سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ خرداد ۱۳۹۴ در ۲:۴۶ ب.ظ چاپ مطلب

پولدارها قصه‌های خودشان را روایت می‌کنند/ نظر موتمن درباره سینمای ایران

motamen

کارگردان فیلم «خداحافظی طولانی» معتقد است فیلم‌های سینمای ایران، بیشتر درباره قشر مرفه جامعه است.

کارگردان فیلم «خداحافظی طولانی» معتقد است فیلم‌های سینمای ایران، بیشتر درباره قشر مرفه جامعه است.

سوره سینما- به گزارش روابط عمومی سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، فرزاد موتمن با اشاره به اینکه نسل جوان این روزها سینما را دوست ندارند، گفت: نسل جوان فیلم‌سازی مرا ناامید کرده‌اند. آن‌ها سینما را دوست ندارد، بلکه محافل آن را می‌پسندند. فیلم‌هایی هم که ساخته می‌شود بیشتر نابسامانی‌های اجتماعی و فرهنگی قشر پولدار جامعه را نشان می‌دهد.

این کارگردان سینمای ایران با ابراز تاسف از حذف بخشی از جامعه از فیلم‌های ایرانی، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز بیشتر فیلم‌های سینمای ما در مناطق بالاتر از چهارراه پارک‌وی می‌گذرد و بخش عظیمی از جامعه را حذف کرده‌ایم. «خداحافظی طولانی» فرصتی بود که فیلمی در کارخانه ساخته شود.

وی یادآور شد: در گذشته ما با عشق فیلم می‌ساختیم و به روستاها و کارخانه‌های مختلف سفر می‌کردیم و بین مردم بودیم تا برای آن‌ها فیلم بسازیم، اما امروز پولدارها داستان هم‌قطاران خودشان را روایت می‌کنند.

موتمن که در جشنواره فیلم فجر دوره گذشته، با «خداحافظی طولانی» حضور داشت و در آن زندگی یک کارگر را به تصویر کشیده بود، درباره ساخت چنین فیلمی گفت: دلیل علاقه‌مندی من به داستانِ این فیلم به این دلیل بود که قصه در کارخانه می‌گذشت و به نوعی فضای صنعتی داشت.

این فیلمساز سپس با یادآوری خاطراتش از ساخت مستندهای صنعتی، عنوان کرد: در دهه ۶۰ فعال‌ترین فیلمساز صنعتی ایران بودم و شاید به همین دلیل بود که ابتدای ورودم به سینمای داستانی خیلی مرا جدی نمی‌گرفتند و به عنوان مستندساز می‌شناختند.

وی ادامه داد: در آن زمان حدود ۴۰ فیلم مستند ساختم که اغلب آن‌ها کارهای سفارشی و صنعتی بودند. با این حال عشق و علاقه همیشگی‌ام سینمای داستانی بوده است و از داستان گفتن لذت می‌بردم و همیشه هم می‌خواستم فیلم‌هایی با ژانر مشخص بسازم.

این کارگردان با اشاره به اینکه هنوز هم دوست دارد فیلم صنعتی بسازد، در پایان سخنانش گفت: اگر پیشنهادی در این زمینه داشته باشم، حتما مستند صنعتی می‌سازم. چون این کار را دوست دارم و تجربه‌اندوزی بسیار خوبی است.

سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) از هفتم تا نهم مردادماه به دبیری مسعود نجفی، توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>