سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ شهریور ۱۳۹۴ در ۱۱:۲۴ ق.ظ چاپ مطلب

آرشیو صداوسیما ۲۰۰ هزار حلقه نگاتیو تاریخی ارزشمند دارد/ شبکه مستند اولین میزبان آثار ارتقایافته

anbarlouee

مدیرکل آرشیو صداوسیما اعلام کرد شبکه مستند اولین میزبان آثار ارتقا یافته و با کیفیت خواهد بود.

مدیرکل آرشیو صداوسیما درباره وضعیت آرشیو عظیم رسانه ملی توضیح داد و اعلام کرد شبکه مستند اولین میزبان آثار ارتقا یافته و با کیفیت خواهد بود.

سوره سینما – سعید انبارلویی مدیر کل آرشیو صداوسیما در گفتگو با روابط عمومی شبکه مستند سیما، درباره این بخش از سازمان اظهار کرد: آرشیو صداوسیما، گنجینه ای با ارزش از فیلم های مستند و آثار دیگری چون فیلم و سریال است که این آثار از ۴۰، ۵۰ سال پیش قدمت دارند. به اقتضای زمان این آثار ۱۶ یا ۸ میلی متری، ویدئو بتاکم یا یوماتیک هستند.

وی افزود: این آثار به صورت روتین توسط صداوسیما آرشیو می شده است و امروز تکنولوژی روز دنیا این نوید را به ما می دهد که می توانیم فرآیند اصلاح این فیلم ها را انجام دهیم و آنها را به فرمت های امروزی همچون ۴K یا ۲K دربیاوریم. حتی تکنولوژی های گسترده تری در انتظار ما است که اکنون در مرحله تحقیقات است و هنوز تجاری نشده است.

مدیرکل آرشیو با اشاره به قدمت و ارزش بالای این آرشیو، تأکید کرد: ما از هشت ماه گذشته فرآیند اصلاح این آثار را آغاز کرده ایم. ۲۰۰ هزار حلقه نگاتیو و پزتیو شامل تصاویر باارزش تاریخی داریم که قدیمی ترین آنها مربوط به سفر فرنگ مظفرالدین شاه است. قدیمی ترین صدا نیز متعلق به مظفرالدین شاه است که درباره مشروطه صحبت می کند.

آغاز تبدیل فیلمهای آرشیوی به فرمت ۴k از سال ۹۴

انبارلویی یادآور شد: در سالهای گذشته حجم زیادی از فیلمهای باارزش ارتقای کیفی پیدا کرده اند. ما این آثار را حتما باید اسکن کنیم و ری استوریشن و اصلاح رنگ و تصویر روی آنها صورت بگیرد تا قابلیت پخش پیدا کنند. ضمن اینکه تجهیزات خوبی خریداری شده و در سال ۹۴ اولین تصاویر ۴k را از فیلمهای قدیمی استخراج کردیم. در سال گذشته نیز تصاویری از دفاع مقدس نه به شکل سابق در فرمت SD بلکه با استفاده از اصلاح تصاویر آرشیوی و در فرمت HD به یکی از تهیه کنندگان فیلمهای جشنواره فجر داده شد.

وی وظایف اداره کل آرشیو را بسیار سنگین ارزیابی و تصریح کرد: ما مقاطع تاریخی را طبقه بندی کرده ایم. تاریخ قبل از انقلاب تصاویر و موضوعات بسیار متنوعی دارد که از دهه ۴۰ آغاز می شوند. مقطع انقلاب اسلامی نیز که تصاویر مرتبط با آن تاکنون با کیفیت SD پخش می شده در حال تبدیل به کیفیت ۲K و ۴K است. با دستگاه هایی که ما سفارش داده ایم می توان امیدوار بود ظرف دو سال آینده همه فیلم ها اصلاح و ارتقا کیفی شده باشند.

شبکه مستند اولین میزبان استفاده از تصاویر ارتقایافته آرشیوی

مدیر کل آرشیو صداوسیما با اشاره به اینکه پروژه مشابهی در سال ۲۰۰۴ در اروپا ۴۰ هفته به طول انجامید، افزود: میزبان نخستین محصولاتی که فرآیند تدوین و استخراج آنها با تکنولوژی روز انجام شود، قطعا شبکه مستند خواهد بود و ما شبکه مستند را میزبان استفاده از این تصاویر می دانیم. اگر این اتفاق هرچه زودتر رخ بدهد، قطعا آثار فاخری برای این شبکه آماده پخش خواهد بود.

انبارلویی همچنین توضیحاتی درباره کنار گذاشته شدن استفاده از فیلم از دهه ۷۰ در رسانه ملی و روی آوردن به ویدئو از این دوره ارائه و اعلام کرد اکنون به این نتیجه رسیده اند با ارزش ترین عنصر آرشیوی هنوز حلقه های فیلم ساخت شرکتهای کداک و آکفا هستند که همواره قابلیت تبدیل به کیفیت بسیار بالاتر را دارند اما ویدئو فقط تا اندازه محدودی امکان ارتقا دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>