سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اسفند ۱۳۹۱ در ۸:۳۹ ق.ظ چاپ مطلب
انتشار در سال 92/

یک مستندساز اشعار سپهری را دکلمه کرد

mehrdad-oskouyee

مهرداد اسکویی از انتشار سی دی دکلمه اشعار سهراب سپهری با صدای خود با عنوان «و پیامی در راه» در سال ۹۲ خبر داد.

مهرداد اسکویی از انتشار سی دی دکلمه اشعار سهراب سپهری با صدای خود با عنوان «و پیامی در راه» در سال ۹۲ خبر داد.

مهرداد اسکویی مستندساز در گفتگو با سوره سینما درباره انتشار سی دی دکلمه اشعار سهراب سپهری گفت: من در مستندهای زیادی گویندگی کردم. سال گذشته در سفری که به اتریش برای مرور آثارم داشتم، رضا ناژفر آهنگساز ارکستر فلارمونیک وین با شنیدن صدای من در مستندهایی که دیده بود به من پیشنهاد داد که شعر شاعران ایرانی را با آهنگسازی او دکلمه کنم.

اسکویی افزود: به شعر علاقه زیادی داشتم و زیاد شعر می‌خوانم طبیعی است که از این پیشنهاد استقبال کردم. بعد از بازگشتم از اتریش از طریق ایمیل با ناژفر در ارتباط بودم. او ۹ قطعه موسیقی برای ۹ شعر از شعرهای سپهری ساخت و هفته گذشته با ایران آمد. با هم تمرین کردیم و این قطعه‌ها را با صدای من ضبط کردیم. این سی دی در حال آماده شدن است. عنوان موقت آن «و پیامی در راه» است.

 این مستندساز ادامه داد: در تلاشیم که در نمایشگاه کتاب سال آینده اردیبشهت ماه۹۲ این سی دی را عرضه کنیم. اگر در این تاریخ موفق نشدیم، تابستان ۹۲ «پیامی در راه» با نشر نوین کتاب گویا منتشر خواهد شد. با خانواده سهراب سپهری در حال مذاکره هستیم که برای انتشار سی دی های بعدی هم از اشعار این شاعر استفاده کنیم.

 اسکویی اضافه کرد: در فکر انتشار مجموعه‌های دیگری هم از اشعار دیگر شاعران هم هستم. ایده‌های دیگری هم برای دکلمه قصه‌ها و داستان‌های تاریخ ادبیات خودمان در ذهن دارم که در آینده جزیئات بیشتری از آن را خواهم گفت. در این مسیر با مرتضی ساعدی به عنوان آهنگساز همکاری‌ام را ادامه خواهم داد. در سی دی‌های بعدی با سینما هم مرتبط خواهیم شد.

 وی گفت: در برنامه‌ریزی‌هایمان تصمیم داریم در سال آینده ۶ سی دی را آماده کنیم. نمی‌دانم چه شد که به این کار علاقمند شدم. برای برخی از دوستان هم عجیب است که دکلمه اشعار توسط یک مستندساز دارد انجام می‌شود. پیش از این بیشتر، شاعران و هنرپیشه‌ها دکلمه می‌کردند.

اسکویی اضافه کرد: همکاری من با ناژفر متفاوت بود. او دقیقا برای شعر و دکلمه شعر موسیقی ساخته است. سه قطعه موسیقی بدون کلام هم در سی دی «پیامی در راه» ساخته ناژفر خواهیم شنید. به هر حال این مجموعه به لحاظ ریتم، ضرباهنگ و حس با آثار دیگری که پیش از این منتشر شده متفاوت است. دوستانی مثل احمدرضا احمدی و مرحوم خسرو شکیبایی پیش از این شعرهای سهراب سپهری را دکلمه کرده بودند و «پیامی در راه» تجربه دیگری از من در دکلمه اشعار سپهری است.

وی درباره تأثیر این دکلمه‌ها در زندگی روزمره ماشینی افزود: با توجه به اینکه در روزگار امروز همه ما مدتی را در ترافیک سپری می‌کنیم خوب است که کتاب‌های صوتی را که متشکل از شعر و قصه و روانشناسی است همراه خود داشته باشیم. این حرکت می‌تواند در دریافت مخاطبان در ارتباط با ادبیات مؤثر باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>