سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ اسفند ۱۳۹۱ در ۱:۳۴ ب.ظ چاپ مطلب
حجت‌الاسلام موسوی:

«طلا و مس» و «زیر نور ماه» آثاری شجاعانه هستند

Talaa-O-Mes

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی ساخت فیلم درباره روحانیون را اقدامی شجاعانه و قابل ارزش دانست.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی ساخت فیلم درباره روحانیون را اقدامی شجاعانه و قابل ارزش دانست.

سوره سینما- فارس نوشت: حجت‌الاسلام سیدجواد موسوی هوایی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به فرار رسیدن سالروز شهادت حجت‌الاسلام محلاتی و نامگذاری این روز به نام «روحانیت و دفاع مقدس» گفت: باید یک روز را در هفته دفاع مقدس به روحانیت اختصاص دهند چرا که روحانیت حق بزرگی در این خصوص داشته است و ظاهراً در نام‌نگاری روزهای هفته دفاع مقدس، به این نکته توجه نشده است. لازم است در هفته دفاع مقدس که همگان بر این نکته توجه دارند و فیلم‌های جنگی می‌سازند آقایان محترم، یک فیلم را هم برای آخرتشان بسازند و در آن نشان دهند که چند روحانی هم در جبهه‌ها حضور داشته‌اند.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: ساخت فیلم درباره روحانیون شجاعت می‌خواهد، کاری که در فیلم‌های «زیر نور ماه» و «طلا و مس» انجام شد. مسئله جنگ تحمیلی، اقدام بسیار وحشتناکی بود که تمام ابرقدرت‌های دنیا علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انجام دادند برای اینکه نظام اسلامی را سرنگون کرده و انقلاب را با شکست مواجه کنند اما خداوند متعال آن را تأیید فرمود و قاطبه ملت به رهبری حضرت امام (ره) و تدبیر مسئولان دلسوز آن زمان با شایستگی مقابل دشمن ایستادند.

حجت‌الاسلام موسوی هوایی تصریح کرد: همان طور که روحانیت در انقلاب اسلامی نقش اساسی داشت در دفاع مقدس نیز در چند جایگاه مهم به ایفای نقش پرداخت؛ یکی مسئله ایجاد روحیه و فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ ایستادگی مقابل دشمنان بود که انتقال معارف دینی، الهی، اسلامی و شیعی یعنی در باب جهاد و مبارزه با ظلم و حمایت از رزمندگان در پشت جبهه و در مساجد و حسینیه‌ها مرکز تحول بوده‌اند.

وی افزود: اکثر اعزام‌ها در دوران جنگ تحمیلی، از مساجد انجام می‌شد. همکاری بسیار عالی و مثال‌زدنی روحانیت، ائمه جماعت و نیروهای بسیج و سپاه مسئله آموزنده‌ای بود. با توجه به اختلافاتی که در میان برخی از مسئولان وجود دارد و موجب نگرانی رهبر معظم انقلاب هم شده، آنچه که می‌تواند برای ما از هشت سال دفاع مقدس، الگو قرار گیرد وحدت بسیار عظیم و کارساز بود.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی خاطر نشان کرد: به هر حال روحانیت به لحاظ نظری در خصوص ایجاد انگیزه و روحیه مقاومت، ایستادگی و فرهنگ ایثار و شهادت مؤثر بود و واقعاً این تأثیر وقتی که خودمان به جبهه مشرف می‌شدیم به وضوح مشاهده می‌شد. بنده به عنوان یک روحانی وقتی به جبهه رفتم همین موضوع را دریافتم.

وی با اشاره به سخنرانی و حضور روحانیون در فرماندهی گردان‌ها و فرماندهی تیپ‌ها گفت: غیر از تیپ امام صادق (ع)، روحانیون ما آموزش‌های خوبی دیده بودند و در دو جایگاه برای تدوین مواضع اسلام و انقلاب که در جبهه نسبت به جنگ و مقاومت و قتال فی‌سبیل‌الله و چه در پشت جبهه و ایجاد روحیه برای خانواده‌ها و در جامعه نیز روحانیت مرتب حضور داشته و مردم را هدایت می‌کردند.

حجت‌الاسلام موسوی هوایی اظهار داشت: یک نمود دیگری که روحانیت در دوران دفاع مقدس داشت و آن نقطه بارزی به شمار می‌رفت حضور فعال آنها در تشکیلات جنگی بود؛ شهید میثمی، شهید شیرازی و شهید محلاتی و … حضور این افراد در جنگ، بسیاری از مسائلی که میان فرماندهان و رده‌های پایین‌تر پیش می‌آمد را حل می‌کرد و این مسئله بسیار مهمی در حفظ ساختارهای تشکیلاتی جنگ و سپاه که در نوع خود بی‌نظیر بود، به شمار می‌رفت.

وی در پایان تصریح کرد: روحانیت معظم در بحث عقیدتی سیاسی ارتش به راستی مؤثر بود وقتی ما درگیر مسائل اجرایی و اقتصادی و جنگ هستیم به مسائل عقیدتی اهمیت نداده و یا آنها را ضعیف می‌بینیم اما بچه‌های رده بالای جنگ و فرماندهان که بسیاری از آنها به شهادت رسیده‌اند، می‌دانستند که حضور یک روحانی در بالا بردن روحیه افراد و در مقاومت آنها تا چه اندازه مؤثر است.