سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ اسفند ۱۳۹۱ در ۲:۲۹ ب.ظ چاپ مطلب
در حوزه هنری/

نشست رسانه‌ای مسابقه شناسایی استعدادهای تازه برگزار شد

shenasayee-estedad

سوره سینما – مهر نوشت: نشست رسانه‌ای نخستین مسابقه شناسایی استعدادهای تازه صبح امروز ۱۳ اسفند ماه با حضور رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حسن دولت آبادی مدیر دفتر کودک و نوجوان حوزه هنری و دبیر این مسابقه در تالار اندیشه برگزار شد. در ابتدای این جلسه رحمت امینی عنوان کرد: […]

سوره سینما – مهر نوشت: نشست رسانه‌ای نخستین مسابقه شناسایی استعدادهای تازه صبح امروز ۱۳ اسفند ماه با حضور رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حسن دولت آبادی مدیر دفتر کودک و نوجوان حوزه هنری و دبیر این مسابقه در تالار اندیشه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رحمت امینی عنوان کرد: از همان اولین روزهایی که من مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری را بر عهده گرفتم تئاتر کودک به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های ما مطرح شد. بنابراین در طول این مدت تلاش کردیم حوزه هنری را به نهادی قابل اعتما برای کودکان تبدیل کنیم. با وجود مضیقه‌های مالی طی چند ماه گذشته ما توانستیم با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنیم.

وی ادامه داد: در تالارهای مختلف حوزه هنری صبح‌ها ویژه دانش‌آموزان مدارس نمایش هایی اجرا می شود که با استقبال مخاطبان کودک و نوجوان روبه‌رو شده است تا جایی که طی برنامه‌ریزی‌هایی قرارست این نمایش‌ها را در مدارس نیز اجرا کنیم. حسن این اتفاق در این است که تئاتر کودک و نوجوان هم می تواند بدون احتیاج به سالن‌های تئاتری و امکانات ویژه روی صحنه برود.

امینی افزود: در بخش نظری هم به تئاتر کودک توجه ویژه‌ای شده است. همچنین کارگاه‌های تولید تئاتر کودک نیز قرارست از سال آینده برگزار شود و امیدواریم که در مسیر آموزش بتوانیم گام‌های بلندی برداریم. قرارست از سال آینده بخش کودک و نوجوان جشنواره تئاتر ماه نیز به صورت مستقل برگزار شود. تئاتر کودک یکی از مهمترین عناصر توسعه‌بخش تئاتر است. با اشاعه و ترویج فعالیت‌های تئاتر کودک هم می‌توانیم به تربیت هنرمند و هم تماشاگر تئاتر بپردازیم.

وی متذکر شد: مسابقه “شناسایی استعدادهای تازه” ویژه افرادی است که تا به حال نمایشنامه‌ای ویژه کودک و نوجوان چاپ نکرده‌اند بنابراین سن افراد در حضورشان در این مسابقه نقشی ندارد. نکته مهم این است که استعدادهای تئاتری در زمینه کودک و نوجوان تا به حال بروز نکرده‌اند، در این جشنواره شکوفا شوند. بخشی از تولیدات این مسابقه در جشنواره سال آینده تئاتر ماه نیز اجرا خواهند شد.

در ادامه این نشست رسانه ای حسن‌دولت آبادی دبیر این مسابقه نمایشنامه نویسی عنوان کرد: معتقدم که هر هزینه‌ای در حوزه کودک و نوجوان بکنیم عین پس‌انداز است بنابراین هیچ راهی غیر از اینکه کودک را جدی بگیریم وجود ندارد. امروز یکی از دغدغه‌های جامعه و والدین نوع تربیت است. واقعیت این است که ما با تناقض تربیتی مواجهیم. شیوه های تربیتی که از بیرون می آیند جامعه سنتی و تربیت سنتی ما را دچار تناقض کرده‌اند. بنابراین با دید روانشناسانه بای به تربیت کودک نگاه کرد. اگر به این مسائل توجه نکنیم نارسایی های اجتماعی افزایش می یابد.

وی توضیح داد: ایجاد فرصت برای جوانان از اهداف اصلی دفتر تئاتر کودک و نوجوان است. تئاتر کودک و نوجوان تئاتر بی‌تنشی است چون عرصه تعلیم و آموزش را پیگیری می کند. تمام اجراهای ما اجراهای دانش‌آموزی است و هنوز برای بزرگسالان اجرا نداشته‌ایم اما خوشبختانه استقبال خوب بوده است.

دولت‌آبادی افزود: رعایت نکات آموزشی و تربیتی برای کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است بنابراین به کیفیت آثار اهمیت بسیاری می دهم. مسابقه نمایشنامه نویسی کودک یک ویژگی خاص و استثنایی دارد. در این مسابقه سه اثر انتخاب و برگزیده می شوند و در نهایت در انتشارات سوره مهر به چاپ می رسند اما اتفاق مهم این است که ۱۰ نفر از برگزیدگان انتخاب و به مدت یکسال در اختیار نمایشنامه نویسان معتبر برای آموزش قرار می گیرند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: این اتفاق باعث می شود ما با شیوه های مختلف بتوانیم تعدادی نمایشنامه نویس را آموزش دهیم. ما اگر بتوانیم در طول این مدت حتی یک نمایشنامه نویس را هم به جامعه تئاتری ارائه کنیم موفق بوده‌ایم. نسل جدید نمایشنامه نویسان ما باید خودشان را اثبات کنند. قرار است به زودی باشگاه تئاتر کودک و نوجوان راه‌اندازی می شود تا کودکان به همراه خانواده هایشان بتوانند از نمایش ها دیدن کنند.

مهلت ارسال آثار به نخستین مسابقه شناسایی استعدادهای تازه تا ۱۵ فروردین ماه خواه بودو نتایج ۳۰ خرداد ماه اعلام می شود.