سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ شهریور ۱۳۹۴ در ۱:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب

روایت «دوربین مستند» از حضور دانشجویان خارجی در ایران

daneshjoo-khareji

مستند «قند پارسی» از مجموعه «دوربین مستند» سراغ دانشجویانی از ۳۷ کشور جهان رفته که یک ماه مهمان ایران بوده اند.

مستند «قند پارسی» از مجموعه «دوربین مستند» با اجرای مهسا مرتضوی سراغ دانشجویانی از ۳۷ کشور جهان رفته که یک ماه مهمان ایران بوده اند.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، سعید رسولی مستندساز درباره قسمت جدید از مجموعه «دوربین مستند» اظهار کرد: هر ساله دانشجویانی از ۳۷ کشور دنیا که در رشته های ادبیات شرق، زبانشناسی و ایرانشناسی تحصیل می کنند، توسط بنیاد سعدی به ایران دعوت می شوند. ما پنجاهمین دوره این سفرها را در مستندی با نام «قند پارسی» به تصویر کشیدیم.

وی افزود: این دانشجویان با حضور در ایران با سنت های ایرانی آشنا می شوند و زبان فارسی را در کنار مردم استفاده می کنند. گاهی حضور این افراد در کشور ما، باعث می شود آنها گرایش رشته شان را از شرق شناسی به ایران شناسی تغییر بدهند.

تهیه کننده «دوربین مستند» یادآور شد: این دانشجویان بیش از یک ماه در ایران حضور دارند و بیش از ۵۰ درصد زمانشان در کلاس هایی مربوط به موسیقی و زبان و فرهنگ ایرانی می گذرد. بخش دیگر زمان آنها نیز به گشت و گذار در ایران سپری می شود و ما این لحظات را در «قند پارسی» پوشش تصویری دادیم.

رسولی تأکید کرد: ما در فواصل مختلف در کاخ سعدآباد و دانشگاه شهید بهشتی که میزبان این دانشجویان بود، کنار آنها بودیم و با چند نفرشان از جمله چند دانشجوی اوکراینی، ایتالیایی و هندی گفتگو کردیم.

وی در پایان بیان کرد: نکته جالب برای ما حین ساخت این قسمت از «دوربین مستند» این بود که اغلب این دانشجویان با قرار گرفتن در این موقعیت علاقمند به زندگی و کار در ایران شده بودند.

عوامل این مجموعه عبارتند از تهیه کننده: سعید رسولی، کارگردان: حنیف شهپر راد، مجری: مهسا مرتضوی، تصویربردار: مهدی مولایی، دستیار تصویر: مهدی مشتاق، تدوین: صالح بهشتی.

«قند پارسی» در قالب مجموعه «دوربین مستند» ساعت ۱۳:۴۵ امروز دوشنبه ۲۳ شهریور روی آنتن می رود و بازپخش آن سه شنبه ۲۴ شهریور ساعت ۱۳:۲۰ خواهد بود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>