سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ تیر ۱۳۹۴ در ۱۲:۰۳ ب.ظ چاپ مطلب

خاطره نیک‌پور از مجموعه «امام علی (ع)»/ صحنه مرگ عمار را فراموش نمی‌کنم

saeid-nikpour-biographya-com-2

بازیگر نقش عمار در سریال جاودانه «امام علی (ع)» این مجموعه را مهمترین دستاورد تلویزیون در دهه ۷۰ می‌داند.

بازیگر نقش عمار در سریال جاودانه «امام علی (ع)» این مجموعه را مهمترین دستاورد تلویزیون در دهه ۷۰ می‌داند.

سعید نیک‌پور به سوره سینما گفت: تلویزیون ما در دهه ۶۰ موفق به ساخت سریال هایی شد که هنوز هم پس از گذشت بیش از سه دهه در ردیف بهترین‌ها دسته بندی می‌شود. سریال «امام علی (ع)» آخرین دستاورد صدا و سیما از دهه ۶۰ بود. به عبارت بهتر تولید این مجموعه از سال ۶۹ شروع شد و تا ۷۳ ادامه پیدا کرد و سال ۷۵ سال پخش مجموعه بود. با این حساب، کیفیت بالای آن سریال موضوع عجیبی هم نیست، ۱۰ سال تجربه و کار مداوم پشت سر این مجموعه وجود داشت.

وی افزود: داوود میرباقری بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای کارگردانی سریال «امام علی (ع)» بود. او کار خود را به درستی انجام داد و عوامل را به زیبایی در کنار هم چید. فیلمبرداران، گروه بازیگران و حتی مسوولان صحنه و لباس و … کسانی بودند که به خوبی در کنار یکدیگر هماهنگ شدند. آن زمان همه ما انگیزه و انرژی و علاقه زیادی هم داشتیم، چیزی که امروز کمتر دیده می‌‎شود. تنها کار بود که برای ما مهم بود و هر کسی به نوبه خودش از خود گذشتگی نشان می‌داد تا خروجی زحمتمان به کامل ترین شکل ممکن به بار بنشیند.

نیک‌پور در پاسخ به این سوال که آیا حقیقتا دیگر برای حضور در پروژه های کنون انگیزه و علاقه سابق را ندارد توضیح داد: بازی مرا در «شاه شکار»، «امیر کبیر»، «وزیر مختار» و «امام علی (ع)» به خاطر بیاورید. آن زمان من و همه همبازی هایم به گونه دیگری با موضوع برخورد می کردیم، زیرا نوعی همبستگی و یکصدایی در میان مان وجود داشت. در زمان حاضر، نویسنده و کارگردان کار خود را با انگیزه و علاقه شروع می کنند اما کمی که می گذرد سنگ اندازی ها و مشکلات کوچک و بزرگ شروع می شود. این گونه مسائل غیر قابل پیش‌بینی است که انگیزه و هدف را از بطن کار ما می زداید.

بازیگر نقش «عمار» در مجموعه «امام علی (ع)» گفت: هنگامی که در مجموعه های بزرگی مثل «امیر کبیر» و «امام علی (ع)» بازی می کردیم، آن انرژی و انگیزه ای که روز اول در ما دیده می شد تا روز آخر هم جریان داشت. امروزه کمتر پیش می آید چنین روندی از ابتدا تا انتهای یک پروژه طی شود. یادم می آید وقتی داشتیم آخرین سکانس سریال «امیر کبیر» را در سالن تاج گذاری کاخ گلستان می گرفتیم، بعد از تمام شدن کار هیچکس دلش نمی خواست به خانه برود و گویی همه افسرده بودیم که با یک غم بزرگ روبرو شده بودند. حالا همه روزشماری می‌کنند تا یک پروژه به پایان برسد.

سعید نیک‌پور به ذکر خاطره ای از دوران تولید سریال «امام علی (ع)» پرداخت و اضافه کرد: اخیرا آن سکانس معروف سریال با بازی داریوش ارجمند را دوباره تماشا کردم، همان صحنه‌ای که مالک به خیمه معاویه می رفت و می‌خواست پیروز بیرون بیاید اما با کارشکنی خوارج مجبور شد خلاف خواسته خود عمل کند. لحظه ای که مالک می فهمد مجبور شده اند به جنگ خاتمه ببخشند یکی از زیباترین لحظاتی بود که در این مجموعه به تصویر کشیده شد. این زیبایی ها را خود ما نیز درک می‌کردیم، آنقدر که گرمای دشت ورامین را تحمل می کردیم تا جنگ صفین به زیبایی بازسازی شود. هیچ وقت خاطره مرگ عمار از ذهنم پاک نمی شود. آن زمان مثل حالا نبود که بتوان با افکت سازی و … حق مطلب صحنه ای را ادا کرد. با اینکه گرد و خاک زیادی به چشمم رفت اما با عشق آن سکانس را بازی کردم و هرگز فراموشش نمی‌کنم.

نیک‌پور درباره این روزهای خود توضیح داد: همچنان در حال تصویربرداری سریال تاریخی «معمای شاه» هستیم در شهرک غزالی. شنیده‌ام مجموعه قرار است از مهر ماه پخش شود و من از این موضوع خیلی متعجبم. هنوز بخش های زیادی باقی مانده که جلوی دوربین نرفته است، به خصوص که ساخت سریال هایی از این دست به آرامش نیاز دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>