سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ خرداد ۱۳۹۴ در ۸:۱۸ ق.ظ چاپ مطلب

بی‌توجهی مسئولان به فرهنگ غیرقابل توجیه است/ تمهیدات ویژه «خندوانه» برای رمضان

farhani-khandevane1

تهیه کننده برنامه «خندوانه» از تمهیدات ویژه این برنامه برای ماه مبارک رمضان خبر داد.

تهیه‌کننده برنامه «خندوانه» از تمهیدات ویژه این برنامه برای ماه مبارک رمضان خبر داد.

سوره سینما – «خندوانه» برنامه ای است که این روزها مخاطبان فراوانی را جذب خود کرده است. شاید کمتر کسی باشد که «جناب خان» یا «نیما» را نشناسد و با حرف های رامبد جوان و مهمانان برنامه اش، لبخند را بر روی لبانش تجربه نکرده باشد. اینکه یک برنامه بتواند این تعداد مخاطب را جذب کند نشان از اهمیت برنامه های ترکیبی و میزان تاثیرگذاری که می تواند داشته باشد، دارد. جواد فرحانی تهیه کننده «خندوانه» معتقد است کم کاری در حوزه فرهنگ غیر قابل توجیه است و می گوید یکی از عرصه‌های بروز این کم کاری در برنامه‌های ترکیبی است و باید دولتمردان و مسئولان فرهنگی هرچه بیشتر حمایت‌های مادی و معنوی خود را به عرصه فرهنگ و هنر معطوف کنند.

برنامه های ترکیبی از پرمخاطب ترین برنامه ها در همه کشورها است. ارزیابی شما از کیفیت این برنامه ها در رسانه ملی چیست؟

جواد فرحانی: به دلیل اینکه این شب ها برنامه خودم روی آنتن شبکه نسیم است، نمی توانم اظهار نظری داشته باشم اما به هر حال تعداد مخاطبان یک برنامه نشان دهنده کیفیت یک برنامه ترکیبی خوب است. مسئله دیگر این است که تجربه ای که ما در «خندوانه» داشته ایم نشان داد برنامه های ترکیبی می تواند برنامه های موفقی باشند اگر به آنها توجه بیشتری نشان داده بشود.

بودجه هایی که برای برنامه های ترکیبی در نظر گرفته می شود، آیا راضی کننده است؟

خیر اصلا راضی کننده نیست. متاسفانه همیشه برای فرهنگ کم کاری می شود و این کم کاری به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. یک برنامه ترکیبی موفق می تواند از صد سریال تاثیرگذارتر، آموزنده تر و سرگرم کننده تر باشد. همچنین می تواند مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کند اما می بینیم که بودجه هایی که در اختیار برنامه سازان برای تولید این برنامه ها داده می شود اصلا راضی کننده نیست.

دلیل این بی توجهی ها چیست؟

این سوالی نیست که من بتوانم جوابش را بدهم و باید از مسئولان پرسید. اما چیزی که مشخص است این است که بودجه کم تاثیر مستقیمی بر کیفیت برنامه ها می گذارد. هرگاه بودجه ها کم شده باشد ما شاهد تولید آثار ضعیفی بودیم که مخاطبان جذب آن نشده اند.

khandevane1

«خندوانه» دارای اسپانسر است. وجود اسپانسرها چه قدر می تواند در برنامه ها موثر باشد؟

برنامه «خندوانه» یک پروژه عظیم است. در این برنامه بیش از صد نفر در پشت صحنه فعالیت می کنند. خیلی کم پیش می آید که در برنامه های ترکیبی این حجم از فعالیت وجود داشته باشد. بنابراین ما برای تولید برنامه خود نیاز به اسپانسر داشتیم.

بنابراین مشکلات بودجه برای برنامه شما هم وجود دارد.

وقتی برنامه ما در حال پخش است درست نیست که در این رابطه صحبت کنم چون وقتی یک برنامه روی آنتن است مردم صاحب آن برنامه هستند و درست نیست که در رابطه با مشکلات مالی صحبت بشود. اما قطعا مشکل اقتصادی برای همه وجود دارد. هیچ پروژه ای نیست که با این مشکل دست و پنجه نرم نکرده باشد چون همه ما در کشوری زندگی می کنیم که در همه بخش های آن مسائل و مشکلات اقتصادی وجود دارد و قابل انکار هم نیست.

غیر از بحث مالی آیا مسئله و مشکل دیگری برای تولید این نوع از برنامه ها وجود دارد؟

بله. یکی از مسائلی که علاقمند هستم در رابطه با آن صحبت کنم حمایت است. این حمایت هم مادی و هم معنوی می تواند باشد. به نظرم دولتمردان و مسئولان باید بیش از پیش به فرهنگ مردم توجه و علاقه نشان بدهند. یکی از مشکلات اصلی حضور آدم های مطرح و دولتمردانی است که می توانند با علاقه و توجه ای که نشان می دهند به جریان سازی در فرهنگ کمک کنند. متاسفانه در این زمینه ضعف وجود دارد و چه خوب است که بتوانیم در آینده ای نزدیک با افتخار از افرادی که حمایت های خود را نسبت به فرهنگ و هنر کشور دریغ نمی کنند نام ببریم.

رویکرد برنامه «خندوانه» مشخص است. فکر می کنید صدا و سیما تا چه اندازه باید این نوع از برنامه هایی که با هدف نشاط و ترویج شادی و خنده در جامعه است را در دستور کار خود قرار بدهد؟

قطعا ضروری است. مردم ما در شرایطی هستند که نیاز به خنده و شادی دارند و چه چیزی بهتر از یک برنامه ترکیبی خوب که بتواند همه اعضای خانواده را دور هم جمع کنند تا با هم بخندند؟!

برخی ها معتقدند دوره برنامه های ترکیبی گذشته است. چه قدر موافقید؟

طبیعی است که پاسخ من منفی است. برنامه های ترکیبی اگر با فکر و خلاقیت تولید شود نه تنها می تواند مخاطب زیادی را به خود جذب کند بلکه می تواند سال های سال ادامه داشته باشد.

khandevane2

نمونه های موفق این برنامه ها در ایران از نظر شما کدام هستند؟

برنامه های زیادی بودند. اما اگر بخواهم اسم یکی از این برنامه های ترکیبی را بگویم می توانم به «ماه عسل» اشاره کنم. این برنامه نه تنها در طی این ۱۱ سال مخاطب خود را از دست نداده است بلکه هر سال در ماه مبارک رمضان مردم منتظر پخش آن هستند.

«ماه عسل» یک برنامه مناسبتی است. صدا و سیما به تولید آثار متفاوت اعم از سریال تا برنامه های ترکیبی در مناسبت ها اهمیت ویژه‌ای نشان می دهد، اما پخش برنامه «خندوانه» نشان داد که یک برنامه ترکیبی می تواند مناسبتی نباشد اما مخاطبان زیادی را به خود جذب بکند. شما تا چه اندازه با پخش برنامه های مناسبتی موافق هستید؟

تلویزیون قطعا باید متاثر از اتفاقات و حوادث روز جامعه باشد. مناسبت ها هم بخشی از این اتفاقات روز جامعه هستند. بنابراین قطعا برنامه‌هایی که در مناسبت های خاص پخش می شوند باید خاص و متناسب با حال و هوا و احساسات مردم باشد. «خندوانه» هم سعی می کند که در مناسبت های مختلف ویژه تر باشد و این اصلا اتفاقی نیست که بخواهم با آن مخالف باشم. اما خوب است که در کنار برنامه های مناسبتی مختلف به تولید برنامه هایی که بتواند مردم را جذب خود کند هم بیشتر توجه بشود.

«خندوانه» برای ماه مبارک رمضان چه برنامه هایی تدارک دیده است؟

قطعا تلاش ما بر این است که «خنداونه» حتما حال و هوای ماه مبارک رمضان را داشته باشد اما صرفا نمی تواند در مورد ماه رمضان باشد. در حال حاضر تمهیدات ویژه ای را در حال انجام دادن هستیم که بتوانیم برنامه «خنداونه» را برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده کرده و بخش ها و آیتم هایی متناسب با این ماه برای آن تولید کنیم. این برنامه در ماه مبارک رمضان هرشب ساعت ۱۹:۳۰پخش خواهد شد. رمضان ماه مهربانی خدا است و ما دوست داریم که همه در این ماه شاد باشند بنابراین فلسفه ما در این ما برای این برنامه خوش اخلاقی است.


One thought on “بی‌توجهی مسئولان به فرهنگ غیرقابل توجیه است/ تمهیدات ویژه «خندوانه» برای رمضان”

  1. مقداد می‌گه:

    یادداشت جدید بهروز افخمی در مورد تعبیر او از سینمای نفتی
    افخمی صحبت های جنجالی در مورد نظارت دولت بر سینما مطرح کرده است. گویا این صحبت ها در ادامه بحثش با امیر قادری باشه که آنا تازه منتشرش کرده است.
    این هم لینک مطلب: http://www.ana.ir/news/36161

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>