سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ مرداد ۱۳۹۴ در ۱۱:۳۹ ق.ظ چاپ مطلب

«تاج محل» درباره عزت نفس است/ حمایت میرکریمی از تولید این پروژه

cinema-revayat1

کارگردان فیلم «تاج محل» این اثر را درباره عزت نفس می‌داند.

کارگردان فیلم «تاج محل» این اثر را درباره عزت نفس می‌داند.

سوره سینما- پنجاهمین جلسه سینما روایت به اکران و بررسی فیلم سینمایی «تاج محل» با حضور کارگردان «دانش اقباشاوی» منتقد و کارشناس سینما «عباس کریمی» مدرس سینما براری در سالن اسوه برگزار شد. اجرای این برنامه بر عهده رسول شادمانی بود.

در ابتدای مراسم دانش اقباشاوی در ارتباط با فیلم سینمایی «تاج محل» گفت: هر فرصتی که برای ذاکران این فیلم سینمایی پیش می آید غنیمت است من کارم را از انجمن سینمای جوانان آبادان آغاز کردم  و بعد از مدتی وارد کار دستیاری شدم. در این مرحله نیز بعد از بازه زمانی ۱۵ ساله وارد حیطه کارگردانی شدم. به چند دلیل این تغییر را در زمینه کاری خود ایجاد کردم. در نهایت بعد از ۴ سال که مشغول به ساخت رستاخیز در کنار احمد رضا درویش بودم احساس کردم که دیگر زمان آن فرا رسیده است اولین فیلم خودم را بسازم.

وی در ادامه افزود: ابتدا نمی دانستم به چه کسی مراجعه کنم چرا که فعالیت در بیابان آن هم به مدت ۴ سال برای ساخت فیلم سینمایی «رستاخیز» در زمان بازگشت ما را همچون جنگ زده ها کرده بود. از فضای بین سینماگران فاصله گرفته بودیم. تا این که دوستی فضای دوستی با رضا میرکرمی را برایم فراهم کرد. میرکریمی ادر همان ابتدا گفت فیلمهای کوتاهی که ساخته ای را باید ببینم وی بعد از خواندم فیلم نامه و دیدن فیلم هایم قبول کرد تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده بگیرد. او به خوبی دست ما را باز گذاشت تا من فیلم خودم را بسازم.

در برخورد با «رستاخیز» دچار دشمن‌شناسی وارونه شده ایم

وی در پاسخ به دلایل اکران نشدن فیلم سینمایی تاج محل این گونه پاسخ داد: در جایی که آب هست تیمم باطل است فیلم سینمایی رستاخیز وقتی اکران نمی شود بنده چه دلیلی را می توانم بیابم که برای اکران نشدن این فیلم سینمایی عنوان کنم. ما ۴ سال برای فیلم سینمایی رستاخیز زحمت کشیدیم. احمد رضا درویش نزدیک به یک دهه از عمر خود را برای این فیلم هزینه کرد. در دوره ای که داعش سر شیعیان را می برد ما دچار دشمن شناسی وارونه شده ایم. در شرایطی که به خاطر یک یا حسین سر بریده می شود این جنس برخورد از مخالفت نمی تواند درست و اصولی باشد. ما دچار دشمن شناسی وارونه شده ایم.

مدیران نمی‌خواهند نفس جدیدی وارد سینما شود

این کارگردان د ادامه افزود: فیلم سینمایی «تاج محل» توانسته در جشنواره های متعددی دیده و جایزه دریافت کند. واقعاً از این بابت عصبانی هستم چرا که واقعا بعد از این همه مدت خسته شده ام شاید الان قول هایی برای اکران داده شده است اما واقعا برایم خسته کننده بود. در حقیقت آنهایی که تا به این لحظه از اکران این فیلم سینمایی جلوگیری کرده اند باید پاسخ گو باشند نه من! در ابتدا گفتند فیلم پروانه نمایش ندارد بعد از این که رییس سازمان سینمایی را دیدم اتفاقات دیگری افتاد تا به امروز که در اینجا حضور دارم و قول هایی داده شده است. گویا مدیران ما تعارف دارند و نمی خواهند نفس جدیدی وارد سینما شود و بچه های جوان و جدید وارد عرصه فیلم سازی شوند.

او همچنین با اشاره به روند ساخت فیلم گفت: ما پیش تولید بسیار کوتاهی داشتیم اما زمان فیلمبرداری بسیار خوب بود تقریباً پنجا جلسه طول کشید. اما در زمان پس تولید باز هم با زمان کمی مواجه بودیم که این خود در زمینه تدوین ما را با مشکل روبرو کرد صداگذاری کار و تدوین نیز باید دوباره تغییر کند و ما این فرصت را از حوزه هنری خواسته ایم. حوزه هنری به یک فیلمساز کمک کرد تا بتواند همچون سینماگری مستقل فیلمش را بسازد، اما در زمان اکران نیز با ما مانند فیلم ساز مستقل رفتار کردند.

وی همچنین درباره رضا میرکریمی گفت: او ابتدا فیلمنامه را که خواند و آثار کوتاه من را دید گفت چرا نمی روی در همان محل زندگیت فیلم بسازی این در شرایطی بود که من فکر می‌کردم باید از بازیگران چهره استفاده کنم اما او حرفه ای بودن خود را نشان داد و گفت آن طور که بلد هستی فیلمت را بساز. زمانی که این پیشنهاد را به صورت تلفنی مطرح کرد صبح بود و من هم برای این که انگیزه خود را نشان دهد بلافاصله به فرودگاه رفتم با یک بلیت به آبادان برگشتم و از آنجا با او تماس گرفتم که متوجه انگیزه من شود. میرکریمی نه تنها به عنوان تهیه کننده بلکه به عنوان یک برادر کنار من ایستاد.

اسماعیل براری استاد و مدرس دانشگاه که در این جلسه حاضر شده بود اظهار داشت: ابتدا باید بگویم که بسیار خوشحالم که امروز در این جلسه حضور دارم ابتدا این که به نظرم در پنجاهمین جلسه که همه شما با هم آشنا شده اید و نقاط مشترک خود را پیدا کرده اید باید در انتظار یک اتفاق خوب بود. دوم از دیدن فیلم لذت بردم و محمدرضا شرف‌الدین یکی از دلایل حال خوب من در این جلسه است. او از مدیرانی است که دغدغه فرهنگ سازی دارند. امیدوارم از درون این جمع اتفاق بزرگی در سینما به وجود بیاید.

«تاج محل» فیلمی درباه عزت نفس

وی در ادامه درباره فیلم گفت: باید این سوال را مطرح کرد که سبک فیلم «تاج محل» چه بود؟ما را به یاد چه جریانی در سینما می اندازد؟ این فیلم ما را به دوران نئورالیسم ایتالیا می برد. سبکی شبیه به فیلم سینمایی «دزد دو چرخه» در درون این فیلم کرامات در فقر به خوبی نشان داده شده این فیلم هم به همان عزت نفس اشاره داشته است. فیلم های نئورالیست ایتالیا چه ویژگی هایی دارند که این فیلم را با آن ها پیوند داده؟ می توان در این جا به نوع نور و رنگ فیلم اشاره داشت که به نظرم از نکات مثبت و خوب فیلم سینمایی «تاج محل» بوده است. صدای سر صحنه، استفاده از نابازیگر و نوع لوکیشن های خارجی نیز فیلم را به آن دسته از اثار ایتالیا نزدیک کرده است. صدابرداری فیلم کیفیت خوبی داشت اما می توان به تدوین و کیفیت صداگذاری انتقاد داشت. اگر در بخش هایی از فیلم میزان سکوت ها بیشتر بود می توانست لحظه های تاثیر گذار بیشتری را به وجود بیاورد. همه ما می دانیم رهبری هنرپیشه های غیر حرفه ای کار سختی است اما اقاباشاوی در کار موفق بوده است.

او همچنین گفت: فیلمهایی با این سبک برای سرگرمی درست نمی شوند بلکه انسان و مخاطب را به فکر وا می دارند. انسان را به خود رجوع می دهد تا با سوال هایی از خود به شناخت بهتری برسد. البته اگر در این فیلم فقرو ناتوانی بیشتر دیده می شد فیلم می توانست تاثیر گذاری بهتری داشته باشد.

براری گفت: استفاده از تهیه کننده مستقل می تواند برای فیلم ساز یک فرصت محسوب شود کارگردان های زیادی را می شناسم که قبل از کار با تهیه کننده مستقل اثارشان شکلی دیگر داشت و بعد از کار با تهیه کننده های غیر مستقل جنس کارشان تغییر کرد. به طور مثال می توان کارنامه ابراهیم حاتمی کیا را از این نظر به قبل و بعد از ساخت فیلم سینمایی «کرخه تا راین» تقسیم کرد.

 

 

پنجاهمین جلسه سینما روایت روز یکشنبه ۴ مرداد در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>