سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ مرداد ۱۳۹۴ در ۲:۳۷ ب.ظ چاپ مطلب

فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» روی پرده می‌رود

Mohammad-s

سخنگوی وزارت ارشاد در نشست خبری امروز خود از اکران فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در نیمه دوم شهریور امسال در سرتاسر کشور خبر داد.

 سخنگوی وزارت ارشاد در نشست خبری امروز خود از اکران فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در نیمه دوم شهریور امسال در سرتاسر کشور خبر داد.سوره سینما- تسنیم نوشت: نشست خبری حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد صبح امروز دوشنبه ۵ مردادماه در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.

وی در این نشست گفت: برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) همزمان با دهه کرامت از ۲۵ مردادماه در شهر قم افتتاح می‌شود و در ۴ شهریورماه مراسم اختتامیه آن در شهر مشهد با حضور مسئولان عالی‌رتبه خواهد بود. جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) در سراسر کشور و در ۲۲۰ نقطه در ۸۸ کشور به صورت بین‌المللی برپامی‌گردد و امیدواریم با برگزاری این جشنواره پرچم اهل‌بیت در نقاط مختلف جهان به اهتزاز درآید.

وی درباره حضور علی‌جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد در در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با تروریسم در سوریه اشاره کرد و گفت: آقای جنتی در این کنفرانس حضور داشت و یکی از سه شخصیتی بود که سخنرانی کرد و مواضع جمهوری اسلامی ایران در حوزه رسانه و مبارزات رسانه‌ای با جریان تکفیری و داعش را مطرح کرد. این کنفرانس با حضور ۱۳۰ شخصیت رسانه‌ای از نقاط مختلف جهان برگزار شد که اکثر آنها فعالیت‌های ضدصهیونیستی و ضدتکفیری داشتند. مسئولان و نهادهای دولتی و غیردولتی در این کنفرانس حضور داشتند و مواضع جمهوری اسلامی در مقابل پدیده داعش و تکفیری به صورت آشکار مطرح شد.

نوش‌آبادی اضافه کرد: در این کنفرانس تاکید شد که جمهوری اسلامی همکاری‌اش را با دولت سوریه در جریان مبارزه با پدیده شوم داعش و تکفیر ادامه خواهد داد و آمادگی دارد در دمشق مرکز خبری راه‌اندازی کند.

در ادامه نشست سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. اولین سوال در مورد جنجالی‌ترین موضوع هفته اخیر سینمای ایران بود. سینمای ایران یعنی وضعیت اکران فیلم رستاخیز بود.

نوش‌آبادی در مورد اکران رستاخیز گفت: مواضع وزارت ارشاد در مورد این فیلم بیان شده است و این فیلم با سرمایه‌گذاری خصوصی ساخته شد که یکی از فیلم‌های ارزشمند بعد از انقلاب است. از ابتدا بخش‌هایی از این فیلم مورد نقد قرار گرفت و شبهات زیادی طرف فیلم‌سازمان و علما وجود داشت با این وجود پس از اصلاحاتی که انجام شد تصمیم به نمایش فیلم انجام شد اما به دلیل برخی دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که تعدادی از علما و مراجع تقلید داشتند اکران فیلم به حالت تعلیق درآمد تا این نگرانی‌ها برطرف شود.

وی در مورد شرط اکران مجدد فیلم گفت: امیداریم اشکالی که در اکران وجود دارد با همکاری کارگردان و تهیه کننده برطرف شود. امیدواریم که فیلم بتواند اکران شود و نظر مراجع تقلید و جامعه دینی را برآورده سازد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: البته نباید شرایطی ایجاد شود که جرات و انگیزه فیلمسازان برای ساخت آثار دینی کم شود. عده‌ای علاقه‌مند هستند که فیلم های دینی بسازند و امیدواریم که فیلم‌های فاخر دینی در سینمای ایران ساخته شود و این توصیه را به فیلم‌سازان می‌کنیم که روند ساخت آثار دینی حتما از نظر کارشناسان تاریخی و دینی استفاده کنند تا بعد از تولید فیلم و هزینه‌های بسیار دچار وقفه در اکران نشود.

وی ادامه داد: فیلم رستاخیر از نظر هنری اعتبارات یک فیلم فاخر را داشته و از یک زاویه نوین به کربلا و حادثه عاشورا پرداخته است. اما دولت برای اکران این فیلم در نظر دارد نظر مراجع و بزرگان حوزه را مدنظر قرار دهد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه اگر عوامل فیلم نخواهند از افکت‌نور بر چهره حضرت ابوالفضل(ع) استفاده کنند وضعیت اکران فیلم چه خواهد شد؟ اینگونه پاسخ داد:‌ کارگردان و تهیه کننده اگر می‌خواهند فیلم زودتر اکران شود باید در این زمینه همکاری کنند تا این کار ارزشمند همچنان در بایکوت نباشد. همکاری کارگردان رستاخیز و برطرف کردن این مشکل، اکران رستاخیز را جلو می‌اندازد.

وی در مورد نامه تعدادی از عوامل فیلم رستاخیز به رئیس جمهور گفت:دفتر رئیس جمهور هنوز پاسخ رسمی به عوامل فیلم نداده است. اما ایشان نگاه روشنی به مقوله هنر و تولید فیلم‌های دینی دارند و طبیعی است که شخص رییس‌جمهور هم می‌خواهد مشکل اکران فیلم «رستاخیز» حل شود.

نوش‌آبادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: آنچه که باعث تعلیق فیلم شد اعتراضات خیابانی نبود ما به احترام مراجع و با رفع دغدغه‌ای که در این مورد وجود داشت اکران فیلم را به حالت تعلیق درآوردیم.

نوش‌آبادی در مورد اکران فیلم محمد گفت: این فیلم هم جزء آثار فاخر است که اکران آن نیازمند تجهیزات ویژه‌ای است. در حال حاضر استعداد کافی برای نمایش آن برای سالن‌های نمایش آن کمتر وجود دارد. اما با تجهیز و راه‌اندازی ۱۰۰ سالن سینمایی در سراسر کشور و از نیمه دوم شهریورماه اکران می‌شود.

سخنگوی وزیر ارشاد در مورد سوالی مبنی بر توقیف روزنامه وطن‌امروز گفت: این خبر تکذیب شده است و تنها تذکری به این روزنامه داده شده است و خبر توقیف آن صحت ندارد.

نوش آبادی در مورد سوالی مبنی بر اینکه حضور چهره‌های سیاسی در حوزه فرهنگ و هنر و مطبوعات گفت: در همه دنیا طبیعی است که آدم‌های سیاسی برای ابراز نظرات خود سراغ رسانه‌ها و مطبوعات می‌روند. ما کمتر رسانه‌ای داریم که رویکرد سیاسی نداشته باشد و مطبوعات مستقلی که فارغ از دیدگاه سیاسی باشند خیلی محدود هستند. البته این اشکالی ندارد چون احزاب شناسنامه دارند و می‌توانند برای ابراز نظرات خود از مطبوعات استفاده کنند.

وی ادامه داد: اما نگرانی که وجود دارد اینکه نگاه‌های سیاسی به مسائل فرهنگی غلبه کند. مطبوعات که از جنس فرهنگ است نباید متاثر از سیاسیون باشد و موضوع فرهنگ نیازمند ورود چهره‌هایی است که به فرهنگ ملی تعهد دارند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>