سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ مهر ۱۳۹۴ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در آستانه افتتاح نمایشگاه «آسمان حسین(ع)»؛

آثار قدیریان در بمباران تصاویر رنگارنگ دنیای غرب، ما را به تامل فرامی‌خواند

bahrani

شهریار بحرانی گفت: ماه محرم فرصت مغتنمی است که منظر شیعه را نسبت به ارزش‌ها و ماجراهای بزرگ تشیع با یک بازنگری مواجه کنیم؛ نقاشی‌های قدیریان ما را به این امر دعوت می‌کند.

شهریار بحرانی، کارگردان سینما درباره نمایشگاه «آسمان حسین(ع)»، نقاشی‌های عاشورایی عبدالحمید قدیریان، گفت: ماه محرم فرصت مغتنمی است که منظر شیعه را نسبت به ارزش‌ها و ماجراهای بزرگ تشیع با یک بازنگری مواجه کنیم؛ نقاشی‌های قدیریان ما را به این امر دعوت می‌کند.

به گزارش سوره سینما به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، عبدالحمید قدیریان از پیش‌کسوتان هنر انقلاب اسلامی و هنرمندان شناخته‌شده حوزه هنری است. او هم‌اکنون مشغول آماده سازی نمایشگاهش با عنوان «آسمان حسین(ع)» و برگزاری آن در خانه هنرمندان است. آثار این نمایشگاه حدود ۲ ماه کار فشرده برده و شامل جدیدترین نقاشی‌های قدیریان با موضوع عاشورا است. او برای انجام این پروژه سنگین اهداف ویژه‌ای را دنبال می‌کند و برای این اهداف همه توان اجرایی و هنری خود را مصروف داشته است. ضمن اینکه برای انجام این پروژه هنری هیچ پشتیبان مالی پیش‌قدم نشده و قدیریان همه این کار را با هدف جهاد در عرصه فرهنگ، با هزینه شخصی که نشان از بر دغدغه‌های شخصی او دارد به انجام رسانده است. مجموعه نقاشی‌های عاشورایی «آسمان حسین(ع)» از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه روی دیوارهای گالری زمستان خانه هنرمندان به نمایش درمی‌آید. در ادامه گفت‌وگوی پایگاه خبری حوزه هنری با شهریار بحرانی کارگردان سینما که پیشتر آثار این نمایشگاه را دیده است، درباره برگزاری «آسمان حسین(ع)» آمده است:

شهریار بحرانی کارگردان فیلم «ملک سلیمان» در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، در رابطه با نمایشگاه «آسمان حسین(ع)» مجموعه آثار عبدالحمید قدیریان، اظهار کرد: افتخار داشتم که آثار ایشان را در محضر خودش از نزدیک ببینم، حرکتی که آقای قدیریان راه انداختند کار استثنایی و فوق‌العاده‌‌ای است.

وی افزود: تا به امروز نمونه چنین کاری را نداشتیم که در زمینه نقاشی، یک نقاش موضوع مذهبی و دینی را در این وسعت و عمق معنایی انتخاب کند و از زوایای مختلف، آن واقعه را به تصویر بکشد.

بحرانی ادامه داد: رخ نمودن وجه آسمانی ماجرای عاشورا یکی از ویژگی‌های برجسته و مهم کار آقای قدیریان در آثارش است. ایشان با توجه به اصل واقعه، پا را از موضوعاتی که در مداحی‌ها و روضه‌ها بر آن‌ها تکیه داریم، فراتر گذاشتند و به عمق معرفتی بالاتری پرداختند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر آقای قدیریان در این آثار آن ارتباطی را که ماجرای عاشورا از نظر معنایی با معارف و ارزش‌های الهی دارد، به تصویر کشیده است.

کارگردان فیلم «ملک سلیمان» با اشاره به یکی از آثار قدیریان با عنوان حضرت‌ابالفضل(ع) گفت: آقای قدیریان در یکی از نقاشی‌های خود، حضرت ابالفضل(ع) را در لحظه‌ای روایت می‌کند که زمانی ایشان به علقمه رسیدند، در آنجا با نوری از حضرت فاطمه(س) مواجه شدند. یا مثلا صحنه‌های مختلفی از واقعه عاشورا را به تصویر کشیدند که شهدای کربلا در زیر آسمان وسیع و بزرگ و تحت نظاره ملائک و اولیای خداوند قرار دارند. این منظرها، باعث می‌شود دید ما نسبت به واقعه عاشورا قوی‌ و محکم‌تر شود.

این کارگردان سینما گفت: با توجه به اینکه در دنیای امروز، مردم تحت تاثیر رگباری از تصاویر، اطلاعات و دنیای رنگارنگی که غرب برای کشورهای اسلامی ایجاد کرده است، قرار دارند. در این هیاهوی بزرگ و نامعلوم، ماه محرم فرصت مغتنمی است که منظر شیعه را نسبت به ارزش‌ها و ماجراهای بزرگ تشیع با یک بازنگری مواجه کنیم و تصاوبر صحیح را به مخاطبان عرضه کنیم تا این تصاویر عظیم و مهم در ذهن‌ها ماندگار شوند.

وی در پایان گفت: همه هنرمندان باید تلاش کنند تا هنری را پیش ببرند که مرتفع، والا و آسمانی باشد، همان‌گونه که آقای قدیریان این راه را پیش گرفتند و برای دیگران باز کردند، البته این کار هم با فداکاری میسر است. ما نباید هیچ‌وقت انتظار داشته باشیم که مسئولان با بخش‌نامه و بودجه و امکانات مختلف راه را برای ما باز کنند، بلکه هنرمند باید خودش وارد میدان شود و برای نصرت امام‌ زمان(عج) تلاش کند و نفس خودش را کنار بگذارد و همان‌گونه که خداوند وعده کرده‌اند به آنان کمک می‌کند.

نمایشگاه نقاشی‌های عاشورایی عبدالحمید قدیریان با عنوان «آسمان حسین(ع)» روز جمعه ۲۴ مهر از ساعت ۱۷ تا ۲۰ با حضور هنرمندان شناخته‌شده کشور گشایش خواهد یافت و تا ۳۰ مهرماه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد. این نمایشگاه در گالری زمستان خانه هنرمندان، واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر برپا می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>