سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ شهریور ۱۳۹۴ در ۲:۲۴ ب.ظ چاپ مطلب

ستاره مکتب اصفهان در چهارمین شب آواز ایرانی می‌خواند

mohamadtaghi-saeedi

استاد محمدتقی سعیدی مدرس و خواننده مکتب آوازی اصفهان در چهارمین شب آواز ایرانی به اجرای آواز می‌پردازد.

استاد محمدتقی سعیدی مدرس و خواننده مکتب آوازی اصفهان در چهارمین شب آواز ایرانی به اجرای آواز می‌پردازد.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی مرکز موسیقی، چهارمین شب آواز ایرانی شنبه ۲۸ شهریورماه با حضور اساتید، هنرجویان و علاقه‌مندان آواز و موسیقی ایرانی از ساعت ۱۸ در سالن سوره حوزه هنری برگزرا می‌شود که در یکی از مهم‌ترین بخش‌های چهارمین نشست ماهانه شب آواز ایرانی؛ استاد محمدتقی سعیدی مدرس و خواننده مکتب آوازی اصفهان به اجرای آواز می‌پردازد. آواز این هنرمند پیشکسوت را استاد شهرام میرجلالی، نوازنده شناخته‌شده تار همراهی می‌کند.

استاد محمدتقی سعیدی ولاشانی ۶۳ ساله، به جز آواز تبحری هم در نواختن سه‌تار، تار و تنبک دارد. ایشان در هنر خوانندگی تحت تعلیم استادان تاج اصفهانی و مرحوم میرزا علی آقا ترکیان نیم‌تاج اصفهانی قرار داشته است. جناب سعیدی فعالیتش را از سن ۸ سالگی نزد پدرش عباس‌علی سعیدی ولاشانی که خود از خوانندگان مکتب اصفهان بود با شرکت در مراسم تعزیه که اصطلاحاً به آن بچه‌خوان می‌گویند آغاز کرد و از همان کودکی مورد تشویق پدرش و اساتید تعزیه من‌جمله مرحوم میرزاعلی آقا نیم‌تاج اصفهانی قرار گرفت. مرحوم نیم‌تاج وی را از ۱۲ سالگی تحت تعلیم قرار داد و برای آموختن دستگاه‌های موسیقی و ردیف به ایشان همت گماشت. سال ۱۳۵۱ روزنه‌ای از افق دنیای واقعی موسیقی ایرانی به رویش گشوده شد و با اعلام رادیو تلویزیون مرکز اصفهان جهت پذیرش هنرجو به این سازمان مراجعه و برای اولین بار زنده یاد تاج اصفهانی را زیارت کرد و مورد پذیرش ایشان واقع شد.

سپس در مرکز فرهنگی بیشه اصفهان مشغول فراگرفتن ردیف شد و تا سال وفات آن استاد (آذر ماه ۱۳۶۰) در خدمت ایشان مشغول به یادگیری هنر و اخلاق بود. دیگر اتفاق بزرگ در سال ۱۳۵۳ برای جناب سعیدی رخ داد و آن هم شرفیاب شدن به هنرمند یگانه و نامی زنده‌یاد استاد حسن کسائی بود که زندگی هنری او را تحت تاثیر قرار داد و با سبک خوانندگی مکتب اصفهان بیش از پیش آشنا شد. از اوایل انقلاب نیز در نزد همین استاد بزرگوار به فراگیری سه‌تار مشغول شد. استاد سعیدی از سال ۱۳۵۴ همکاری خود را با رادیو و تلویزیون آغاز کرد و با اساتید بزرگی چون زنده‌یادان جلیل شهناز، احمد عبادی و حبیب‌الله بدیعی در تهران و استاد نعمت‌الله ستوده (نوازنده و سازنده تار و سه تار) در اصفهان برنامه‌های مختلفی اجرا کرد که هم اکنون نسخه‌های ضبط‌شده آن به یادگار مانده است.

سال ۱۳۶۹ در خدمت دو استاد بزرگ، زنده‌یادان حسن کسائی و جلیل شهناز سفری به چند کشور اروپایی داشت و ضمن اجرای چند برنامه به خصوص در رادیو، فعالیت‌هایی را در عرصه تدریس آواز آغاز کرد که تاکنون کم و بیش ادامه دارد . این استاد عزیز و گرانقدر یکی از نام آوران و از افتخارات ولاشان و تعزیه ولاشان و اصفهان است و ضمن فعالیت در انجمن تعزیه اصفهان، در سوگواره‌های تعزیه از ایشان به عنوان داور بهره می‌برند.

در برنامه شب آواز ایرانی که با هدف تجلیل از پیشکسوتان و معرفی چهره‌های جدید شکل گرفته قسمت‌های دیگری نیز از سوی مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری تدارک دیده شده‌است. اخبار تکمیلی در وب سایت مرکز موسیقی حوزه هنری به نشانی www.musicenter.ir به اطلاع عموم می‌رسد. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های ۸۸۸۹۷۵۴۶ و ۸۸۸۹۵۵۴۶ تماس حاصل فرمایند.

چهارمین شب آواز ایرانی شنبه ۲۸ تیر ماه ساعت ۱۸ در سالن سوره حوزه هنری واقع در انتهای خیابان سمیه نرسیده به حافظ برگزار می‌شود. ورود به این برنامه برای تمام علاقه‌مندان آزاد است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>