سوره سینما

پايگاه خبری تحلیلی سینمای ایران

logotext
تاریخ انتشار:۱۱ شهریور ۱۳۹۴ در ۱۲:۰۳ ب.ظ چاپ مطلب

معاون سیما: شبکه مستند باید خانه، مأمن و پناهگاه مستندسازان باشد/ لزوم حمایت از تولیدات خلاق

poormohamadi

علی اصغر پورمحمدی گفت: شبکه مستند باید خانه، مأمن و پناهگاه مستندسازان باشد و آنها یقین داشته باشند کارهایشان در شبکه مستند بهتر دیده می‌شود.

علی اصغر پورمحمدی گفت: شبکه مستند باید خانه، مأمن و پناهگاه مستندسازان باشد و آنها یقین داشته باشند کارهایشان در شبکه مستند بهتر دیده می‌شود.

سوره سینما – علی اصغر پورمحمدی معاون سیما در آستانه برگزاری مراسم «میم مثل مستند» در گفتگو با روابط عمومی شبکه مستند سیما، درباره اهمیت سینمای مستند اظهار کرد: اگر ما بتوانیم مستندهای خوبی بسازیم، تاثیرگذاری مان بالاتر خواهد رفت. از سوی دیگر کسانی که می خواهند وارد فیلمسازی شوند باید حتما مستندسازی را نیز تجربه کنند. چرا که فیلمسازانی که کار خود را از مستند آغاز کرده اند موفق تر هستند.

ساخت مستندهای خلاق وظیفه شبکه مستند است

وی افزود: شبکه مستند در ابتدا نبود و بعدها به خاطر برخی ضرورتها تأسیس شد. از ابتدا نیز قرار بود تولیدات این شبکه کم باشد، آثار مستند شبکه های دیگر را بازپخش کند و تولیدات کم خود را قوت ببخشد. در واقع این آثار کم، بیشتر شامل مستندهای خلاق و مهم می شود. در حالی که شبکه های دیگر بیشتر مستندهای ارزان قیمت و دم دستی می سازند، وظیفه تولیدات فاخر مستند برعهده شبکه مستند است.

معاون سیما با تأکید بر لزوم پرداخت به نقاط مهم زندگی مردم ایران و جهان در آثار مستند، یادآور شد: ما در مستند باید قوی عمل کنیم. ایران دریایی از سوژه های جذاب است که تنها به برخی از آنها پرداخته شده و جا دارد از دفاع مقدس گرفته تا طبیعت ایران، جاذبه های توریستی و دشواری های زندگی مردم فیلم مستند ساخته شود.

پورمحمدی تصریح کرد: متاسفانه ما هنوز عقب هستیم و یکی از دلایل این موضوع نیز کمبود بودجه کافی است. در خارج از ایران سرمایه گذاری بسیاری روی مستند می شود و این امر سودآور هم هست؛ مثلا یک مستند حیات وحش به چندین کشور فروخته می شود. اما مشکل ما این است که تولیداتمان را با نگاه بین المللی نمی سازیم.

نیاز به همکاری دولت برای تولیدات با استاندارد بین المللی

وی افزود: ما کارهای جذاب و خوبی که استانداردهای بین المللی نیز داشته باشد کم داریم و ضروری است که در این زمینه سرمایه گذاری شود. امیدوارم دولت و نهادها به ما در این زمینه کمک کنند، به ویژه که شبکه مستند یکی از شبکه های بدهکار است.

تاجیک امری مغفول مانده را محقق کرد

معاون سیما درباره جمع آوری گنجینه های مستند تلویزیون در شبکه مستند، گفت: برخی از این آثار قبلا آماده سازی و پخش شده است اما از زمانی که آقای تاجیک به شبکه مستند آمده، یکی از کارهای خوب او همین شناسایی، جمع آوری و مرمت آثار مستند گذشته است. این موضوع اقدام بسیار خوبی است که تا به حال مغفول مانده بوده است.

پورمحمدی این گنجینه را بسیار گرانبها توصیف و ابراز امیدواری کرد آثار رنگی یا سیاه و سفید مستند به خوبی نگهداری شود و مردم موفق به تماشای آنها شوند.

وی ادامه داد: البته این کار هزینه بر است، اسکنرهای جدیدی نیز به تازگی خریداری شده و کار سخت و زمان بری پیش روی همکاران شبکه مستند است و مدیریت جدید آرشیو نیز این کار را به خوبی انجام میدهد.

کارهای خلاق ماندگار می شوند

معاون سیما به جوانان مستندساز توصیه کرد: جوانان خلاق باید نقش مهمی در تولید آثار خلاق و پویا داشته باشند. ما نیازمند کارهای فاخر و خوبی هستیم که ماندگار شود.

به گفته پورمحمدی شبکه مستند باید تلاش کند افراد کوشا را با همین بودجه کمی که وجود دارد، شناسایی کرده و آنها را به کار بگیرد. مستندسازانی که حتی بیکار هستند و ضروری است با این دست از اعضای جامعه مستندسازان، ارتباط خوبی در شبکه مستند برقرار شود.

مستندسازان شبکه مستند را پناهگاه خودشان بدانند

وی بیان کرد: شبکه مستند باید خانه، مأمن و پناهگاه مستندسازان باشد و آنها یقین داشته باشند کارهایشان در شبکه مستند بهتر دیده می شود. درست است ما بودجه کافی نداریم اما انشالله بتوانیم در این زمینه کمک کنیم.

خاطرات معاون سیما از آشنایی با ژانر مستند

معاون سیما همچنین درباره علایقش به مستندسازی گفت: من در گذشته دو سه کار کوتاه ساخته و عضو انجمن فیلم دانشگاه مشهد بودم. از جمله این آثار تولید یک مستند کوتاه ۹ دقیقه ای درباره زنی به نام کلپوره با شغل خشت مالی در اطراف رفسنجان بود. همچنین فیلمی درباره تبعیدی های قبل از انقلاب ساخته بودم. آشنایی من با فیلم مستند نیز در سال ۵۲ وقتی در کرمان کلاس یازده می رفتم اتفاق افتاد. جشنواره فیلم کوتاهی برگزار می شد، پدر یکی از همکلاسی های ما که رییس فرهنگ و هنر کرمان بود، از من دعوت کرد تا فیلم های این جشنواره را تماشا کنم.

وی افزود: «پ مثل پیکان» و «ضامن آهو» ساخته آقای کیمیاوی از جمله این کارها بود. «دختر بس نمی خواست تنها بماند» ساخته ناصر غلامرضایی فیلم دیگری بود که دیدم. شاید دیدن همین فیلمها بود که باعث شد از بین بیش از ۲۰۰ نفر جزو ۹عضو انجمن فیلم دانشگاه شوم.

پورمحمدی در پایان با اشاره به تقدیر از مستندسازان برجسته در مراسم «میم مثل مستند» گفت: این وظیفه ما است که از بزرگان مستندسازی تقدیر کنیم. این کار باید زودتر از اینها انجام می شد و خوشحالیم که اکنون بالاخره اتفاق می افتد.

«میم مثل مستند» شب نکوداشت بزرگان و رونمایی از گنجینه های سینمای مستند ایران، ۱۶ شهریور توسط شبکه مستند در مرکز همایش های صداوسیما برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>