سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ آبان ۱۳۹۴ در ۱۱:۳۷ ق.ظ چاپ مطلب

مجید مجیدی: علی در «بچه های آسمان» فقیر است ولی عزت نفس دارد

majidi

مجید مجیدی با حضور در دبیرستان نظام مافی به نکات مهمی درباره این فیلم اشاره کرده است. او می گوید: « بچه‌های آسمان تلاش می‌کند از فقر چهره دیگری بسازد. علی از فقر شکل عزتمندی می‌سازد علی فقیر است و عزت نفس دارد.»

سوره سینما – «بچه های آسمان» یکی از آثاری است که طبقه محروم و مستضعف جامعه را بستر قصه خود قرار داده اما با رویکردی منطقی، واقع گرایانه و وفادارانه بر جنبه ها و ویژگیهای مثبت این طبقه اجتماعی انگشت می گذارد و برخلاف بسیاری از فیلمهایی که داعیه بازنمایی این طبقه را به شکلی افراطی و اغراق شده دارند، تصویری عزتمندانه از جامعه محروم ایرانی ارائه می هد. مجید مجیدی با حضور در دبیرستان نظام مافی به نکات مهمی درباره این فیلم ماندگار سینمای ایران اشاره کرد. او می گوید: « بچه‌های آسمان تلاش می‌کند از فقر چهره دیگری بسازد. علی از فقر شکل عزتمندی می‌سازد علی فقیر است و عزت نفس دارد.»

مجید مجیدی با حضور در دبیرستان نظام مافی واقع در مهرآباد جنوبی به نکات مهمی درباره بازنمایی فقر و نگاه متعهدانه فیلمساز در آثار سینمایی اشاره کرد.

مجیدی درباره در مورد فقری که در بچه‌های آسمان نشان می‌دهد گفت: بچه‌های آسمان تلاش می‌کند از فقر چهره دیگری بسازد. علی از فقر شکل عزتمندی می‌سازد علی فقیر است و عزت نفس دارد.

وی همچنین درباره مفهوم فیلم بچه‌های آسمان توضیح داد و گفت که این فیلم هرچند درباره فقر است اما بیشتر به شرافت انسانی و پشت کار و اهمیت توجه به خانواده تاکید دارد و به دانش‌آموزان توصیه کرد که در هر زمانی قدر فرصت و عمر و جوانی خود را بدانند و همیشه به خانواده خود افتخار کنند و از آنها پشتیبانی کنند.

majidii

کار گردان فیلم محمد رسول الله(ص) به مقام معلم ادای احترام کرد

مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی محمد رسول الله صبح امروز شنبه ۲۳ آبان با حضور در دبیرستان نظام مافی در منطقه مهرآباد جنوبی با دانش آموزان دیدار کرد و به پاس ارزشگذاری به مقام معلم به صورت نمادین درس بچه‌های آسمان را که جزو کتاب‌های درسی دوم دبیرستان است تدریس کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سینمایی نور تابان ،مجید مجیدی در کلاس درس دوم دبیرستان نظام مافی ابتدا درس بچه‌های آسمان را که پیرامون فیلم بچه های آسمان بود با دانش‌آموزان مرور کرد و برای آنها خواند. وی در طول خواندن این درس به دانش آموزان تاکید می‌کرد که حتماً جملات فیلمنامه را با حس بخوانند و فقط به روخوانی اکتفا نکنند.

مجیدی بعد از پایان تدریس به سوالات دانش‌آموزان درباره روند ساخته شدن فیلم و نحوه انتخاب بازیگر اصلی فیلم پاسخ داد.

کارگردان فیلم بچه های آسمان بعد از تدریس این درس در جمع دبیران دبیرستان نظام مافی حاضر شد و با تشکر از زحمات همه آنها نقش معلمان را در پرورش دانش‌آموزان غیر قابل انکار دانست و از معلمان خود در دوران تحصیل یاد کرد که با آموزش هایی که به وی دادند باعث شدند تا وی در زندگی موفق باشد.

مجیدی همچنین در زمان زنگ تفریح دانش‌آموزان با حضور در بین آنها توصیه‌هایی را به آنها درباره اهمیت علم و دانش و توجه به تجربیات زندگی بیان کرد.

مجیدی بعد از این کار در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره هدف خود از برنامه امروز گفت: من دوران کودکی خود را در همین مناطق سپری کردم و هنوز نیز مادر من در این منطقه زندگی می‌کند. از زمانی که درس بچه‌های آسمان به عنوان یکی از دروس در دبیرستان‌ها تدریس می‌شد من بسیار علاقه داشتم که روزی در مدرسه حاضر شوم و به مقام معلمینی که برای دانش‌آموزان زحمت می‌کشند ادای احترام کنم.

وی ادامه داد: تا اینکه چند روز پیش چند نفر از دانش‌آموزان که همسایه ما بودند من را دیدند و درباره بچه‌های آسمان سوال کردند و من به فکرم رسید که فرصت مناسبی است که تفکری را که مدت‌ها برای ادای دین و احترام به معلمان داشتم انجام دهم اما نمی‌خواستم برنامه ای اجرا کنیم که به صورت شعاری باشد. به همین دلیل با آموزش وپرورش هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و برنامه امروز در این مدرسه اجرا شد.

کار گردان فیلم باران   با اشاره به لزوم رابطه سینما و آموزش و پرورش گفت: در طی این سال‌ها دغدغه من این بوده که یک تعامل درستی بین سینماگران و آموزش و پرورش شکل بگیرد زیرا ظرفیت آموزش و پرورش برای سینما یک ظرفیت بزرگ است.

وی با اشاره به حضور ۱۴ میلیون دانش‌آموزان و بیش از یک میلیون معلم گفت: اگر جمعیت دانش‌آموزان و معلمان را با خانواده‌های آنها همراه کنیم ظرفیت بزرگی به دست می‌آید اما برای استفاده از این ظرفیت باید فرهنگ‌سازی کرد و با بخش‌نامه مسئله حل نمی‌شود.

مجیدی با اشاره به لزوم اصلاح زیرساخت‌ها گفت: اگر مسائلی که در درون مدرسه‌ها و جامعه وجود دارد به عنوان دغدغه سینماگران مطرح شود و به سینما بیاید قطعاً یک رابطه دو طرفه شکل می‌گیرد. اما وقتی نظام سینمایی و نظام آموزش و پروش کاملاً از هم منفک باشند و در ساختار خود جدا باشند این رابطه دو طرفه هرگز شکل نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: منظور از زیرساخت این است که ما فقط به دنبال این نباشیم که برای نشان دان اهمیت هر حرکتی یک جلسه‌ای برگزار کنیم و تفاهم‌نامه‌ای بنویسیم و بخش‌نامه‌ای صادر کنیم به طور مثال امروز آموزش و پرورش اعلام کرده که از فیلم محمدرسول‌الله حمایت می کند اما اگر سینمای خوبی در نزدیکی مدارس نباشد که بچه ها به دیدن فیلم بروند این حمایت در حد بخش‌نامه باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: مثلاً دانش آموزان همین مدرسه نظام مافی اگر بخواهند به سینما بروند باید مسافت زیادی را در شهر سفر کنند و هزینه زیادی را پرداخت کنند که تبعاً برایشان به صرفه نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت نمایش فیلم محمد رسول‌الله در کشورهای دیگر گفت: چند روز پیش فیلم در دانمارک و در مسجد امام علی (ع) نمایش داده شد که با استقبال زیادی روبرو شد و مورد تشویق قرار گرفت. همچنین هفته آینده عازم لهستان هستم و قرار است جایزه مهمی که در لهستان به یک فیلمساز داده می شود به من و فیلمبردار فیلم اهداشود.

مجیدی افزود: قرار است به زودی فیلم در خانه سینمای کشور ایتالیا به نمایش در بیاید و اکران گسترده آن نیز از ۱۷ ربیع‌الاول سالروز میلاد پیامبر در ۴۰۰ سینما در ترکیه آغاز می‌شود. در ترکیه کمپانی مارس و ATV قرار است این فیلم را پخش کنند همچنین فیلم به خیرالدین کارابان مفتی اعظم این کشور نشان داده شده و مورد پسند وی قرار گرفته است.

کارگردان فیلم محمدرسول‌الله ادامه داد: هرچند بعضی کشورها همچون عربستان در راه نمایش این فیلم مشکلاتی ایجاد کردند اما در حال برنامه‌ریزی برای اکران این فیلم در کشورهای عراق، سوریه و لبنان با دوبله عربی هستیم. همچنین برنامه‌ریزی‌هایی برای اکران فیلم در آمریکا و اروپا صورت گرفته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>