سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ مرداد ۱۳۹۴ در ۱۲:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب

تقدیر دری از «راز و رمز ملکه»/ به استعمارگران خشم تاریخی داریم

malake

کارگردان «کلاه پهلوی»، مستند «راز و رمز ملکه» را اثری قابل توجه درباره سیاست‌های بریتانیا می‌داند.

کارگردان «کلاه پهلوی»، مستند «راز و رمز ملکه» را اثری قابل توجه درباره سیاست‌های بریتانیا می‌داند.

سوره سینما- پایگاه خبری حوزه هنری نوشت: مستند «راز و رمز ملکه» یکی از آثار مرکز مستند حوزه هنری است که به کارگردانی مهدی نقویان تولید شده است. این مستند به تبیین موقعیت ملکه بریتانیا و نقش او در اداره این کشور می‌پردازد. مراسم رونمایی از این مستند روز ۲۷ مردادماه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم سیدضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون و عباس سلیمی نمین پژوهشگر تاریخ و مهدی نقویان کارگردان این مستند حضور داشتند. در ادامه گفتار سید ضیاء الدین دری در این مراسم آمده است:

وی ادامه داد: در مستند «رمز و راز ملکه» کارگردان سعی کرده است با جمع‌آوری اطلاعاتی مفید و پر جزئیات تصویری از چهار چوب نظام سیاسی بریتانیا به مخاطب ارائه دهد. مردم تا حدی درباره سیاست‌های کلی این کشور که به استعمارگر پیر معروف است آشنایی دارند. این کشور در طول تاریخ در سیاست‌های ما نیز مداخله‌هایی داشته و طبیعی است که مردم کشورمان چندان از سیاست‌های این کشور خوششان نمی‌آید و سردمداران آن را دوست ندارند و نسبت به آن‌ها بدبین هستند.

دری گفت: اینکه با این میزان از منابع محدودی که آقای نقویان در اختیار داشته ما الان صاحب یک فیلم مستند خوب درباره سیاست‌های کلی بریتانیا هستیم یک اتفاق بسیار خوب است. اگر مخاطب با دقت این فیلم را تماشا کند و به تمام نکات عنوان شده در آن توجه کند می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی در مورد نوع حکومت در بیرتانیا و تاریخ این نوع حکومت به دست آورد. این فیلم با توجه به تحقیقات شخصی من اطلاعات کامل و درستی در اختیار مخاطبش قرار می‌دهد و آنچه درباره حکومت بریتانیا عنوان می‌کند مطابق شواهد مستند تاریخی است.

این کارگردان افزود: ما باید از خشم تاریخی که نسبت به کشورهای استعماری و سلطه طلب داریم عبور کرده و به شناخت درستی از این کشور‌ها و حکومت‌ها و پیشینه‌شان برسیم و بداینم آن‌ها در طول تاریخ چه کرده‌اند و در حال حاضر چه سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند. دانستن این موارد واقعا لازم است و اینکه ما نشناخته و با اطلاعات اندک بخواهیم ضد آمریکایی یا ضد انگلیسی فکر کنیم چندان جالب نیست.

کارگردان «کبف انگلیسی» ادامه داد: در اوایل قرن بیستم سیاستمداران انگلیسی‌ها که بسیار باهوش و عملگرا هستند به این نتیجه رسیدند که شاهان و یا ملکه‌های بریتانیا باید نمادین و همواره در پس پرده باشند. این‌ها آدم‌هایی بسیار زیرک هستند که توانستند زیر عنوان دموکراسی و سپس جهت دادن به مفهوم دموکراسی درواقع کاری انجام دهند که هم خود را در حریمی امن قرار دهند و هم سرمایه‌هایشان را مخفی کنند و هم زیر لوای دموکراسی به خودشان و اعمالشان مشروعیت سیاسی ببخشند.

وی گفت: این جماعت به دنبال آلترناتیو برای تغییر حکومتشان نیستند و شدیدا از هر گونه تغییر هم جلوگیری می‌کنند. یعنی همانطور که در فیلم اشاره شد طبق نظر سنجی‌های حکومتی، خاندان سلطنتی در برهه‌ای از زمان حدود ۸۵ درصد و حالا ۶۵ درصد محبوبیت دارد و داستان سلطنت در بریتانیا حتی با وجود جمهوری خواهان فعلا ادامه خواهد داشت. بی‌شک این حکومت اشرافی به این سادگی‌ها از بین نمی‌رود اما با پخش چنین فیلم‌هایی حداقل مردم خواهند فهمید در پشت چهره ملکه الیزابت که از سال ۱۹۵۲ ملکه انگلستان است و مدام تبلیغ می‌شود که دستان پاکی دارد و تابع مذهب است چه میزان قدرت و اختیارات نهفته شده است و این خانم تابحال چه اقداماتی انجام داده و در زمینه سیاست‌های حکومت بریتانیا تا چه حد اثر گذار بوده است.

دری افزود: افرادی که در بریتانیا وارد حوزه سیاست می‌شوند و در بخش‌های استراتژیک و تعیین کننده قرار می‌گیرند تبدیل به انسان‌های عجیبی می‌شوند و حتی کسانی که با آن‌ها و سیاست‌های این کشور نیز قرابت و نزدیکی داشته باشد وارد عوالم عجیب آن‌ها می‌شود همانطور که افرادی مانند قوام، رزم آرا یا حسن فروغی در رژیم گذشته چنین شدند و اگر کسی با این افراد هم صحبت می‌شد فکر می‌کرد با بیگانگان در حال گفتگوست. رجال سیاسی بریتانیا واقعا افراد عجیبی هستند و سیاست‌های این کشور هم پر رمز و راز و عجیب است. از طرفی مردم انگلستان نیز مانند مردم هر کشور دیگری مطالبات و خواسته‌هایی دارند که باید آن‌ها را از طریق احزاب مطلوبشان دنبال کنند ولی در این کشور احزاب به مانند مهره‌هایی در میان صفحه شطرنج توسط سرمایه داران بازی داده می‌شوند.

کارگردان «کلاه پهلوی» گفت: شما حوزه اختیارات ملکه بریتانیا را با ولایت فقیه مقایسه کنید. متوجه خواهید شد حوزه اختیارات این خانم چقدر زیاد است. توجه داشته باشد اگر در حیطه اختیارات ولایت فقیه، اختیار جنگ گذاشته شده بخاطر حفظ بنیان دموکراسی است چون اگر نیروهای مسلح کشور در اختیار رئیس جمهور قرار گیرد معلوم نیست بشود این فرد را پس از اتمام دوره ریاست جمهوری از سمت‌اش طبق قانون کنار گذاشت. ضمن اینکه ما دارای حاکمیتی هستیم که فردی روحانی در راس آن است پس هرگز به سمت جنگ‌طلبی نخواهیم رفت، کمااینکه همه می‌دانند حضرت آقا فتوا داده‌اند ما با سلاح هسته‌ای مخالفیم و چنین چیزی را نمی‌خواهیم. در بریتانیا، ملکه قادر است عالیترین مقام کلیسا را انتخاب کند! خب این خانم با کدام شاءنیت این کار را انجام می‌دهد؟! اما در کشور ما نهاد مرجعیت آزاد است و هر کس می‌تواند از مرجع تقلید مورد نظرخود پیروی کند. همین موضوع اثبات کننده دموکراسی بر‌تر در کشور ماست.

دری گفت: به نظرم در این فیلم با همه ویژگی‌های مثبتی که دارد جای خالی نکاتی از عناصر اولیه تشکیل دهنده دولت و حکومت بریتانیا حس می‌شود و «راز و رمز ملکه» می‌تواند بخشی مقدماتی از سری فیلم‌هایی با این موضوع و محوریت باشد. آقای نقویان می‌توانند بادقت نظری که دارند باز هم در این زمینه تحقیق کرده و بخش‌های بعدی این اثر مستند را نیز بسازند و در آن تشریح کنند که اصلا چرا ملکه می‌تواند اینقدر در سیاست‌های کلی کشور دخالت کند و دارای این میزان از اختیارات باشد.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>