سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۲:۲۱ ب.ظ چاپ مطلب
حمایت از فیلمسازان جوان در سال 92/

نوبری: غیبت حوزه هنری در تولید، شرایط را دشوارتر می‌کند

hamed-nobari

برگزیده هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» حذف حمایت‌های مالی و معنوی از فیلمسازان کوتاه را به دلیل بحران اقتصادی، نادرست ارزیابی کرد.

برگزیده هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» حذف حمایت‌های مالی و معنوی از فیلمسازان کوتاه را به دلیل بحران اقتصادی، نادرست ارزیابی کرد.

حامد نوبری مستندساز برگزیده هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» درباره فعالیت‌های جدید خود به سوره سینما گفت: در حال حاضر مشغول تحقیق و پژوهش یک مستند و یک انیمیشن هستم. هر دو کار به تحقیق و پژوهش زیادی احتیاج دارند. مستندی که خواهم ساخت درباره یک مرد ایرانی است که کاملا ناخواسته و در اثر غفلت و اتفاقاتی که نزدیکانش برایش به وجود می‌آورند به زندان می‌افتد. در زندان به تحول معنوی می‌رسد و توانایی نوشتن قرآن روی یک دانه برنج را به دست می‌آورد.

کارگردان «بی‌بی تولدت مبارک» افزود: این مرد با چشم غیرمسلح این کار را انجام می‌دهد و همین امر کارش را ویژه‌تر می‌کند. او بعد از آزادی از زندان مسیر متفاوتی با قبل از زندگی در زندان در پیش می‌گیرد. با پیشنهادات زیادی از کشورهای عربی برای نوشتن قرآن به زبان عبری رو به رو می‌شود.

 نوبری افزود: او هیچ‌کدام از این پیشنهادات را نمی‌پذیرد. نوشتن تمام قرآن روی یک دانه برنج در یک ساعت اتفاق می‌افتد. در حال حاضر دارم روی زندگی و ویژگی‌های این شخص تحقیق می‌کنم. طرح انیمیشنی که می‌خواهم بسازم درباره داستان ساخته شدن مسجد گوهرشاد است.

وی گفت: این داستان دراماتیک است و قصد دارم با استفاده از نگارگری‌های مکتب هرات این کار را انجام دهم. با یکی از شاگردان استاد فرشچیان صحبت‌هایی داشته‌ام که نگارگری‌های مکتب هرات را دوباره نقاشی کند و با استفاده از جان‌بخشی این نگاره‌ها قصه بازگو شود. یعنی قصه از طریق نگاره‌ها روایت می‌شود.

نوبری درباره نحوه حمایت مالی از این دو پروژه گفت: هنوز با جای خاصی برای حمایت مالی صحبت نکرده‌ام. البته من همه کارهای قبلی‌ام را از سال ۸۶ تا کنون با حوزه هنری ساخته‌ام. بعد از شکل‌گیری کامل طرح، قطعا به سراغ حوزه هنری خواهم رفت و اگر طرح‌های من در راستای سیاست‌هی حوزه هنری باشد و بخواهند که طرح‌های من را حمایت کنند استقبال می‌کنم و خوشحال می‌شوم.

وی افزود: ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که هزینه‌های تولید بالا رفته و قطعا شرایط ساخت فیلم نسبت به سال‌های گذشته سخت‌تر شده است. شاید فیلمسازان با مشکلات بیشتری در تولید مواجه باشند. مشکلات مالی همیشه وجود داشته است اما امسال به خاطر تورم با مشکلات بیشتری باید دست و پنجه نرم کرد. ضمن اینکه کارگردانان حوزه فیلم کوتاه و مستند آنقدر در مسیر خود راسخ هستند و به حرفه خود علاقمند و وابسته هستند که حاضرند با تمام مشکلات رو به رو شوند اما فیلم خود را بسازند.

این کارگردان اضافه کرد: در ساخت فیلم قبلی‌ام «بی‌بی تولدت مبارک» از حمایت حوزه هنری برخوردار بودم. حمایت این نهاد در ساخت این فیلم انکارناشندی است. اگر این نهاد به خاطر مسائل مالی نتواند از فیلمسازان حمایت کند قطعا جای خالی‌اش حس خواهد شد. اما روال معمول من در فیلمسازی این است که اول فیلم را می‌سازم بعد به دنبال سرمایه‌گذار می‌گردم.

نوبری درباره حذف حمایت مالی از فیلمسازان توضیح داد: حمایت مادی و معنوی از فیلمساز اگر حذف شود و بخواهیم فیلمساز را با انبوه مشکلات مالی تنها بگذاریم قطعا مسیر را برای هنرمندان سخت‌تر کرده‌ایم. مسائل اقتصادی که امسال و در سال آتی قرار است فشار بیشتری را بر همه وارد کند قطعا در کار فیلمسازان بی‌تأثیر نیست. بنابراین حذف حمایت‌ها به ضرر کلیت فیلمسازی کوتاه خواهد بود.