سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۲:۵۲ ب.ظ چاپ مطلب
برگزیده جشنواره پروین/

توکلی: در جشنواره پروین تخصص زنان سینماگر مهم است

roghayeh-tavakoli

بهترین کارگردان زن جشنواره پروین اعتصامی تإکید کرد این جشنواره به زنان سینماگر شخصیت و اعتبار می‌بخشد.

بهترین کارگردان زن جشنواره پروین اعتصامی تإکید کرد این جشنواره به زنان سینماگر شخصیت و اعتبار می‌بخشد.

رقیه توکلی کارگردان فیلم کوتاه داستانی «صبا» که در جشنواره پروین اعتصامی جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه‌نویس را دریافت کرد درباره حضورش در این جشنواره به سوره سینما گفت: فیلم «صبا» چندمین فیلم من در حوزه کارگردانی است. این فیلم درباره دختری است که بعد از مرگ خواهرزادگانش سرپرستی خواهرزادگانش را به عهده می‌گیرد. یکی از دلایل موفقیت «صبا» حضور سهیلا گلستانی در این فیلم است.

توکلی افزود: گلستانی فوق‌العاده در موفقیت «صبا» تإثیرگذار بود و دقیقا نقش یک دختر درون‌گرا و مسئولیت‌پذیر را به خوبی ایفا کرد. دغدغه ساخت فیلم درباره زنان در من همیشگی بوده است و این فیلم هم فیلمی دخترانه و زنانه است. «صبا» دومین فیلمی بود که درباره زنان ساختم.

وی ادامه داد: من در همه دوره‌های گذشته جشنواره پروین اعتصامی شرکت داشته‌ام ولی هیچوقت موفق به دریافت جایزه از این جشنواره نشده بودم. یکی از نکات ویژه و ستودنی این جشنواره این است که به حضور زنان در سینما شخصیت و اعتبار می‌بخشد و تخصص زنان سینماگران را جدی می‌گیرد.

توکلی افزود: درست است که در سینمای حرفه‌ای مردان بیش از زنان حضور دارند ولی جشنواره پروین اعتصامی حضور زنان متخصص در سینما را به صورت رسمی مورد توجه قرار می‌دهد و فرصتی به آنها می‌دهد تا دیه شوند. از این منظر جشنواره پروین اعتصامی برای زنان کارگردان بسیار مفید است. جالب است که در جشنواره پروین اعتصامی همه جوایز برای زنان تعریف شده است. مثلا جایزه بهترین فیلمنامه‌نویس زن بهترین تدوینگر زن بهترین کارگردان زن و غیره. در مدیرت جشنواره شور و هیجان زنانه را می‌شد دید و من برای حضور در این جشنواره بیشتر با زنان و مدیران اجرایی که زن بودند در تماس بودم و همه این عزیزان با شور و هیجان با من برخورد می‌کردند.

این کارگردان ادامه داد: در تلاشم که فیلمنامه بلندم را بسازم. فیلمنامه اولین فیلم بلند سینمایی‌ام آماده است که در سال آینده وضعیت ساخت آن مشخص می‌شود. در حال حاضر یک مجموعه شش قسمتی مستند برای شبکه یک سیما را در شیراز کارگردانی می‌کنم.