سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ آبان ۱۳۹۴ در ۱۱:۲۹ ق.ظ چاپ مطلب

نگاهی به مهم‌ترین رقبای فیلم سینمایی «محمد رسول‌ الله(ص)» در اسکار ۲۰۱۶

oscars1

با پایان یافتن مهلت ارسال فیلم‌های خارجی زبان به آکادمی علوم و هنرهای فیلمسازی آمریکا، مهم‌ترین نمایندگان کشورها در اسکار امسال مرور می‌شود.

به گزارش سوره سینما، امسال ۸۱ کشور خواهان شرکت در اسکار ۸۸ ام هستند. در میان آنها هنوز کشورهایی مثل پاراگوئه یافت می شوند که برای نخستین بار نماینده ای به اسکار می فرستند. نگاهی انداخته‌ایم به مهم‌ترین فیلم‌های ارسالی کشورهای جهان بعلاوه فیلم سیاسی یک رژیم غیر رسمی اما اشغالگر برای این دوره اسکار:

۱- آرمان شهر
محصول: افغانستان
زبان: فارسی دری
کارگردان: حسن ناظر
نویسنده: امیر آقایی
بازیگران: هانا اسپریت، همایون ارشادی و…
خلاصه داستان: سه داستان که حول جانان می چرخند. زنی افغان که برای لقاح مصنوعی به انگلستان می رود.

سایه روشن: یکی از فیلم های فارسی زبان این دوره اسکار که همکاری مهم افغان‌ها با چهره های سینمای ایران و جهان را نشان می‌دهد. فیلمنامه امیر آقایی و بازی همایون ارشادی در کنار چهره‌ای مثل هانا اسپریت، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای بریتانیایی و البته حضور چهره‌هایی از کشورهایی نظیر هند، فرانسه، اسکاتلند، کانادا و اوگانادا «آرمان شهر» را تبدیل به یکی از بین‌المللی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای همسایه شرقی‌مان می‌کند.

البته این فیلم محصول کمپانی ورلد فیلم پروداکشن است. شرکتی ایرانی- انگلیسی که دفتر تهرانش در همین میدان هفت تیر خودمان است. افغانستان سال گذشته فیلم تحسین شده بخش قابل توجهی از سینماگران ایرانی، «چند متر مکعب عشق» را به عنوان نماینده‌اش به آکادمی فرستاد.

۲- کلن
محصول: آرژانتین
زبان: اسپانیایی
کارگردان: پابلو تراپرو
نویسنده: پابلو تراپرو
بازیگران: گیرمو فرانسلا، پیتر لانزینی و لی لی پوپوویچ
خلاصه داستان: در دهه ۸۰، خانواده پاچیو ۴ نفر را در بوینس آیرس می دزدند که از این بین سه نفر کشته می شوند.

سایه روشن: پر فروش ترین فیلم سینمای آرژانتین، بعد از اثر تحسین شده سال گذشته این کشور، «داستان های وحشی» به اسکار امسال آمده است. در نتیجه توقع از آن بسیار بالا است. آرژانتین یکی از کشورهایی است که سال گذشته نماینده اش به جمع نامزدهای نهایی هم راه پیدا کرد. این کشور تا کنون هفت بار نامزد اسکار شده که از این بین سهم آنها دو مجسمه طلایی بوده است. از میان آثار تراپرو هم تا پیش از «کلن» دو فیلم ارسال شده بود که نتوانسته بودند به جمع نامزدهای نهایی راه پیدا کنند. اما داستان برای فیلم سوم کمی متفاوت تر است. این فیلم در جشنواره ونیز به شدت مورد تحسین واقع شده و شیر نقره ای را هم برده است.

۳- باشگاه

محصول: شیلی
زبان: اسپانیایی
کارگردان: پابلو لاراین
نویسنده: گیرمو کالدرون، دنیل ویالوبوس و پابلو لاراین
بازیگران: روبرتو فاریاس، آنتونیا زگرس، آلفردو کاسترو و…
خلاصه داستان: چهار کشیش بازنشته کاتولیک با کوهی از گناهان پشت سر گذاشته به خانه‌ای در سواحل شیلی می‌روند. اما مرد پنجمی به جمع آنها می پیوندد و آن‌ها را دوباره با گذشته فراموش شده شان رو به رو می‌کند.

سایه روشن: کشور شیلی فقط یک بار با فیلم «نه» ساخته همین پابلو لاراین در سال ۲۰۱۲ توانسته نامزد اسکار بشود و که در آن دوره «عشق» میشاییل هانکه که برنده مطلق بود. حالا برای دومین بار این کشور اثری از لاراین را راهی اسکار می کند تا شاید باز هم نامزد بخش اصلی بشود. «باشگاه» امسال در جشنواره بین المللی فیلم برلین شرکت کرد و توانست خرس نقره ای جایزه بزرگ هیئت ژوری را دریافت کند. جایزه ای که در دوره قبل به فیلم «هتل بزرگ بوداپست» رسیده بود و تاکنون فیلم هایی مثل «اسب تورین» از مجارستان، «آفساید» ساخته جعفر پناهی از ایران، «رویای آریزونا» از آمریکا و… هم برندگان آن بوده اند. باید دید با توجه به استقبال جشنواره های اروپایی از «باشگاه» این فیلم می تواند نظر اعضای آکادمی را هم به خود جلب کند یا خیر.

۴- موستانگ

محصول: فرانسه
زبان: ترکی
کارگردان: دنیز گمزه ارگوون
نویسنده: دنیز گمزه ارگوون و آلیس وینکور
بازیگران: گونش سنسوی، دوغا دوغوشلو، الیت ایشکان و…
خلاصه داستان: «موستانگ» روایت گر داستان ۵ دختر یتیم است که در روستایی با فضایی بسته واقع در کشور ترکیه زندگی می‌کنند.

سایه روشن: این اثر عملاً یک فیلم ترکیه‌ای است اما از آنجایی که تهیه‌کننده فرانسوی هم دارد می‌تواند به عنوان نامزد این کشور راهی اسکار شود. شاید فرانسه تنها کشوری باشد که بتواند در برابر افتخارات ایتالیا در اروپا قد علم کند. آن‌ها خود را صاحبان سینما می‌دانند ۳۶ بار نامزد اسکار شده‌اند و نه بار جایزه را برده‌اند. اولین اسکار آن‌ها هم مثل ایتالیایی‌ها به قبل از تاسیس بخش بهترین فیلم خارجی زبان بر می‌گردد. یعنی سال ۱۹۴۸. زمانی که آمریکایی‌ها به فیلم «موسیو وینسنت» ساخته موریس کلوچ جایزه دادند. فرانسه در مجموع سه اسکار افتخاری دارد و پس از این دوره کارگردانانی چون ژاک تاتی، مارسل کامو، سرژ بورگینیون، کلود للوش، لوییس بونوئل، فرانسوا تروفو، برتران بلیه و رجی راژنیه اسکار را به کشور کافه ها آورده اند. به نظر نمی رسد موستانگ راه فیلم های بزرگ فرانسوی را طی کند. مگر این که اتفاقات دیگری رخ دهد.

۵- هزار توی دروغ ها

محصول: آلمان
زبان: آلمانی
کارگردان: جولیو ریکچیارلی
نویسنده: جولیو ریکچیارلی، الیزابت بارتل
بازیگران: الکساندر فلینگ

خلاصه داستان: یک معلم به دنبال قصاص یکی از جنایتکاران ارتش نازی است اما در جای جای دولت هنوز نازی ها حضور  و هوای هم دیگر را دارند.

سایه روشن: یکی دیگر از فیلم های امسال که به موضوع آشوویتس می پردازد این فیلم است. موضوعات مرتبط با یهودیت امتحان خود را پس داده اند و یک فرمول موفقیت زودهنگام در سینمای دنیا محسوب می شوند. کارگردان نه چندان مطرح این فیلم هم با بهره گیری از داستانی این چنینی قصد دارد نامی برای خود دست و پا کند. آثار سینمای آلمان در سال های اخیر بیشترین موفقیتشان حضور در لیست اولیه نامزدهای اسکار بوده است. آخرین باری که فیلمی از سینمای آلمان نامزد اسکار شده به سال ۲۰۰۹ بر می گردد که با فیلم «ربان سفید» میشایل هانکه که به این مهم رسیدند. آخرین باری هم که این کشور موفق شده جایزه اسکار را به خانه ببرد سال ۲۰۰۶ با فیلم «زندگی دیگران» ساخته فلورین هنکل ون دونرسمارک بوده. ون دونرسمارک البته بعدها با فیلم نه چندان موفق «توریست» هر چه اعتبار برای خود دست و پا کرده بود را در هالیوود به باد داد. آلمان ها تا کنون ۱۸ بار نامزدی در اسکار را تجربه کرده اند که از این میان یک نامزدی مربوط به آلمان شرقی است و هشت نامزدی مربوط به غربی ها. در این بین سه جایزه را هم برده اند که سهم آلمان غربی یک جایزه است و آلمان شرقی سهمی ندارد. بعید است با وجود نمایندگان قدرتمند کشورهای دیگر امسال آلمان ها فراتر از لیست اولیه جایی در میان نامزدهای نهایی پیدا کنند. مگر آن که باز هم فرمول مشهور جواب دهد.

۶- پسر سائول

محصول: مجارستان
زبان: مجاری
کارگردان: لاسلو نمش
نویسنده: کلارا رویر، لاسلو نمش
بازیگران: گیزا روریگ، لونته مولنار، اورس رشن و…
خلاصه داستان: مسئول سوزاندن جنازه‌های آشوویتس قصد دارد جنازه پسرش را دور از چشم نازی‌ها با آداب و رسوم یهودی دفن کند.

سایه روشن: یکی از اصلی‌ترین فیلم‌های سیاسی و یهودی اسکار ۲۰۱۶ همین نماینده مجارستان است. ساخته لاسلو نمش در جشنواره بین المللی فیلم کن گذشته نامزد نخل طلا بود و در نهایت توانست جوایز FIPRESCI، ولکان، فرانسوا شالا و جایزه بزرگ هیئت داوران که دومین جایزه مهم این جشنواره است را به خودش اختصاص دهد. در سال‌هایی که عده‌ای دیگر داشت یادشان می‌رفت که مجارستان هم سینما دارد، یک فیلمساز جوان، از این کشور ظهور کرده و البته فیلمی در حمایت از ماجرای هولوکاست ساخته است. شاید بتوان از همین اکنون پشتیبانی یهودی‌ها از این فیلم را حدس زد.

مجار ها تا کنون ۸ بار نامزد اسکار شده اند که از این بین ۶ بار آن مابین سال‌های ۷۸ تا ۸۸ میلادی بوده است. آن‌ها آخرین بار هم همان سال ۱۹۸۸ به این مهم دست پیدا کرده‌اند. سینمای مجارستان یک بار هم در سال ۱۹۸۱ توانست با فیلم «مفیستو» ساخته استفان ژابو جایزه اسکار را ببرد.

mohamad1

۷- محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم)

محصول: ایران
زبان: فارسی
کارگردان: مجید مجیدی
نویسنده: مجید مجیدی، کامبوزیا پرتوی
بازیگران: مهدی پاکدل، علیرضا شجاع نوری، ساره بیات، محسن تنابنده، مینا ساداتی و…
خلاصه داستان: این فیلم روایت گر زندگی خاتم النبیین تا سن ۱۳ سالگی ایشان است.

سایه روشن: قطعا یکی از پر حاشیه ترین فیلم های سینمای جهان در سال ۲۰۱۵ همین ساخته مجیدی است. شاید فیلم او تنها اثر در میان کلیه آثار امسال باشد که عده ای آن را لایق اسکار می دانند و عده دیگری حکم تکفیر سازنده اش را امضا می کنند. ساخته مجیدی از لحاظ فنی با استاندارد های دنیا برابری می کند و حتی در برخی زمینه ها از استاندارد ها هم بالاتر است. موسیقی آی آر رحمان، آهنگساز مشهور برنده دو جایزه اسکار و فیلمبرداری ویتوریو استورارو، هنرمند مشهور ایتالیایی که سه جایزه اسکار را در کارنامه اش دارد و البته همراهی چهره های سرشناسی از سینمای دنیا می تواند بسیار به دیده شدن فیلم کمک کند اما شاید به دلایل محتوایی نتوان شانسی در اسکار برای شاهکار امسال سینمای ایران قایل شد. مجید مجیدی با «بچه های آسمان» در دنیا بسیار شناخته شده است. او نخستین بار سینمای ایران را به نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان رساند. جایزه ای که با «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی به ایران رسید. موفقیت ایران در اسکار فقط به همین دو فیلم محدود می شود. شاید اگر این فیلم به فهرست اولیه نامزد ها هم برسد شگفتی بزرگی رخ داده باشد، چه برسد به نامزدی در اسکار. گفتنی است از ۲۱ باری که ایران نماینده ای به آکادمی معرفی کرده ۵ بار فیلم های مجیدی ارسال شده اند که از این حیث کارگردان «آواز گنجشک ها» در میان همکاران وطنی اش رکورد دار است.

۸- باباجون

محصول: رژیم صهیونیستی
زبان: فارسی
کارگردان: یووال دلشاد
نویسنده: یووال دلشاد
بازیگران: نوید نگهبان، دیوید دیان، ویس الیون صفوی و…
خلاصه داستان: موتی پسر ۱۴ ساله ای است که می خواهد شغل آبا و اجدادیش را ادامه ندهد و این برای پدر و پدربزرگش یک اعلان جنگ است.

سایه روشن: شاید امسال تنها سالی باشد که سه فیلم فارسی زبان میان نمایندگان اسکار به چشم می خورند. نماینده های ایران، افغانستان و حالا این فیلم. «بابا جون» که روایت گر سه نسل از یک خانواده مهاجر ایرانی در سرزمین های اشغالی را روایت می کند، نخستین اثر فارسی زبان سینمای رژیم صهیونیستی هم به حساب می آید. این اثر توانست جایزه اوفیر بهترین فیلم این رژیم را به خودش اختصاص دهد و اتوماتیک وار تبدیل به نماینده این رژیم در اسکار هشتاد و هشتم شد.

نخستین ساخته سینمایی دلشاد، با تیمی از بازیگران ایرانی ساخته شده که سابقه بازی در بسیاری از پروژه های ضد ایرانی و ضد اسلامی آمریکایی را دارند. بزرگ ترینشان هم نوید نگهبان، بازیگر متولد مشهد است که در سریال هایی چون «هوملند» و «کماندار» ایفای نقش کرده است. این برای چندمین بار است که فضای اسکار به واسطه چنین آثاری سیاسی می‌شود. هر چند که اگر موضوع آن هم سیاسی نبود، همیشه فیلم های رژیم اشغالگر قدس به دلیل آپارتاید مرسوم در جهان شانس بالایی برای دیده شدن دارند. آن‌ها تا کنون ۱۰ بار نامزد اسکار شده‌اند که در این بین ۴ بار آن از سال ۲۰۰۷ تا کنون بوده است. صهیونیست‌‌ها آخرین بار در سال ۲۰۱۱ با «پاورقی» جوزف سدار نامزد مجسمه طلایی شدند.

۹- بد نباش

محصول:  ایتالیا
زبان: ایتالیایی
کارگردان: کلودیو کالیاری
نویسنده: کلودیو کالیاری
بازیگران: لوکا مارینلی، الساندرو بورگی، روبرتا متی و…
خلاصه داستان: دهه نود ایتالیا زمانی است که ویتوریو و سزار در آستانه جوانی فرمول خوشبختی را جست و جو می کنند.

سایه روشن: این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم ونیز بسیار خوش درخشید. اگرچه در بخش مسابقه اصلی نبود اما توانست از بخش های جنبی ۸ جایزه را به خود اختصاص دهد. سینمای ایتالیا کلا یکی از پر افتخارترین سینماهای جهان است. بخش اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در سال ۱۹۵۶ تاسیس شد اما سینمای ایتالیا آن قدر قدرتمند بود که به خاطر فیلم هایش تا سال ۵۶ سه جایزه اسکار افتخاری را برده بود. اولین فیلم خارجی زبانی که اسکار گرفت، در سال ۵۶ فیلم «لا استرادا»ی فدریکو فلینی بود. این فیلمساز سرشناس ایتالیایی سال بعدش هم با «شب های کابیریا» موفقیتش را تکرار کرد تا ایتالیا به اولین کشوری تبدیل شود که دو اسکار پشت هم را به خودش اختصاص داده است. از آن سال ها تاکنون ایتالیایی ها ۲۸ بار نامزد اسکار شده اند که در این بین ۱۱ مجسمه را به خودشان اختصاص داده اند. آنها آخرین بار هم در سال ۲۰۱۳ با «زیبایی بزرگ» ساخته پائولو سورنتینو توانستند نامزد و برنده این جایزه شوند. فدریکو فلینی، ویتوریو دسیکا، الیو پتری، جوزپه تورناتوره، گابریل سالواتورس، روبرتو بنینی و پائولو سورنتینو فیلمسازانی بوده اند که تا کنون اسکار را برای کشورشان به ارمغان برده اند. کلودیو کالیاری اما یک تازه کار محسوب می شود و امیدوار است راه بزرگان سینمای کشورش را ادامه دهد اما شاید انجام این کار با «بد نباش» کار بسیار سختی باشد.

۱۰- ۶۰۰ مایل

محصول: مکزیک
زبان: اسپانیایی
کارگردان: گابریل ریپستاین
نویسنده: گابریل ریپستاین
بازیگران: تیم راث، هریسون توماس، مانیکا دل کارمن و…
خلاصه داستان: آرنولفو رابیو قاچاقچی اسلحه برای یکی از مرگبارترین کارتل های مکزیک است. هنک هریس سعی می کند او را دستگیر کند اما ربوده می شود.
سایه روشن: سینمای مکزیک در چند سال اخیر قطعا یکی از بزرگ ترین سینماهای جهان و با اختلاف بزرگ ترین سینمای آمریکای لاتین بوده است. کارگردانان بزرگ این کشور که در همه دنیا شناخته شده اند انقلابی در سینمای یکی از خطرناک ترین کشورهای جنوب قاره آمریکا به وجود آورده اند. دو سالی هست که مکزیکی ها در اسکار هم خیلی موفقند. اول از همه «جاذبه» ساخته آلفونسو کوارون دو سال پیش ۷ جایزه اسکار را درو کرد و سال گذشته هم الخاندرو گونسالس اینیاریتو و «مرد پرنده ای» برنده اسکار بهترین فیلم سال شدند. مکزیک تاکنون هیچ گاه چنین اعتباری در سینمای دنیا کسب نکرده بود. اگرچه همکاری سینماگران مکزیکی با استودیوهای آمریکایی به شدت جواب داده اما استعداد های این کشور با محصولات مستقل فقط تا نامزدی اسکار پیش آمده اند. آنها تاکنون ۸ بار نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شده اند که آخرین آنها مربوط به سال ۲۰۱۰ و «بیوتیفول» الخاندرو گونسالس اینیاریتو است. نماینده مکزیک در این دوره اسکار نخستین تجربه فیلم بلند کارگردانش به حساب می آید. باید دید آیا استعداد جدیدی در سینمای دنیا متولد شده است یا خیر. هر چند خود مکزیکی ها هم می دانند که اگر قرار باشد امسال هم نام کشورشان در مراسم آکادمی بدرخشد باز هم باید امیدوار به اینیاریتو باشند و فیلم جدیدش «بازگشته» که با همکاری استودیو های آمریکایی ساخته و لئوناردو دی کاپریو در آن نقش آفرینی کرده است.

۱۱- ۱۸ تحت تعقیب

محصول: فلسطین
زبان: عربی، انگلیسی، عبری
کارگردان: عامر شمالی، پل کاومن
نویسنده: پل کاومن
بازیگران: –
خلاصه داستان: یک روستایی فلسطینی ۱۸ گاو می خرد و مردم آن تصمیم می گیرند دیگر از صهیونیست‌ها شیر نخرند.

سایه روشن: متفاوت ترین فیلم اسکار خارجی زبان امسال نماینده فلسطین است. آنها از یک کار مستند انیمیشنی استفاده کرده اند و داستانی واقعی را به گوش مخاطب جهانی رسانده اند. به یاد نمی آورم مستند انیمیشنی تا به حال به اسکار فرستاده شده باشد، هر چند که انیمیشن «والس و بشیر» از رژیم اشغالگر قدس قبلا ارسال شده بود. «۱۸ تحت تعقیب» که محصول مشترک فلسطین، فرانسه و کانادا است هشتمین فیلم فلسطینی است که برای آکادمی علوم و هنرهای فیلمسازی آمریکا ارسال می شود. از میان آثار قبلی دو فیلم «اینک بهشت» و «عمر» هر دو ساخته هانی ابواسعد نامزد اسکار شده اند. باید دید سرنوشت این کار متفاوت چیست.

۱۲- نام:۱۱ دقیقه

محصول: لهستان
زبان: لهستانی
کارگردان: یرزی اسکولیموفسکی
نویسنده: یرزی اسکولیموفسکی
بازیگران: گرازینا بلکا کولسکا، آنا ماریا بوچک، آگاتا بوژک و…
خلاصه داستان: ۱۱ دقیقه از اتفاقات ممکن است زندگی خیلی ها را به هم گره بزند.

سایه روشن: یرزی اسکولیموفسکی یکی از کهنه کارترین کارگردانان سینمای لهستان است. این کارگردان ۷۷ ساله که به جز کشور خودش در آمریکا هم فیلمسازی را تجربه کرده جوایز معتبر سینمایی زیادی را هم برده: از جایزه ویژه هیئت ژوری جشنواره بین المللی فیلم ونیز بگیرید تا خرس طلای جشنواره بین المللی فیلم برلین. حالا با جدیدترین فیلمش بازگشته تا از عنوان دوره گذشته کشورش در اسکار دفاع کند. فیلمی که امسال نامزد شیر طلای ونیز هم شد. در هشتاد و هفتمین دوره مراسم اسکار فیلم «ایدا» به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی از لهستان توانست اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال را به خودش اختصاص دهد. این جایزه پس از ۹ بار نامزدی و نبردن به دست آمد.

۱۳- آفتاب سوختگی

محصول: روسیه
زبان: روسی
کارگردان: نیکیتا میخالکوف
نویسنده: نیکیتا میخالکوف، ولادیمیر مویسینکو، الکساندر آداباشیان
بازیگران: مارتینش کالیتا، ویکتوریا سولوفیوفا، میلوش بیکوویچ و…

خلاصه داستان: نوامبر ۱۹۲۰، ارتش سفید از کریمه عقب نشینی کرده بود اما هنوز نظامیانی از این ارتش بودند که گیر سرخ ها بیفتند. آنها منتظر پایان خودشان بودند.

سایه روشن: سینمای روسیه دوره گذشته دوباره پس از ۷ سال نامزد اسکار شد. ۸ سال پیش میخالکوف با «۱۲» برای پنجمین بار سینمای روسیه را در میان نامزدهای نهایی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان صاحب نماینده کرد. در مجموع از شش باری که روس ها نامزد اسکار شده اند سه بار میخالکوف نامزد بوده و تنها اسکار روسیه را هم همین کارگردان کهنه کار با «به وسیله آفتاب سوخته» کسب کرده است. نکته جالب توجه دیگر این است که از بین تمامی دفعاتی که فیلمی از میخالکوف برای آکادمی ارسال شده، روسیه فقط یک بار نامزد اسکار نشده است. اگر این رکورد پا بر جا باقی بماند به این معنا ست که روسیه قطعا در دوره هشتاد و هشتم هم نامزد اسکار خواهد بود. گفتنی است این فیلم از بر اساس یکی از آثار ایوان بانین ساخته شده. نویسنده روسی که برنده جایزه نوبل هم هست.

۱۴- گل ها

محصول: اسپانیا
زبان: اسپانیایی
کارگردان: جان خرانیو و خوزه ماری خوئناگا
نویسنده: جان خرانیو، آیتر آرگی و خوزه ماری خوئناگا
بازیگران: ناخوره آرنابرو، ایتزیار ایتونیو، انه گابرین و…

خلاصه داستان: زنی در دهه چهارم زندگیش است اما هنوز احساس کمال نمی کند. در همین حین هر هفته دسته گل هایی را از فرستنده ای ناشناس دریافت می کند.

سایه روشن: سینمای اسپانیا چند سالی هست که در رکود به سر می برد. آنها آخرین بار در سال ۲۰۰۴ نامزد اسکار شدند. با فیلم «دریای درون» الخاندرو آمنابار که در نهایت توانست اسکار را هم به دست آورد. این برای کشوری که ۱۹ بار نامزد اسکار شده و ۴ بار مجسمه طلایی را به خانه برده اصلا خوب نیست. فیلم امسال اسپانیایی ها هم به نظر نمی رسد چندان شانس حضور در میان نامزدهای نهایی را داشته باشد. فیلمی که جوایزی از جشنواره های سن سباستین، پالم اسپرینگز و گویا گرفته است. کارگردانانش چهره های شناخته شده ای نیستند و خود فیلم هم به عقیده بسیاری از منتقدان بیش از ۳ ستاره نمی گیرد.

۱۵- کبوتری برای تامل در باب هستی روی شاخه نشست

محصول: سوئد
زبان: سوئدی
کارگردان: روی اندرشون
نویسنده: روی اندرشون
بازیگران: هولگر اندرسون، نیلز وستبلوم و…
خلاصه داستان: یک فیلم اپیزودیک در مورد سم و جاناتان دو مامور فروش در سوئد.

سایه روشن: اگر برنده شیر طلای جشنواره بین المللی فیلم ونیز را یکی از اصلی ترین گزینه های نامزدی اسکار ندانیم، باید چه فیلمی را جزو گزینه ها بدانیم؟ خوب یا بد، قوی یا ضعیف این فیلم شیر طلای ونیز (مشترکا با فیلمی از ونزوئلا) را برده. جایزه ای که در طول تاریخ سینما ثابت شده راه بسیاری از کارگردانان را برای رسیدن به قله های بعدی افتخار هموار کرده است. هر چند که قریب به اتفاق جشنواره های فیلم دنیا با جهت گیری خاص خودشان برنده ها را انتخاب می کنند، اما این قدر نقد مثبت توسط فرنگی ها در مورد این فیلم نوشته شده که بتوانیم احتمال یک فیلم قوی را در آن جست و جو کنیم. سینمای سوئد سال گذشته با «توریست» در اسکار شرکت کرد که حتی به لیست اولیه هم راه یافت اما نتوانست در میان نامزد های نهایی هم جایی برای خود دست و پا کند. آخرین باری که سوئد نامزد اسکار شده به سال ۲۰۰۴ بر می گردد. این کشور تاکنون ۱۴ بار نامزد اسکار شده که اینگمار برگمن کارگردان بزرگشان، با یک هتریک، سه مجسمه را برایشان به ارمغان آورده است.

۱۶- ادیسه عراقی
محصول: سوئیس
زبان: عربی
کارگردان: سمیر
نویسنده: سمیر
بازیگران: –
خلاصه داستان: یک مستند در مورد ۵۰ سال زندگی یک خانواده عراقی.

سایه روشن: وقتی سوییس یک مستند عراقی را به عنوان نماینده اش در اسکار انتخاب می کند، می توان انتظار هر چیزی را کشید. این اثر تقریبا ناشناخته از یک کارگردان نه چندان شناخته شده در سطح دنیا، جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم ابوظبی و مقام سوم بهترین مستند جشنواره برلین را به خودش اختصاص داده است. اگر بخواهیم در مورد سینمای سوییس هم کمی به آمار و ارقام اشاره کنیم باید به پنج نامزدیشان در اسکار اشاره کرد که نتیجه اش دومجسمه بوده است. کشور ساعت، شکلات و راجر فدرر آخرین بار با «سفر آرزو» در سال ۱۹۹۰ نامزدی و کسب جایزه را تجربه کرده اند. در این سال ها اما چیزی که به شدت نمود داشته حضور سینماگران خارجی و خصوصا فرانسوی در میان سوئیسی ها است. این کشور تاکنون بارها آثار ژان لوک گودار را به نمایندگی از سوئیس به اسکار فرستاده و امسال هم سراغ یک کارگردان عرب رفته است.

۱۷- سیواس

محصول: ترکیه
زبان: ترکی
کارگردان: کان مژده چی
نویسنده: کان مژده چی
بازیگران: اوکان آوچی، اوزان چلیک و…
خلاصه داستان: وقتی پسری ۱۱ ساله سگی در حال مرگ را پیدا می کند، رابطه عمیقی بین این دو ایجاد می شود.

سایه روشن: سینمای ترکیه چند سالی هست که با ظهور کارگردانان صاحب سبکش به شدت در اروپا پیشرفت کرده است. آنها توانسته اند هم برای مخاطب عام و هم برای مخاطب خاص محصولاتی تولید کنند و همردیفان خودشان را به چالش بکشند. سال گذشته نوری بیلگه جیلان، کارگردان جوان ترک توانست بالاخره نخل طلا را کسب کند. با این وجود هنوز سینمای آمریکا روی خوشی به ترک ها نشان نداده. در چند سال اخیر آثار بیلگه جیلان، ایلماز اردوغان و سمیح کاپلانوغلو حتی در میان لیست اولیه هم قرار نگرفته. اولین و آخرین باری که سینمای ترکیه در این زمینه یک موفقیت نصف و نیمه را کسب کرد به سال ۲۰۰۸ بر می گردد که «سه میمون» نوری بیلگه جیلان در لیست اولیه نامزدها قرار گرفت اما حتی آن فیلم هم نتوانست به جمع پنج فیلم نهایی راه پیدا کند. با این وجود شاید اوضاع برای «سیواس» کمی فرق کند. این فیلم اولین اثر سینمایی کارگردانش است که موفق شده جایزه بزرگ هیئت ژوری را در جشنواره بین المللی فیلم ونیز به خودش اختصاص دهد. باید دید آیا آمریکایی ها بالاخره فیلم های سینمای در حال توسعه ترکیه را می بینند یا خیر؟!

منبع: خبرگزاری تسنیم


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>