سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ تیر ۱۳۹۴ در ۸:۵۲ ق.ظ چاپ مطلب

«معمای شاه» پاییز امسال روی آنتن می‌رود

behrang-alavi1

مجموعه «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی پاییز امسال پخش می‌شود.

مجموعه «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی پاییز امسال پخش می‌شود.

بهرنگ علوی که این شب ها با نمایش «زبان اصلی» به کارگردانی رسول کاهانی روی صحنه است، به سوره سینما گفت: «زبان اصلی» با رویکردی واقع گرایانه و با قرار دادن تماشاگر در جایگاه قاضی در تلاش است موضوعی رایج مثل طلاق یک زوج را مورد بررسی قرار دهد. نمایش ما دکوپاژ یا میزانس به خصوصی ندارد و بر محور دیالوگ و بازی بازیگران ساخته شده است. ممکن است اولین برداشت ها از نمایش این باشد که بنا بوده سکانس معروف دادگاه در «جدایی نادر از سیمین» تداعی شود، اما هر کسی «زبان اصلی» را تماشا کرده می داند این نمایش ارتباطی با آن اثر درخشان ندارد. با این حال برای جلوگیری از هر گونه قضاوت شدن یا حرف و حدیثی در بروشور کار، به فرهادی و فیلم او ادای احترام کردیم. امیدوارم همه مخاطبان با یک ذهنیت مستقل کار ما را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی افزود: همیشه فیلم هایی که در زمان خودشان مورد توجه قرار می‌گیرند، تا مدت ها روی برخی فیلم ها و در مواردی، تعدادی از تئاترها سایه می اندازند. سکانس دادگاه در فیلم «قرمز» در دوران خود مورد توجه زیادی قرار گرفت و بسیار پیش می آمد با دیدن یک سکانس طلاق در فیلم دیگر، مخاطب به یاد آن اثر بیفتد. این رویه ادامه داشت تا اینکه «جدایی نادر از سیمین» ساخته شد. نیت ما هم از پرداخت واقع گرایانه این نبود که یادآور یک اثر سینمایی باشیم، بلکه می خواستیم فاصله میان تئاتر و این مدیوم را برداریم تا مخاطب سینما هم به سالن تئاتر بیاید و با این هنر آشتی کند. اقتضای متن چنین فضایی را می‌طلبید. من بعد از «دربند» پیشنهادهای تئاتری زیادی داشتم و می خواستم با یک بازی متفاوت انتظار خودم را برآورده کنم و پاسخ خوبی به آن سکوت طولانی داده باشم.

علوی همچنین گفت: هفتم خردادماه خانم فاطمه معتمد آریا به تماشای نمایش ما نشست و عنوان کرد نسل جوان تئاتر باعث دلگرمی قدیمی‌هاست. این موضوع برای ما خیلی خوشحال‌کننده بود. به غیر از ایشان چهره هایی همچون هنگامه قاضیانی، حمیدرضا صدر، حسین پاکدل، محمد چرمشیر و … دیگران نیز نمایش ما را تماشا کرده اند و دیدن بازخورد خوب آنان و همچنین مردم برای من خیلی دلچسب است. خیلی اوقات تماشاگران بعد از پایان اجرا از من می‌پرسند عاقبت حق با کاراکتر مرد بوده یا زن؟ من از اینکه می‌بینم ذهن مخاطب تا این حد درگیر شده حس خوبی دارم و باید بگویم تصمیم‌گیری نهایی بر عهده خود مخاطب است، مخاطبی که ما خواستیم در جایگاه قاضی قرار بگیرد و درک کند تصمیم گرفتن برای دادن حق به یک فرد تا چه حد کار سخت و دشواری است.

بازیگر «دریند» همچنین درباره اینکه او با دو بازیگر به عنوان پارتنر خود در شب های مختلف در تعامل است، اضافه کرد: اخیرا مرسوم شده که یک نقش واحد را دو بازیگر بر عهده می گیرند و به صورت یک شب در میان آن را اجرا می کنند. ما تمرین را با آزاده صمدی انجام دادیم اما ا, درگیر فیلمبرداری شد. به همین دلیل مونا فرجاد آمد و تمرین را با ایشان از سر گرفتیم. دوباره خانم صمدی فراغت پیدا کرد و به کار برگشت، بنابراین موج تازه ای از تمرین ما آغاز شد. هر کدام از این دو بازیگر اجرای متفاوتی را برای نقش خود در نظر گرفته بودند و بازی من باید با نوع کار آنان هماهنگ می شد و همین موضوع وظیفه مرا کمی دشوار کرد. به هر حال این شب ها، با فکر کردن به اینکه ممکن است پای یک خانم خانه دار را از جلوی تلویزیون و تماشای شبکه های ماهواره ای به سالن نمایش باز کرده باشیم، نیرو و انرژی تازه ای می‌گیریم.

بهرنگ علوی همچنین درباره دیگر کارهای خود توضیح داد: دو فیلم سینمایی دارم که آماده اکران است. «آخر شب» به کارگردانی امید نگارشی که به گمانم در بخش فیلم اولی های جشنواره فجر حاضر می شود و دیگری «لانتوری» که رضا درمیشیان ساخته است. «آخر شب» یک فیلم اجتماعی اپیزودیک است. قسمت اول با بازی من رقم خورده، مهرداد صدیقیان در اپیزود دوم بازی دارد، محسن کیایی و میلاد کی مرام نیز اپیزودهای دیگر را بازی کرده اند. فیلم دیگری هم با نام «مثل یک رویا» به کارگردانی محمود غفاری دارم که مهرماه اکران می شود. این تجربه ام را خیلی دوست دارم چون فیلم در جشنواره های جهانی، موفقیت‌های متعددی کسب کرده است. مهرماه امسال برای من خوش یمن خواهد بود. احتمالا پخش «معمای شاه» هم آغاز می شود، سریالی که در دو سوم آن با نقش حسین فردوست در سه مقطع زمانی و با گریم سنگین، ظاهر شده‌ام.

بهرنگ علوی در فیلم‌های «عیار ۱۴»، «دربند»، «مرگ ماهی» و … بازی کرده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>