سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ مرداد ۱۳۹۴ در ۱:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب

مستند «مذاکره» بی‌طرف است/ ظریف استقبال کرد، وزارتخانه موافق نبود

soheil-karimi

مستند «مذاکره» به کارگردانی سهیل کریمی با مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای به مراحل پایانی نزدیک شد.

مستند «مذاکره» به کارگردانی سهیل کریمی با مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای به مراحل پایانی نزدیک شد.

کریمی دراین باره به سوره سینما گفت: منتظر بودیم تا با مشخص شدن نتایج، مراحل پایانی را به سرانجام برسانیم. ما از سال ۹۱ کار راکلید زدیم و در حدود ده سفر هم حضور داشتیم اما به خاطر محدودیت های مالی و عدم حمایت بعد از وین ۵ نتوانستیم به طور مستقیم حضور داشته باشیم و دورادور رصد می کردیم. در این مدت قبل از اینکه مذاکرات به نتیجه برسد سیما فیلم اصرار داشت پرونده مستند بسته شود اما چون هدف من تاریخ نگاری بود نمی خواستم قبل از مشخص شدن پایان ماجرا کار را تمام کنیم و پروژه ابتر بماند به همین خاطر کار را ادامه دادیم.

وی ادامه داد: در این یک سال همه مصاحبه های خارجی را ترجمه کردیم. اخیرا هم بعد از اعلام نتیجه پیگیر گفت و گو با کسانی هستیم که در داخل کشور صاحب نظر باشند. من کاملا بی طرفانه به این مستند پرداختم و سراغ همه افراد موافق و مخالفی رفتم که بتوانند برای موضع شان دلیلی بیاورند. بخشی از مصاحبه‌ها با افرادی چون علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ، صادق زیباکلام، احمد شیرزاد جزو مخالفین اولیه بحث هسته ای شدن و نماینده دور ششم مجلس و.. انجام شده و بخشی دیگر درحال رایزنی و نامه‌نگاری هستیم تا پس از انجامشان مراحل تدوین را آغاز کنیم.

کریمی گفت: شاید بتوانیم از ممنوع التصویرها ، ملی گرایان یا دولتمردان دولت اصلاحات و افرادی از این گروه هم در این مستند استفاده کنیم . هرچند که ممکن است دچار سانسور صدا و سیما شویم اما حداقل اینکه این گفت و گوها ثبت و ضبط می‌شود. من وظیفه خود می دانم و معتقدم نظرات آنها را هم باید داشته باشیم. با افرادی از جمله رییس جمهور اسبق، حسین شریعتمداری، پیام فضلی‌نژاد، علی محبیان هم صحبت هایی شده و تلویحا موافقت کرده‌اند. محسن رضایی هم ابتدا اعلام آمادگی کرد و قرار گذاشتیم اما در دقیقه نود مصاحبه را لغو کرد.

این مستندساز افزود: قبل از نتایج با محمود احمدی نژاد جلسه‌ای داشتیم و به هدف گفت و گو رفتیم اما درخواست کرد قبل از مصاحبه گفتمانی داشته باشیم تا با دیدگاه های همدیگر بیشتر آشنا شویم بعد از جلسه ای یک ساعته گفت وقتی نتیجه مذاکرات مشخص شد خبر می دهد که تا الان هنوز زمانی به ما اعلام نکرده است. دکترجواد ظریف هم از افراد موافق این مصاحبه بودند. در یکی از سفرها که در هواپیمایشان بودم به گروه ما اظهار لطف کردند. خواستم اگر ممکن است در حد یک ربع جلوی دوربین ما بنشینند. موافقت کردند و گفتند فرصت ها بسیار اندک است اگر در خلال این سفرها نشد با وزارتخانه هماهنگ کنید. متاسفانه دفترشان هنوز موافقت نکرد. اگرچه در کار بی طرفانه پیش می روم اما چون برای خودم نسبت به موضوع مذاکرات نکته نظراتی دارم این خوشایند دوستان وزارت امور خارجه نبود و درنهایت موافقت نکردند.

کریمی گفت: بحث ما با صدا وسیما این بود که خودم به سفر بروم اما آنها می گفتند از تصاویر آرشیوی که همه جا موجود است استفاده کن که این طبیعتا در روند حرفه ای کار کردن نیست. کل ماجرا توسط راوی که البته کارشناس است بیان می‌شود. توسط راوی می شنویم که دلیل عدم حضورمان در سفرهای آخر چه بود. چراکه سعی کردم با مخاطب رو راست باشم و به جای اینکه نقش بازی کنم بگویم آنجا بودم بیننده را در جریان همه چیز قرار دهم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>