سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ آبان ۱۳۹۴ در ۱۲:۰۵ ب.ظ چاپ مطلب

جنایات داعش در «سینماحقیقت» افشا می‌شود

mostanad-74

سیدستار چمنی‏گل با مستند «۷۴» که درباره‌ی حمله نیروهای تروریستی داعش به منطقه شنگال است به نهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» می‌آید.

سیدستار چمنی‏گل با مستند «۷۴» که درباره‌ی حمله نیروهای تروریستی داعش به منطقه شنگال است به نهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» می‌آید.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، چمنی‌گل پیرامون موضوع این مستند گفت: با حمله نیروهای تروریستی داعش به کردهای ایزدی منطقه شنگال (از توابع استان نینوا و واقع در غرب اقلیم کردستان)، تعدادی زیادی از زنان به اسارت گرفته شدند. این مستند داستان زنی را روایت می کند که بعد از ۹ ماه اسارت توانسته از دست مزدوران داعش فرار کند و خود را به کمپ آورگان ایزدی برساند.

این مستندساز با اشاره به رابطه‌ی عنوان فیلم و محتوای آن افزود: در طول تاریخ، ۷۴ مرتبه ژینوساید (نسل‌کشی) اتفاق افتاده و فیلم نیز با بررسی همین موضوع آغاز می‌شود.

وی درباره انتخاب این موضوع و نحوه آشنایی با سوژه نیز گفت: به دلیل اینکه کرد هستم و در سنندج زندگی می‌کنم، با فرهنگ کردها آشنایی کاملی دارم و همچنین از نزدیک جنگ علیه نیروهای داعش را می‌شناسم. طی تحقیقاتی که با خانم ویدا صالحی داشتیم، کمپ مخصوص ایزدی‌ها را پیدا کردیم و تازه متوجه شدم اطلاعات بسیاری از جنایات این گروهک تروریستی به دلیل ترس از آنها هنوز منتشر نشده است! بدین ترتیب مراحل تولید کار در منطقه عربت اقلیم کردستان که یکی از دور افتاده ترین کمپ های کردهای ایزدی است، آغاز شد. پژوهش این مستند هم بیش از ۱۵ روز بصورت میدانی به طول انجامید و طی ۱۰ جلسه تصویربرداری به پایان رسید تا برای اولین نمایش عمومی در سینماحقیقت آماده شود.

گفتنی است که عوامل تولید مستند «۷۴» عبارتند از: کارگردان: سیدستار چمنی‌گل/ تحقیق و پژوهش: ویدا صالحی/ تصویربردار: حشمت نارنجی/ صدابردار: هادی ساعدمحکم/ تدوین: رضا موسوی/ مدیران تولید: عبد طهماسبی، ریبوار هه ورامی/ مجری طرح: حمید طهماسبی/ برنامه‌ریز: جلال ساعدپناه/ تهیه‌کنندگان: سیدستار چمنی‌گل، رضا سلامی.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>