سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ شهریور ۱۳۹۴ در ۳:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب

نگاهی طنز به جمع آوری خودرو در «خودروهای ماندگار» / ماجرای «چشم‌های رسواکننده»

khodro-farsoode

روایتی طنز از دیدگاه‌ مردم درباره جمع‌آوری خودروهای فرسوده در «خودروهای ماندگار» از جمله مستندهای شبکه مستند در روز چهارشنبه ۱۸ شهریور است.

روایتی طنز از دیدگاه‌ مردم درباره جمع‌آوری خودروهای فرسوده در «خودروهای ماندگار» از جمله مستندهای شبکه مستند در روز چهارشنبه ۱۸ شهریور است.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، «خودروهای ماندگار» مستندی است که برای پخش در ساعت ۲۱ در نظر گرفته شده است.

این فیلم مستند با نگاهی طنز به دیدگاه‌های مختلف مردم در ارتباط با اتوموبیل و طرح جمع‌آوری خودروهای فرسوده می‌پردازد. اتوموبیل وسیله‌ای برای جابجایی انسان و البته سفر است. اما این کارکرد به ظاهر ساده، در گذر زمان تغییر شکل داده و نقش اتوموبیل برای مردم جدی‌تر شده است. تا جایی که به آن به عنوان عضوی از خانواده و یا اتاق متحرکی از یک خانه نگاه می‌شود.

برخی عوامل این فیلم ۳۰ دقیقه ای عبارتند از تصویر، تحقیق و کارگردان: محمدعلی صفورا. دستیار کارگردان: آزاده سعید بسطامی. تدوین: فرهاد علیزاده، محمدعلی صفورا. گوینده متن: مرتضی احمدی. تهیه‌کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

مستند «چشم های رسوا کننده» به کارگردانی حسین مدحت ساعت ۲۳ روی آنتن می رود.

این مستند به موضوع کشته شدن تصویربردار شبکه پنج اسپانیا توسط امریکایی ها در جنگ عراق و همچنین به «حمید بهمنی» می پردازد. حمید بهمنی، تصویربردار صدا و سیما که برای پوشش خبری حمله امریکا به عراق به شهر بصره رفته بود بر اثر استفاده امریکائیان از اورانیوم ضعیف شده، در جنگ عراق، بینایی خود را از دست داد. او همچون مردم عراق و گروه های رسانه ای قربانی این جنگ بود.

«چشم های رسوا کننده» نشان می دهد که چطور دولت ها هیچ اقدامی برای محاکمه و احقاق حقوق این افراد بی‏گناه انجام نداده اند. داستان فیلم توسط خبرنگاری به نام مایکل بازگو می شود که وی در سفر به فلسطین اشغالی می نویسد: «در اسرائیل پهباد حزب الله را دیدم که در آسمان اسرائیل جولان می زد، مردمان اسرائیلی از ترس فرار می کردند؛ آنجا بود که فهمیدم اسرائیل اتم دارد ولی ایمان ندارد؛ ایران سلاح اتمی ندارد ولی مردمانش ایمان قوی دارند؛ پس اتم را در قلب تک تک ایرانیان یافتم».

پای بندی به وطن و نداشتن ترس و واهمه ای از غرب محوریت اصلی این مستند است که در چهار کشور ایران، اسپانیا، عراق و لبنان تصویربرداری شده است و به مدت ۴۱ دقیقه پخش می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>