش مخاطب در این گونه موارد خود را نشان می دهد. صنعت سینماداری و مدیریت سینما به عنوان نهادی فرهنگی و هنری با آُسیب مواجه است. مخاطب وجود ندارد که هزینه نگهداری سالن و تامین دستمزد کارکنان را بتوان از طریق بلیت‌فروشی به او جبران کرد.

نوروز ۹۴ اوضاع فروش چطور بود؟

مثل دیگر سینماهای ایران نسبت به نوروز ۹۳ افت فروش داشتیم. این را در سینماهای شیراز، اصفهان، تهران و شهرهای مهم دیگر هم می توان دید.

امسال نوروز چه فیلمی روی پرده داشتید؟

«ایران برگر» و «رخ دیوانه». تا ۱۳ فروردین ماه فروش «رخ دیوانه» بیشتر بود و پس از پایان تعطیلات فروش «ایران برگر» بیشتر شد.

اگر بخواهید در مشهد فیلم ببینید، بین سینما هویزه و آفریقا کدام را انتخاب می‌کنید؟

خارج از مسئولیتی که دارم سینما هویزه را انتخاب می کنم. به عنوان یک سینمادوست امکان بیشتری برای استفاده از فیلم‌ها دارم. اما به دلیل شغل و تعلق خاطری که به سینما آفریقا دارم، فیلم دیدن در این سینما را از دست نمی‌دهم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>