سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ شهریور ۱۳۹۴ در ۱۰:۴۱ ق.ظ چاپ مطلب

ملاقلی پور: وارد زمین فوتبال شدم چون کارد به استخوان رسیده بود

naghd-ghandoon

نشست نقد و بررسی فیلم قندون جهیزیه با حضور علی ملاقلی‌پور و سید ناصر هاشم زاده در پردیس سینمایی رازی بررسی شد.

نشست نقد و بررسی فیلم قندون جهیزیه با حضور علی ملاقلی‌پور و سید ناصر هاشم زاده، منتقد در پردیس سینمایی رازی بررسی شد.

سوره سینما – در این نشست که به همت فرهنگسرای رازی برگزار شد، علی ملاقلی پور پیرامون چگونگی شکل گیری ایده ی قندون جهیزیه گفت: من سالها به عنوان دستیار کارگردان فعالیت میکردم، یک روز که برای یک پروژه فیلمبرداری وارد یک خانه ای شدیم، اهالی این خانه از ورود ما بسیار خوشحال بودند و بهترین وسایلشان در خانه چیده بودند، من با توجه به اینکه می دانستم قرار است برای خانه این خانواده چه اتفاقی بیافتد، خوشحالی آنها را ناشی از این می دانستم که نمی دانند وسایلشان ممکن است زیر دست و پا خراب شود و دلم برای آنها سوخت که از احساسات خوب آنها سو استفاده شده است. این شد که از شخصیت های این خانواده ایده اولیه را گرفتم و بر اثر کار فراوان این ایده به فیلم فعلی تبدیل شد.

ملاقلی پور افزود:از دیگر موضوعاتی که باعث پرورش این ایده در ذهن من شد این است که در زندگی خودم نیز مشکلات مادی وجود داشته و اجاره نشین بودم و با فضای موجود در فیلم غریبه نبودم و می توانستم موضوع را لمس کنم.

در ادامه این نشست ناصر هاشم زاده گفت: قبل از فیلم با این نگاه نیامدم که فیلم خوب ببینم، اما یک فیلم خوب دیدم و به سینما این نوید را می دهم که یک کارگردان باهوش در حال ظهور است.

وی ادامه داد:از شکل گیری ایده این فیلم می شود فهمید که یک کار خوب چطور از مردم نشات میگیرد و به دل می نشیند.

این منتقد سینما افزود: قندون جهیزیه از یک کمدی هجو بسیار فراتر است و ذهن را متوجه یک قصه ی طنز می کند که این موفقیت را به عوامل تبریک می گویم. فیلم می توانست به یک سیاه نمایی و شعار ختم شود که کارگردان با هوشیاری جلوی این امر را گرفته بود.

وی ادامه داد: شاید اگر اهمیت این طنز را زودتر می دانستم، من هم بر کسانی که بر این فیلم جفا کردند می شوریدم تا فیلمی که در این حد برایش کار شده در مقابل تلاش های عده ای برای مطرح نشدن فیلم، دیده شود.

هاشم زاده با اشاره به کنارگذاشته شدن این فیلم از جشنواره فیلم فجر، در مقابل سیل عظیم فیلم های کم ارزش و ضعیف، دلیل این امر را از کارگردان جویا شد.

علی ملاقلی پور در این خصوص گفت: به ما گفتند اثر شما انتخاب نشده در حالی که بعضی فیلم ها که من خبر داشتم، هنوز در حال فیلمبرداری بودند ولی در جشنوراه جا برایشان رزرو شده بود.

وی گفت: بعد ها نیز به این روند اعتراض کردم حتی یکبار سر آقای صدرعاملی که عضو هیئت انتخاب بود داد زدم که حق ما را خوردید و انتخابتان حتی، سلیقه ای هم نبود و فیلم را ندیده رد.

وی افزود: وقتی به صدر عاملی گفتم، شما دو اثر را بر اساس رابطه انتخاب کردید به من پاسخ داد: «ما چهار اثر را با رابطه انتخاب کردیم نه دوتا، ولی من دیگر داور نمی شوم و معذرت می خواهم»، ملاقلی پور افزود: جالب اینجاست صدرعاملی دو ماه بعد در جشنواره ی شهر داور شد و دوباره به فیلم ما جفا شد.

ملاقلی پور در ادامه صحبت هایش با اشاره به عدم پذیرش فیلم در جشنورها، در مورد وضعیت اکران نیز گفت: بعد از وضعیت ناعادلانه در جشنواره ها ما به امید اکران ایستادیم تا اینکه وضعیت بد اکران نیز به وجود آمد.

وی افزود: در طول تاریخ فروش سینما، اینگونه بوده است که یک فیلم برای مدت دو هفته روی پرده می رود اگر از طرف مخاطب استقبال شد، این فیلم به فروش خودش ادامه می دهد و حتی سالن های بیشتری در اختیار او قرار می گیرد.

این کارگردان جوان کشور با اشاره به فروش خوب اثر در هفته های اول گفت: فروش خوب ما ادامه داشت تا اینکه جوی راه افتاد که فیلم محمد(ص) قرار است اکران شود، من هم از این اکران خوشحال بودم، چون این فیلم اتفاق بزرگی است و من هم به عنوان یک بچه مسلمان پیامبر را دوست دارم و از فیلمش حمایت می کنم.

ملاقلی پور افزود: به من گفتند فیلم محمد(ص) با دو سرگروه می آید، من هم گفتم عیبی ندارد، حتی آمادگی این را داشتم به صورت محدود یکی، دو سانس ما کاهش پیدا کند و بیشتر از سانس فیلم هایی که یکی دوماه روی پرده هستند کم شود اما نهایتا بلای بدی سر فیلم من آوردند.

وی ادامه داد: علی رغم فروش خوب ما نسبت به بقیه در تهران دو سینمای ما را گرفتند، سانس هایمان را تا جایی که توانستند کاهش دادند و سانس های بد، صبح و ظهر را برای فیلم گذاشتند ، تنها سینمای ما را در اصفهان گرفتند تا اینکه این بلا سر فیلم ما آمد.

علی ملاقلی پور با اشاره به حرکت وارد شدن به استادیوم در بازی فوتبال ستارگان دنیا و ایران گفت: ما هر چقدر از طریق رسانه ها و مطبوعات علیه این اقدام نا عادلانه فریاد زدیم، دیدیم به جایی نمی رسد، از این رو تصمیم گرفتم برای دیده شدن فیلمم به راه دیگری دست بزنم و وارد استادیوم شوم چرا که احساس میکردم راههای دیگر را امتحان کرده ام و جواب نمی دهد.

وی افزود: می دانم شان یک کارگردان این نیست اما من را به آنجا رساندند و شرایط ناعادلانه من را داخل زمین فوتبال انداخت زیرا کارد به استخوان رسیده بود.

ملاقلی پور در پاسخ به این سوال که آیا فکر سواستفاده ی بعضی رسانه های از این حرکت بوده، گفت: من برای فیلم خودم وسط بازی وارد زمین فوتبال شدم، حتی قصدم ایستادن جلوی فیلم محمد(ص) هم نیست و این سو استفاده ها همیشه بوده و هست.

سید ناصر هاشم زاده در ادامه این جلسه با اشاره به شباهت صراحت لهجه ی علی ملاقلی پور به پدرش گفت: بعد از دیدن فیلم، می فهمم چرا این کارگردان دست به بعضی حرکات برای دیده شدن فیلمش زد و به او حق می دهم.

وی افزود: من هم اگر جای ملاقلی پور بودم شاید قهرمانانه وسط زمین فوتبال نمی پریدم اما نهایت تلاشم را برای دیده شدن این کار خوب می کردم.

علی ملاقلی پور در پایان این نشست پیرامون محتوای فیلمش گفت:علی رغم جو موجود در سینمای طنز ما، می خواستم فیلمی بسازم که مخاطب احساس کند می شود با خانواده فیلم را ببیند به همین خاطر طنز بی ادبانه نساختم که مخاطب به هر قیمتی بخندد.

باشگاه فیلم رازی، قرار است هر دو هفته یکبار به نقد و بررسی فیلم های سینمایی و مستند بپردازد که مراسم بعدی به مستند رمز و راز ملکه اختصاص خواهد یافت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>