سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ شهریور ۱۳۹۴ در ۱:۲۷ ب.ظ چاپ مطلب

تا ایرانی نباشیم جهانی نمی‌شویم/ ماجرای دیدار مستندساز پیشکسوت با مقام معظم رهبری

aslani

محمدرضا اصلانی مستندساز پیشکسوت درباره تقدیر از گنجینه‌های این عرصه، وضعیت فعلی این ژانر و خاطره دیدار با مقام معظم رهبری سخن گفت.

محمدرضا اصلانی مستندساز پیشکسوت در آستانه برگزاری مراسم «میم مثل مستند» درباره تقدیر از گنجینه‌های این عرصه، وضعیت فعلی این ژانر و خاطره دیدار با مقام معظم رهبری سخن گفت.

سوره سینما – محمدرضا اصلانی مستندساز پیشکسوت در گفتگو با روابط عمومی شبکه مستند سیما، درباره تقدیر از گنجینه های مستند اظهار کرد: انسان هایی که به مرحله استادی می رسند، همواره خود را دانشجو می دانند. استقبال از سینمای مستند نیز نشانه فرهیختگی یک جامعه است. اگر در زمان قدیم کلام ایجاد کننده گنجینه های ادبی بود، اکنون سینما است که به رشد گنجینه ها منجر می شود. سینما، شاخصه و پرچم ملت ها است. شاخص ملت های صنعتی و رو به رشد نیز سینمای مستند است.

وی با اشاره به دیداری که سینماگران در اواخر دهه ۸۰ با مقام معظم رهبری داشته اند، ادامه داد: مقام معظم رهبری در یک جلسه دیداری با سینماگران داشتند و در این جلسه هر کدام از دوستان درباره نبود امکانات و یا مشکلاتشان مثل اکران نشدن یک فیلم و… حرف می زدند. اما من معتقد بودم ما باید از عالی ترین مقام مملکت یک استراتژی فرهنگی بخواهیم نه اینکه درباره مسائل پیش پا افتاده حرف بزنیم و صرفا به فکر معضلات خودمان باشیم.

این مستندساز تصریح کرد: من به این نکته اشاره کردم که مشکل اصلی ما در این مملکت نداشتن جهت در سینما است؛ به نحوی که در فیلمهای ما نشانی از فرهنگ نیست. ما این همه چهره داریم مثل مولوی و سعدی و حافظ اما جای پای اندیشه این افراد در آثار ما وجود ندارد. باید فکری به حال این موضوع کرد.

اصلانی یادآور شد: من اعتقاد داشتم باید با مقام معظم رهبری به عنوان یک مقام قدرت فرهنگی مواجه شده و با هدایت ایشان استراتژی فرهنگی طراحی کنیم و حرف هایمان را به گونه ای بزنیم که مخاطبان به ما اعتنا کنند. در آن دیدار چند بیت از بیدل هم خواندم. گرچه اصلا فکر نمی کردم باید حرف بزنم و هماهنگی قبلی با من نشده بود.

این مستندساز برجسته درباره سینمای مستند در سالهای پس از انقلاب بیان کرد: نسل جوان در دهه ۷۰ به بعد حرکت قدرتمندی را آغاز کرد و مستندهای خوبی بین سالهای ۷۵ تا ۸۵ ساخته شد و فیلمسازان درخشان و توانمندی را پیدا کردیم که نمی شود آنها را نادیده گرفت. در این مقطع هنرمندان در بخش فیلم و تئاتر توانستند اتفاقات تازه ای را رقم زد و سینمای بدنه از این جریان شکل جدی به خود گرفت. با این حال این روند در ۱۰ سال اخیر چندان رضایت بخش نبوده است.

کارگردان «جام حسنلو» متذکر شد: اکنون زمان آن رسیده است که یک وحدت ملی اتفاق بیفتد و شاهد پراکندگی و عدم هماهنگی جناح ها نباشیم، چون نداشتن اتحاد یک مملکت را به نابودی می کشاند. جناح ها باید در کنار هم باشند و نگاه متفاوتشان به معنای ضدیت با یکدیگر نباشد.

اصلانی همچنین تصریح کرد: اگر موضوعات مستندهایمان را دراماتیزه نکنیم در حافظه مردم باقی نمی ماند. همانطور که گزارش های خبری فراموش می شوند. اکنون جهان اطلاعات است و بنگاه های خبری در جنگ با یکدیگر هستند و خبر به عنوان یک کالای فرهنگی گران ترین کالای جهان است. اما فیلم مکانیزم فشرده اطلاعاتی نیست و باید گسترش پیدا کند، دراماتیزه شود و با مخاطب ارتباط برقرار کند. این از طریق تفسیر اطلاعات ممکن است.

وی با تأکید بر اینکه مستند باید مفسر مسائل باشد، در پایان یادآور شد: فکر میکنم سینمای آینده ما سینمای مستند است و داستانی راه به جایی نمی برد. از طرفی ما تا زمانی که ایرانی نباشیم، جهانی نیستیم و به رشد ملی نمی رسیم.

شبکه مستند سیما در مراسم «میم مثل مستند» ضمن رونمایی از آثار برجسته مستندسازان پیشکسوت از جمله ناصر تقوایی، خسرو سینایی، محمدرضا اصلانی، منوچهر طیاب، حسین ترابی و محمدعلی فارسی در دهه های ۴۰ تا ۶۰، از برخی از این هنرمندان تقدیر به عمل می آورد.

«میم مثل مستند» شب نکوداشت بزرگان و رونمایی از گنجینه های سینمای مستند ایران، ۱۶ شهریور توسط شبکه مستند سیما در مرکز همایش های صداوسیما برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>