سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ شهریور ۱۳۹۴ در ۳:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب

با گویندگی ثریا قاسمی / تکمیل مستند مرتضی آوینی با «اسماعیل به روایت‌ هاجر»

esmaeil-hajar

«اسماعیل به روایت هاجر» سراغ چهار بانویی رفته است که شهید مرتضی آوینی ۲۲ سال پیش با آنها گفتگو کرده است.

«اسماعیل به روایت هاجر» سراغ چهار بانویی رفته است که شهید مرتضی آوینی ۲۲ سال پیش با آنها گفتگو کرده است.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی شبکه مستند، یکی از مستندهای شبکه مستند سیما در هفته دفاع مقدس، «اسماعیل به روایت‌ هاجر» است که به تهیه کنندگی ناهید دل آگاه تولید شده و محمدحسین کشاورز نویسنده و کارگردان این اثر است.

این مستند آنچه بر خرمشهر گذشت را از زاویه نگاه بانوانی که در آنجا حضور داشتند، روایت می کند.

حدود ۲ سال برای ساخت این مستند تحقیق شده و عوامل سراغ زنانی رفته اند که ۷۵ روز در خرمشهر مقاومت کرده اند.

زنانی ساکن در آبادان، خرمشهر و حومه آن که این مستند روایتگر مشاهداتشان است. آن هم در زمانی که در آن مکان نه زندگی وجود داشت و نه عکاس و خبرنگار، ولی آن‌ها به واسطه عزیزانشان ماندند و مقاومت کردند.

مرتضی آوینی یک سال قبل از شهادتش در سال ۱۳۷۱، مصاحبه‌ای را با همین بانوان انجام داده است که به دلیل شهادت او، تصاویر آن مصاحبه هیچوقت پخش و دیده نشد. کارگردان «اسماعیل به روایت‌ هاجر» در تحقیقات خود تصاویر این مصاحبه را پیدا کرده و با فاصله زمانی ۲۲ ساله به سراغ همان بانوان رفته است.

شنیدن سخنان چهار بانو پس از این بازه زمانی، جزئی از ساختار و جذابیت های این مستند ترکیبی است که در آن از گفتگو، فضاهای تجربی و جریان سیال ذهن در روایت استفاده شده است.

ثریا قاسمی‌ گوینده «اسماعیل به روایت‌ هاجر» است مالک سراج نیز به عنوان راوی، بازیگر در این مستند حضور دارد. بتول کازرونی، کبری عارف‌زاده، سکینه حورثی و صفیه مقینمی‌ نیز راویان شفاهی خاطرات هستند.

سینا گنجوی، مهدی رشوند و محمد خلفی تصویربرداران این مستند هستند، صدابردار مسیح سراج و تدوینگر محمدحسین کشاورز است.

«اسماعیل به روایت‌ هاجر» سه شنبه ۳۱ شهریور در نخستین روز هفته دفاع مقدس ساعت ۱۷ به مدت ۶۰ دقیقه از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>