سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ اسفند ۱۳۹۱ در ۸:۴۸ ق.ظ چاپ مطلب
محمدمهدی عسگرپور:

مدت‌ها طول می‌کشد تا آکادمی اسکار اعتبار خود را احیا کند

asgarpoor

کارگردان فیلم سینمایی «میهمان داریم» تاکید کرد اهدای جایزه اسکار به فیلم سیاسی «آرگو» اعتبار این مراسم هنری را زیر سوال می‌برد.

کارگردان فیلم سینمایی «میهمان داریم» تاکید کرد اهدای جایزه اسکار به فیلم سیاسی «آرگو» اعتبار این مراسم هنری را زیر سوال می‌برد.

سوره سینما- مهر نوشت: محمد مهدی عسگرپور کارگردان سینمای ایران در واکنش به جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۳ که به «آرگو» اختصاص یافت و چگونگی اعلام آن توسط همسر رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: جایزه «آرگو» بیش از آنکه یک جایزه سینمایی باشد یک جایزه سیاسی تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: سابقه اسکار اینگونه بوده که وقتی قرارست فیلمی اسکار بهترین فیلم را بگیرد، معمولا نامزد بهترین کارگردانی هم هست اما امسال “آرگو” در میان پنج فیلم نامزد بهترین کارگردانی نبود. این موضوع جای تعجب دارد که فیلمی نامزد بخش کارگردانی نباشد اما جایزه بهترین فیلم را بگیرد!

این کارگردان سینمای ایران با اشاره به اینکه جایزه اسکار اعتبار جدیدی برای «آرگو» در حوزه سینمایی و فرهنگی  ایجاد نمی‌کند، توضیح داد: اما در محدوده سیاسی ممکن است برای آنها اعتبار بیشتری به ارمغان آورد. این جایزه به عنوان یک پالس کاملا مشخص از طرف یک جریان سینمایی است و یک دستاورد سیاسی تلقی می‌شود. به اعتقاد من آکادمی اسکار امسال و در این دوره خیلی به اعتبار خود فکر نکرده و حتی به این بخش به گونه‌ای بی‌توجهی کرده است.

عسگرپور ادامه داد: در صورتی که اگر به سال‌های قبل این جوایز فکر کنیم، متوجه می‌شویم که در دوره‌های گذشته آنها تلاش می‌کردند این جوایز را کمتر به مسایل سیاسی آلوده کنند و حتی اعتبارشان برای آنها اهمیت بیشتری داشت اما امسال به گونه ای دیگر عمل کردند.

وی تاکید کرد: به هر حال من و خیلی از همکاران سینمایی‌ام این فیلم را دیده‌ایم. فارغ از مسایل سیاسی، «آرگو» در قد و قواره بهترین فیلم جایزه سال سینمای جهان یا همان اسکار نیست. این فیلم بیشتر در حوزه های سیاسی معنا پیدا می کند تا حوزه های فرهنگی. در هر صورت من معتقدم آکادمی اسکار امسال کمتر به اعتبار خود فکر کرده و مدتها طول می کشد تا اعتبار گذشته خود را احیا و این اتفاق را جبران کند.

عسگرپور در ارتباط با اعلام جایزه از سوی میشل اوباما و دخالت کاخ سفید در این جایزه سینمایی عنوان کرد: این یک حرکت فرهنگی و سینمایی تلقی نمی شود. این حرکت کاخ سفید نشان می دهد که این فیلم به کمک های بسیاری نیاز دارد تا به صورت یک اثر سینمایی مطرح شود و آن خلاهایی که «آرگو» دارد، حداقل با چنین حرکت‌هایی پر می‌شود. به عقیده من خیلی واضح و مستقیم این حرکت را می شود، سیاسی تلقی کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>