سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ شهریور ۱۳۹۴ در ۹:۱۴ ق.ظ چاپ مطلب

ابراهیم فروزش به شبکه مستند می‌آید/ پخش «خون است دلم برای ایران» درباره منوچهر ستوده

foroozeh-sotodeh

شبکه مستند شنبه ۲۱ شهریور «چشمان بیدار» ساخته ابراهیم فروزش و «خون است دلم برای ایران» درباره منوچهر ستوده را برای پخش در نظر گرفته است.

شبکه مستند سیما برای شنبه ۲۱ شهریور پخش ۷ مستند از جمله «چشمان بیدار» ساخته ابراهیم فروزش با موضوع فعالیت های نفتی در عسلویه و «خون است دلم برای ایران» درباره منوچهر ستوده پژوهشگر ایران‌شناس را برای پخش در نظر گرفته است.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، شنبه ۲۱ شهریور ساعت ۱۶ قسمت پنجم از مجموعه «اسرار تمدن های باستان» روی آنتن می رود.

این مجموعه به پنج تمدن بزرگ چین، مصر، یونان، اینکا و هندوستان می‌پردازد و مخاطب در آن با بهترین دانشمندان باستان شناسی همراه می شود تا پرده از راز این سازه های عظیم باستانی بردارد.

قسمت چهارم مجموعه «ایرانگرد» ساعت ۱۸ روی آنتن می رود. این مجموعه دیدنی با کارگردانی، تهیه کنندگی و روایت جواد قارایی تولید شده است. تصاویر چشم نواز از ایران، به ویژه مناطقی کمتر دیده شده به همراه توصیه هایی بسیار خوب برای طبیعت گردی از بخش های این برنامه است.

«ایرانگرد» به مدت ۵۰ دقیقه ساعت ۱۸ شنبه ۲۱ شهریور روی آنتن شبکه مستند می رود

ساعت ۱۹ قسمت ۱۳ از مجموعه «جهانشهری ها» روی آنتن می رود؛ مستندی که در خارج از کشور تولید شده و به معرفی مسلمانان چند ملیتی و فراملیتی می پردازد که هویت های فرهنگی و ملی متکثر و گاه ترکیبی دارند و در نقاط مختلفی از جهان زندگی کرده اند، اما همچنان هویت اسلامی بارزی داشته و در جامعه پیرامون خود مسلمانان  فعالی هستند

ساعت ۲۱ روز ۲۱ شهریور قسمت ۲۱ «بزرگان فوتبال» روی آنتن می رود. مجموعه ای که به مهارتها، گل های حساس و اتفاقات مهم بازیگری بازیکنان بزرگ فوتبال جهان در جام جهانی، لیگ فهرمانان و… می پردازد. در حین پخش فیلم هر بازیکن نیز مصاحبه های کوتاهی از هم تیمی ها، مربیان و دوستان آن ها پخش می شود.

مجموعه «سیمرغ» شنبه ۲۱ شهریور، ساعت ۲۱:۳۰ مستند «چشمان بیدار» ساخته ابراهیم فروزش با موضوع فعالیت های نفتی در عسلویه و جنوب ایران را برای پخش در نظر گرفته است.

در مستند«چشمان بیدار» علاوه بر اینکه به مسئله چگونگی اکتشاف نفت و گاز، تاثیر نیروی انسانی و دشواری های آن پرداخته می شود،  تاثیرات گاز بر مسایل زیست محیطی و صنعتی نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

این مستند به بررسی تاثیراتی می پردازد که وجود منابع نفت و گاز بر زندگی و معیشت ساکنان منطقه می گذارد. وضعیت علمی و فنی که با استفاده از پژوهش در کشور در زمینه کشف و استخراج نفت و گاز در کشور به وجود آمده و به استفاده از توانمندی های مهندسان ایرانی شده است، در این مجموعه مستند مورد دقت نظر قرار می گیرد.

همچنین در «چشمان بیدار» ساخته سال ۸۲ شرایط فعالیت در میدان گازی عسلویه به عنوان بزرگترین مرکز استخراج گاز منطقه و نیروگاه برق نکا به عنوان یکی از بزرگترین محل های تولید انرژی در کشور بررسی می شود.

قسمت چهارم مجموعه پرطرفدار «استارت» نیز ساعت ۲۲ روی آنتن می رود و «خون است دلم برای ایران» آخرین مستند روز شنبه ۲۱ شهریور در ساعت ۲۳ است.

موضوع این اثر ۶۰ دقیقه‌ای به کارگردانی سید جواد میرهاشمی و تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شخصیت «منوچهر ستوده»، یکی از شاگردان بدیع‌الزمان فروزانفر از استاد معاصر زبان و ادبیات فارسی است.

ستوده در زمان ساخت فیلم، پیرمردی ۹۵ ساله است که دو سال قبل نیز به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار کشور انتخاب شده است.

او به واسطه مدیریت پدرش، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدارس آمریکایی ایران می‌گذراند. ۷۰ سال پیش مدرک دکترای ادبیات خود را از دانشسرای عالی آن زمان گرفته و به عنوان استاد دانشگاه تهران مشغول به کار می‌شود. به واسطه کتاب‌های بسیاری که درباره تاریخ، جغرافیا و فرهنگ ایرانی نوشته از او به عنوان پژوهشگر ایران‌شناس نیز یاد می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>