سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ مرداد ۱۳۹۴ در ۱۲:۵۹ ب.ظ چاپ مطلب

نظر سام قریبیان درباره یک جشنواره سینمایی

sam-gharibian

سام قریبیان با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم یاس خارج از تهران گفت: تمرکززدایی اتفاق مهمی است، نباید همه جشنواره‌ها در تهران باشند.

سام قریبیان با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم یاس خارج از تهران گفت: تمرکززدایی اتفاق مهمی است، نباید همه جشنواره‌ها در تهران باشند.

سوره سینما- سام قریبیان در گفت‌وگو با  ستاد خبری سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ ویدیویی یاس توضیح داد: افرادی هستند که فیلم ساختند ولی ناشناخته‎اند این جشنواره توانایی این را دارد تا علاقه‌مندانی که تصمیم دارند وارد سینمای حرفه‌ای شوند را شناسایی و معرفی کند. چون این رویداد هنری نخستین گام و راه درست ورود به سینمای حرفه‌ای است.

این بازیگر افزود: برخی از هنرمندان در زمینه ساخت فیلم‌های ویدیویی تجربه دارند و برای تعدادی نیز این کار تفننی است تا در حوزه تولید فیلم فعال باشند. چون شرایط فیلم‌سازی حرفه‌ای به گونه‌ای شد که هر کارگردان نمی‌تواند سالی یک فیلم بسازد ولی این امکان وجود دارد که فیلمساز بتواند حداقل سالی یک فیلم ویدیویی بسازد.

کارگردان فیلم ۳۶۰ درجه، برگزاری جشنواره فیلم ویدیویی یاس را به شکل مستقل، موثر خواند و این جداسازی و تخصصی کردن را از ویژگی‌های مهم این رویداد برشمرد.

وی برگزار شدن جشنواره خارج از تهران را نکته مثبتی دانست و افزود: تمرکززدایی اتفاق مهمی است و لزوما نباید همه جشنواره‌ها در تهران برپا شوند. سال گذشته در جشنواره حضور داشتم و برایم سفر پرباری بود. میهمانان خارجی علاوه بر استفاده از بخش‌های مختلف جشنواره با نقاط دیدنی ایران نیز بیشتر آشنا می‌شوند. برپایی این قبیل رویدادها در خارج از تهران   به مرور زمان  باعث شناخته شدن آن جشنواره به عنوان نماد فرهنگی هنری آن شهر یا استان  می‌شود.

قریبیان با توجه به بخش‌های مختلف جشنواره فیلم ویدیویی یاس توضیح داد: چیده شدن جشنواره در بندهای مختلف ارتقا فیلم‌سازی در این حوزه را به همراه دارد. خودم علاوه بر بازیگری تدریس میکنم و شاهدم جوان‌ها با ایده‌های جذاب سر کلاس می‌آیند؛ ولی در بیان درست ایده ضعف دارند. پایه اساسی یک فیلم، فیلمنامه و قصه است که می‌تواند بخش‌های دیگر فیلم را مرحله به مرحله  جذاب کند و این جذابیت به مخاطب انتقال پیدا کند. برای مخاطب فرمت کار خیلی مهم نیست. فیلم جذاب با ساختاری مناسب که قصه رکن اساسی آن است کیفیت را تعیین می‌کند.

بازیگر  فیلم گناهکاران یکی از راهکارهای بالا بردن سطح سلیقه مخاطب را پخش دی وی دی آثار خوش ساخت سینمایی دانست و ادامه داد: باید مخاطب به این آثار خوب دسترسی داشته باشد. با عرضه فیلم‌های سینمایی اکران شده، مخاطب نیز در شبکه نمایش خانگی به دنبال آثار با کیفیت است.

بازیگر «خط ویژه» با این توضیح که بین‌المللی برگزار شدن جشنواره فیلم ویدیویی موجب تبادل فرهنگ می‌شود، تصریح کرد: این رویکرد آشنایی با آثار مختلف را در پی دارد و ایده‌های جدیدی مطرح می‌شوند که برای تجربیات تازه مفید است.

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس ۱ تا ۶ مهرماه سال‌جاری در استان مازندران و به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>