سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ خرداد ۱۳۹۴ در ۱۲:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب

بزرگان سینما خانه‌نشین شده‌اند/ کاندید شدن برای «جشن حافظ» خوشحالم کرد

zahedi1

یک صدابردار قدیمی سینمای ایران از اینکه بزرگان بخش‌های فنی سینما این روزها خانه‌نشین شده‌اند ابراز تأسف کرد.

یک صدابردار قدیمی سینمای ایران از اینکه بزرگان بخش‌های فنی سینما این روزها خانه‌نشین شده‌اند ابراز تأسف کرد.

حسن زاهدی به سوره سینما گفت: امشب «جشن حافظ» برگزار می‌شود و در بخش دستاوردهای فنی، نام من در کنار نام عبدالله اسکندری و بهرام دهقانی به عنوان سرمایه های با تجربه سینمای ایران قرار گرفته و از این موضوع بسیار خوشحالم. شاید باور نکنید اما تشویق شدن و جایزه گرفتن مرا همانقدری خوشحال می‌کند که یک جوان تازه کار و در ابتدای راه را. من برای صدابرداری «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی نامزد دریافت جایزه شده ام و باید بگویم  صدابرداری این فیلم به سبب تعداد بالای بازیگرانی که به طور همزمان جلوی دوربین بازی داشتند و باید دیالوگ می گفتند کار خیلی سختی بود.

وی افزود: بعد از «ایران برگر» در پروژه «گینس» مشغول به کار شدم که قرار است در هفته آخر ماه مبارک رمضان روی پرده بیاید. در این سه ماهی که از سال ۹۴ طی شده در فیلم تازه دیگری فعالیت نداشته ام و همین موضوع مرا ناراحت می کند. خدا را شکر من نیاز مالی ندارم و اگر دوست دارم کار کنم برای این است که کار، جوهره مرد است و هیچ وقت نتوانسته ام خانه نشینی را تحمل کنم، اتفاقی که متأسفانه در مورد بزرگان این سینما کم و بیش رخ داده و ما امروز می بینیم که افرادی مثل جهانگیر میرشکاری مدت هاست که نام شان در تیتراژ فیلمی دیده نشده است.

زاهدی همچنین گفت: واقعیت این است که ما امنیت شغلی نداریم و این اتفاق را نمی توان انکار کرد. روز به روز نام های جدیدی در این سینما به گوش مان می رسد که اصلا آنان را نمی شناسیم و نمی دانیم چطور وارد عرصه شده اند و کار را شروع کرده اند. من ابدا با جوانگرایی و میدان دادن به نسل جدید مخالف نیستم و حتی ورک شاپ هایی را در دانشگاه ها به صورت رایگان برگزار می‌کنم، اما صحبت من این است که سینما نسبت به نیروهای قدیمی خود که سرمایه هایش به حساب می آیند مسئولیت دارد و نباید بگذارد بهترین صدابرداران، فیلمبرداران و دستیاران با تجربه آنان در خانه های خود دور از عرصه باقی بمانند.

این صدابردار همچنین در مورد اوضاع فعلی آموزش فنی سینما در دانشگاه ها اضافه کرد: در جریان برگزاری ورک شاپ های کوتاه مدتی که در تعدادی از دانشگاه‌ها داشتم دریافتم این بچه ها هنوز با طور عملی با کار آشنا نیستند و از این موضوع خیلی متأسف شدم. برای مثال، آنان هنوز میکروفون ۴۱۶ را از نزدیک ندیده اند در حالی که آخرین سال دوره کارشناسی را پشت سر می گذارند. من همیشه از یاد دادن کار به جوانان و همراهی آنان استقبال کرده ام و حتی وقتی برای ساخت فیلم کوتاه شان از من دعوت می کنند، پیشنهادشان را می پذیرم. کار کردن نیاز روحی من است و ای کاش مسوولان سینما به این نکته واقف باشند، ضمن اینکه بسیاری از نیروهای با تجربه و جوان ما با مشکلات مالی و معیشتی جدی روبرو هستند و باید هر چه زودتر کاری برای ایجاد امنیت شغلی آنان انجام داد.

حسن زاهدی صدابرداری آثاری همچون «مزارشریف»، «پا برهنه در بهشت» و … را بر عهده داشته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>